15 ECTS credits
410 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014558FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrijven voor de vakken van het laatste jaar, dient men opgenomen te zijn in de groep 'afstudeerfase'. Dit kan door een aanvraag in te dienen via secretariaat@gf.vub.ac.be
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Pathologie/Moleculaire en cellulaire geneeskunde
Onderwijsteam
Denis Pierard
Ilse Weets (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
100 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
150 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

1. Inhoud "Gevalsbespreking" (3 Stp):
Tijdens deze sessies worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, eventueel interdisciplinair besproken. Er zal aandacht
worden besteed aan diagnostische problemen. De onderwerpen die aan bod zullen komen zijn deze vanuit de stages en hebben
betrekking op de eindtermen zoals gedefinieerd onder "medicus" niveau 3. Tevens dient de ASO te functioneren met toenemende
zelfstandigheid en complexiteit gestoeld op wetenschappelijke basis.
2. Inhoud "Medisch-technische vaardigheden en patiëntenzorg" (12 Stp):
De ASO krijgt de kans om tijdens zijn opleiding een breed aantal domeinen binnen het specialisme te beoefenen. De ASO verwerft tijdens
deze stage specifieke kennis en vaardigheden met toenemende complexiteit en past deze toe in de praktijk met toenemende
zelfstandigheid.
De ASO vervolledigt zijn/haar opleiding in de subspecialismen
- hematologie
- klinische chemie
- microbiologie
(optioneel radio-immunologie) of subspecialiseert in 1 van dezen
De volgende kennis en vaardigheden zullen verder uitgediept worden met betrekking tot subspecialisatie in 1 van de 3 disciplines:
1) Klinische Chemie hogere opleiding
- algemene klinische chemie (substraten, elektrolyten, pH en bloedgassen, enzymen, specifieke eiwitten) in bloed en andere vochten
- toxicologische en therapeutische drugmonitoring, inclusief adviezen
- hormonologie
- tumormerkers
- allergietesten en auto-antilichamen
- vitamines en mineralen
- diabetes en metabole aandoeningen
- uitvoeren van testevaluaties; oppuntstelling van nieuwe parameters
- deelname aan wetenschappelijk onderzoek; voorbereiden van wetenschappelijke publicaties; actieve deelname aan symposia
/voordrachten
- kwaliteitscontrole in de klinische chemie
- accreditering in de klinische chemie
- opleiding/begeleiding van stagiairs en medische laboratoriumtechnologen
- moleculair biologische testen
- betrokkenheid/bewustwording van economische aspecten en verantwoord gebruik van de klinisch-chemische diagnostiek
2) Hematologie hogere opleiding
- kwaliteitscontrolesystemen in hematologie
- hematologische pathologie: technische aspecten, klinische achtergronden en diagnostische strategie
- onderscheid maken tussen primaire en secundaire hematologische afwijkingen
- hematologische oncologie: classificatie en globale behandelingswijzen van deze ziekten met inbegrip van beenmergtransplantatie
- polyglobulieën en hemolytische anemieën
- cytomorfologisch onderzoek: perifeer bloed, beenmerg en lichaamsvochten van niet-hematologische en hematologische andoeningen
zelfstandig kunnen beoordelen
- hematologische analysers
- flowcytometrie
- hematologische biochemie
- moleculaire diagnostiek
- coagulatie en hemostase
- immunohematologie
- kennis van de werking van een ziekenhuisbloedbank, transfusiecomité en hemovigilantie3) Microbiologie hogere opleiding
- mycologie
- mycobacteriologie
- virologische diagnostiek (infectieuze serologie (alle parameters, confirmatietesten, aviditeitstesten), virale kweken, moleculaire
diagnostiek); validering van virologische testen; virologische kennis- en adviesverstrekking
- ziekenhuisepidemiologie
- antibiotica-advies
- uitvoeren van testevaluaties; oppuntstelling van nieuwe parameters
- deelname aan wetenschappelijk onderzoek; voorbereiden van wetenschappelijke publicaties; actieve deelname aan symposia
/voordrachten
- kwaliteitscontrole in de microbiologie
- accreditering microbiologisch laboratorium
- opleiding/begeleiding van stagiairs en medische laboratoriumtechnologen
- betrokkenheid/bewustwording economische aspecten van de microbiologische diagnostiek

Bijkomende info

Deelname aan het onderwijs  :  Prof. M. Dewaele, Prof. F. Gorus, Prof. D. Pierard - multidisciplinaire stafvergaderingen (1h/week)

Begeleiding door medische en wetenschappelijke staf van de diensten Klinische Biologie



- stafvergaderingen van de discipline (1h/week)

- bench-side teaching

- sessies voor technische vaardigheden

- klinisch onderwijs

- gevalsbesprekingen

- zaalronde

- bedside teaching

- consultatie met supervisie

Leerresultaten

Algemene competenties

1. De klinisch bioloog past specifieke wetenschappelijke kennis in de specialiteit toe op gevorderd niveau. Hij/zij ontwikkelt een adequaat
probleemoplossend vermogen in domeinspecifieke en complexe situaties die omschreven worden in de eindtermen en kiest eventueel voor een
bijzondere bevoegdheid (microbiologie, hematologie, klinische chemie, optioneel radio-immunologie).
De klinische bioloog levert nu effectieve en ethisch verantwoorde zorg. Hij/zij is deskundig in de evaluatie van het diagnostisch beleid. Hij
/zij is deskundig in het gebied van verantwoord gebruik en interpretatie van klinisch biologische testen.
2. De klinisch bioloog werkt mee aan de kwaliteitsverbetering in de klinische biologie: hij/zij refereert hierbij naar de wetenschappelijke
artikels en het kritisch beoordelen van de literatuur (zie ook wetenschapper) en werkt mee aan de kwaliteitsverbetering van zijn/haar
vakgebied.
Specifieke competenties
- vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme (II3)
- probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk (II4)
- de ASO in de klinische biologie houdt rekening met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzonder het doelmatig
omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden wordt (III2)
- de ASO in de klinische biologie beschikt over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke
aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving (III3)
- de ASO in de klinische biologie kent de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het
onderhouden van de eigen deskundigheid (III7)
- de ASO in de klinische biologie heeft vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en weet deze in de praktijk toe te passen (III9)
- de ASO in de klinische biologie heeft praktische vakspecifieke vaardigheden en kan deze toepassen. Hij werkt aan de verdere ontwikkeling
en verbetering van deze vaardigheden in functie van een 'levenslang leren' attitude (life-long learning)(III10)
- de ASO in de klinische biologie zet "standards of care" en formuleert kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn
vak (III11)
- de ASO in de klinische biologie zal na de masteropleiding voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het
specialisme betreffende diagnostiek, therapeutisch beleid, prognose en preventie van de ziektebeelden/aandoeningen (III12)
- het zelfstandig aanpakken, stellen van de laboratoriumdiagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/aandoeningen
(IV17)
- de ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen (IV18)
- zorgen voor en aandacht besteden aan de opvolging van het diagnostisch beleid bij de patiënt (IV19)
- het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoening bij de patiënt (IV20)
- werken aan de kwaliteitsverbetering van het specialisme (het vak) (IV21)
- het ondersteunen van zowel de ontwikkeling van een visie als het uitzetten van beleidsmaatregelen ten behoeve van de verbetering van
de performantie en efficiëntie van een dienst (IV24)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • portfolio met evaluatiegesprek met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: portfolio met evaluatiegesprekken (1 x/3 maand) aan de hand van een checklist
  • gevalsbespreking met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: gevalsbespreking

Aanvullende info mbt evaluatie
- portfolio met evaluatiegesprekken (1 x/3 maand) aan de hand van een checklist
- gevalsbespreking
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: klinische biologie