15 ECTS credits
410 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014477FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
De ASO dient na iedere stageperiode de ABC-vragenlijst in te vullen.
Probleemoplossend vermogen
Leren communiceren in een multidisciplinaire omgeving over:
Discipline gebonden onderwerpen:
* Empathische attitude t.o.v. patiënt/familie.
* Communicatie noodzakelijk om de relevante informatie te verzamelen, en een helder beeld te vormen van de situatie, hierbij rekening houdend met de levensloop van de patiënt, zijn culturele achtergrond, geloofsovertuiging en major life event
* Open attitude naar zorgverleners, teamleden en collega’s
* Informed consent betreffende behandeling naar patiënt en familie, nagaan in hoeverre informatie werd begrepen.
* Specifieke aspecten van communicatie rond therapiebeperkende maatregelen en het levenseinden.
* Implementatie van de mogelijkheden tot communicatie met minder wilsbekwamen, rechten van de familie en welke de communicatiemogelijkheden zijn in geval van wilsonbekwamen.
* Communicatie en kennis van specifieke aspecten van de patiëntenrechtenwet en juridische aspecten bij wilsonbekwamen.
Werkvormen:
* Klinisch pathologische toer: 1x per week
* Zaaltoer met supervisor: 2x/week
* Dagelijkse debriefing met verpleegkundigen en supervisor: dagelijks
Vaardigheden
Allergologie en omgevingsdermatologie
1. Basiskennis
- de klinische presentatie van allergieën van het onmiddellijke en vertraagde type
de huidveranderingen die door arbeidsomstandigheden ontstaan;
- de sociale wetgeving betrekking hebbende op problemen bij allergische dermatosen en omgevingsdermatosen.
De huidveranderingen bij allergische reacties op medicatie
2. Diagnostiek
- uitvoeren van cutane ( priktest, intradermale test, patch test) en serologische testen;
- uitvoeren van fotobiologische testen;
- het kunnen interpreteren van de gevonden resultaten van allergietesten in relatie tot de huidafwijkingen en werkomstandigheden.
3. Therapie
- zelfstandig een plan opstellen voor het uitvoeren en beoordelen van de hogergenoemde testen en het opstellen van een beleidsplan (preventief en therapeutisch) op basis van de gevonden resultaten.
Dermatochirurgie
1. Basiskennis
- de normale fasen van wondgenezing, alsmede de noodzakelijke voorwaarden die nodig zijn om normale wondgenezing te laten plaatsvinden;
- het gebruik van chirurgische instrumenten, anesthetica, hechtmaterialen, hemostatische toepassingen en agentia, antiseptische technieken, instrument sterilisatie en onderhoud van de steriliteit in de operatiekamer;
- het uitvoeren van een preoperatieve beoordeling om te bepalen welke therapeutische modaliteit het meest geschikt is;
- het begrijpen en toepassen van de principes van lokale anesthesie.
Lichtdermatologie
1. Basiskennis
- kennis van therapeutische en toxische effecten van monochromatisch en polychromatisch licht op de huid al dan niet in combinatie met fotodynamische stoffen.
2. Diagnostiek
- de basisprincipes, indicatiestelling en uitvoeren van fotodiagnostische mogelijkheden, gegeven de potentiële waarde van en de beperkingen en contra-indicaties voor de bovengenoemde onderzoekingen in die klinische situatie waar het gebruik ervan wordt overwogen.
3. Therapie
- indicatiestelling en uitvoeren van therapie met monochromatisch en polychromatisch licht incl. fototherapie, fotodynamische therapie en lasertherapie.
Esthetische dermatologie
Basiskennis van huidphysiologie en huidveroudering
Therapie: basiskennis, indicaties en contraindicaties van verschillende esthetische procedures ( peeling, BOTOX en filler injecties, laser)
Werkvormen:
continue onderwijs met supervisie bij technische akten (dermatochirurgie, laserbehandelingen, fotodynamische therapy, allergietesten, …)
sessies voor technische vaardigheden (workshops)
- Actieve deelname aan workshops op dermatologische congressen
Digitale leermaterialen via leerplatform.
OLR 4: Kan correct en op een humane, empathische wijze communiceren met de patiënt en zijn of haar omgeving, met oog voor ethische, maatschappelijke en multiculturele aspecten (diversiteit) en binnen de relevante wettelijke regelgeving (C)
OLR 5: Kan doeltreffend communiceren met en kan medische en wetenschappelijke informatie rapporteren aan collegae en andere professionals (C)
OLR 2: Heeft de vaardigheden, eigen aan het specialisme, verworven en past deze correct toe (M)
OLR 17 Blijft voortdurend de eigen vaardigheden verder ontwikkelen en verbeteren (M)
OLR 8: Kan op adequate wijze feedback geven en kan tevens omgaan met het krijgen van feedback op de eigen beroepshandelingen (C)
OLR 14: Kan functioneren binnen bredere managementsystemen in organisaties, ziekenhuiscommissies en in andere representatieve functies binnen de gezondheidszorg (Ma)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Portfolio met functioneringsgesprekken en evaluatiegesprek aan het einde van het niveau expert.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: dermatologie en venereologie