10 ECTS credits
280 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4014144FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Onderzoeksmethodologie en statistiek in de revalidatiewetenschappen 2’ en 'Onderzoeksmethodologie en statistiek in de revalidatiewetenschappen 3’ gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
LK Academische eenheid
Onderwijsteam
David Beckwee (titularis)
Matthias Eggermont
Lynn Leemans
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
18 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
180 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel is samengesteld volgens de principes van blended learning en bestaat uit hoorcolleges (oa. flipped classrooms, kennisclips,…), interactieve lessen (responsie,  Q&A,/WPO, …) en zelfstandig werk.

Thema’s die besproken worden binnen dit vak zijn oa:

  • Wat is een systematische literatuurstudie?
  • Systematisch formuleren van een vraagstelling.
  • Het opstellen van een zoekopdracht (zoeksleutel) ifv databases.
  • Het selecteren van artikels (na een gerichte en efficiënte literatuursearch).
  • Het beoordelen van de kwaliteit (Risk Of Bias) van artikels.
  • Principes van data-extractie.
  • Wat is een meta-analyse?
  • Het interpreteren van resultaten.
  • Het opstellen van een onderzoeksprotocol.
  • Inschatting maken van de steekproefgrootte.
  • Introductie van de commissie medische ethiek en good clinical practice.
  • Academische schrijfstijl en presenteren.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handouts van de ppt-presentaties, werkopdrachten en aanvullende informatie, zie Canvas, Canvas
Bijkomende info

Vermits de verschillende opdrachtfasen handelen over het voorbereidend werk van een deel van de eindverhandeling, zal de student op regelmatige wijze deze opdrachten bespreken met zijn promotor.

Ondanks dat de producten op het einde van het academiejaar worden beoordeeld, zullen er tijdens het academiejaar tussentijdse deadlines zijn om bepaalde documenten op te laden op het teleleerplatform. Dit met als doel de student “on track” te houden voor het halen van de finale deadlines (zie verder).

Leerresultaten

Algemene competenties

De leerdoelen van dit OO zijn:

  • De student verwerft kennis, inzicht en vaardigheden betreffende de opzet van wetenschappelijk onderzoek op basis van een onderzoeksvraag.
  • De student is in staat om op basis van een onderzoeksvraag een systematische literatuurstudie uit te voeren.
  • De student is in staat om op basis van de onderzoeksvraag en de uitgevoerde systematische literatuurstudie een onderzoeksprotocol voor de masterproef op te stellen.
  • De student is in staat om bevindingen uit eigen systematisch literatuuronderzoek en aan daarop gebaseerd onderzoeksprotocol op een wetenschappelijke wijze schriftelijk EN mondeling te rapporteren naar het docentencorps en studiegenoten.
  • De voorbereiding masterproef leidt tot een systematische review betreffende een (sub)vraagstelling die verband houdt met het onderzoeksdomein van de revalidatiewetenschappen.
  • De voorbereiding masterproef leidt tot een onderzoeksprotocol, welke de basis vormt voor de masterproef (literatuurstudie + experimentele deel).

Dit OO draagt bij aan de volgende leerresultaten:

  • De student voert een systematische analyse van wetenschappelijke bronnen (bibliotheek, databanken, ICT) uit (4)
  • De student voert een systematische literatuurstudie uit (4)
  • De student formuleert onderzoeksvragen (4)
  • De student verricht wetenschappelijk onderzoek (4)
  • De student interpreteert wetenschappelijke gegevens (4)
  • De student dissemineert het gevoerde onderzoek (4)
  • De student reflecteert op zijn wetenschappelijk handelen (4)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Dit is een jaar-opleidingsonderdeel met één evaluatiemoment in juni. De beoordeling geschiedt door de docenten, de promotor en medestudenten (peer-assessment).

Toelichting puntenverdeling: 

Systematische review bepaalt 60% (*1) van het eindcijfer en protocol bepaalt 30% van het eindcijfer (*2). Tien procent (10%) van het eindcijfer (*3) wordt bepaald door peer-assessment van 2 medestudenten tijdens de presentatie van de beide eindproducten (systematische review en protocol).

*1) Systematisch review (60% eindcijfer): 

  • 40% beoordeling promotor  (24% eindcijfer)
  • 60% beoordeling docent  (36% eindcijfer)

*2) Protocol (30% eindcijfer):

  • 40% beoordeling promotor  (12% eindcijfer)
  • 60% beoordeling docent  (18% eindcijfer)

*3) Peer-assessment presentatie door medestudenten (10% eindcijfer)

1e zittijd:

Deadline indienen: eerste dag van de eerste zittijd: indienen van de systematische review én het onderzoeksprotocol, tezamen met de beoordeling van de promotor op beide onderdelen (voor meer info, zie Canvas). Het format voor de systematische review en het onderzoeksprotocol zijn beschikbaar op Canvas. Tijdens de eerste zittijd presenteert de student (power-point presentatie van maximaal 10 minuten) de systematische review en het  onderzoeksprotocol. De presentatie wordt beoordeeld door 2 medestudenten. De docenten beoordelen de systematische review en het onderzoeksprotocol .

2e zittijd:

Deadline indienen: eerste dag van tweede zittijd: indienen van alle manuscripten zoals beschreven voor de 1e zittijd tezamen met de beoordelingen door de promotor. De student zal beide onderdelen presenteren onder de vorm van een power-point presentatie (maximaal 10 minuten). De presentatie wordt beoordeeld door 2 medestudenten (en/of door de docenten). De docenten beoordelen de systematische review en het onderzoeksprotocol. Indien de student in de tweede zittijd een herwerkte versie van een, in de eerste zittijd ingediend manuscript aanbiedt, dient deze vergezeld te zijn van een duidelijk overzicht waarin punt-per-punt de aangebrachte wijzigingen worden opgegeven en gemotiveerd.

 

Belangrijke informatie mbt beide zittijden:

  • Tijdens het academiejaar wordt elke student gevraagd (dus zowel studenten die een mono of een duomasterproef doen) om de gevraagde documenten (zie afspraken op Canvas) op te laden vóór de afgesproken deadlines (zie Canvas). Deze documenten worden niet inhoudelijk beoordeeld, maar moeten aanwezig zijn én aan de gevraagde vormvereisten voldoen. Indien er 1 van de gevraagde documenten ontbreekt of niet voldoet aan de vormvereisten resulteert dit in een verlies van 2 punten (op 20) op de gecumuleerde eindscore van dit vak.
  • Om te kunnen slagen voor dit OO dient de student een voldoende te behalen op zowel de systematische review (totaal score docent + score promotor = minstens 10/20) als op het onderzoeksprotocol (totaal score docent + score promotor = minstens 10/20) afzonderlijk. Bij een onvoldoende op één van beide delen, wordt het eindcijfer het laagste deelcijfer.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij ouderen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen - optie manuele therapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen - optie sportkinesitherapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen met optie sportkinesitherapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: verkort traject revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen met optie manuele therapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij ouderen