15 ECTS credits
410 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014585FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
1 Inhoud OLA “Gevalsbespreking” (3 SP):
Tijdens deze sessies worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, eventueel interdisciplinair, besproken. Er zal aandacht worden besteed aan urgenties en diagnostische problemen. De onderwerpen die aan bod zullen komen zijn deze vanuit de stages en hebben betrekking op de eindtermen zoals gedefinieerd onder ‘medicus’ niveau 2. Tevens dient de ASO te functioneren met toenemende zelfstandigheid en complexiteit gestoeld op wetenschappelijke basis.
2 Inhoud OLA “Patiëntenzorg en medisch-technische vaardigheden (12 SP):
De ASO krijgt de kans om tijdens zijn opleiding een breed aantal domeinen binnen het specialisme te beoefenen. De ASO verwerft tijdens deze stages specifieke kennis en vaardigheden met toenemende complexiteit en past deze toe in de praktijk met toenemende zelfstandigheid.
Voorkeurstages tijdens de opleiding "neurologie" zijn:
• opnameafdeling en stroke unit
• consultatieve neurologie, met inbegrip van urgente neurologie en neuro-intensive care
• polikliniek: algemeen en specialistisch (hoofdpijn, epilepsie, beroertezorg, bewegingsstoornissen, geheugenkliniek, multiple sclerose, neuro-oncologie, neuromusculaire aandoeningen).
• Neurofysiologie: EEG, 24hrs EEG, EMG, geëvokeerde potentialen, centrale motore conductie, doppler onderzoek halsvaten en transcraniële vaten.
•
Optionele stages zijn:
• Kinderneurologie
• Neuropathologie
• Neuroradiologie
• Psychiatrie
De volgende vaardigheden zullen aan bod komen:
• Het zelfstandig aanpakken, stellen van de diagnose en behandelen van de meest frequente ziektebeelden en/of praktijksituaties in de kliniek
• Gevorderde kennis opdoen in het uitvoeren en beoordelen van neurofysiologische onderzoeken: EEG, EMG, geëvokeerde potentialen, centrale motore conductie, doppler onderzoek hals- en craniële vaten.
• Gebruik van botuline toxine in de neurologische praktijk.
• Zelfstandig kunnen functioneren op de stroke unit.
• Palliatief beleid en terminale zorg
• Zelfstandig kunnen consulten geven op de verschillende andere afdelingen.
• Begeleiden van studenten op niveau 1 opleiding geneesheerspecialist.
• Doelgericht participeren aan wetenschappelijk onderzoek als onderdeel van de masterproef.
• Kennis en inzicht in de evaluatie van de eigen performantie als neuroloog in opleiding
• Het verbeteren van de performantie en efficiëntie van het eigen handelen (als geneesheerspecialist in opleiding) binnen de dienst.
• Toespitsen op aandachtsgebied(en) binnen het vakgebied.
De doelstellingen worden overwegend in de praktijk verworven door:
• Klinische vergaderingen en protocolbesprekingen (1- 2 u/week)
• Bedside teaching (1-2 u/week)
• Probleem-georienteerde patiëntenbespreking (1-2 u/week)
• Zaalrondes (dagelijks)
• Zelfstandig (onder supervsie) uitvoeren van EEG, EMG, Eps, MEPs, doppler hals- en craniële vaten, botuline toxine injecties.
• Consultaties met supervisie in sepcifiek(e) aandachtsgebied(en)
Tijdschriften en handboeken in het vakgebied.
Up to date en evidence based databanken.
Studiebegeleiding gebeurt door de stagemeester en stafleden.
1.De neuroloog past specifieke wetenschappelijke kennis in de specialiteit toe op gevorderd niveau. Hij/zij ontwikkelt een adequate probleemoplossing in domeinspecifieke en complexe situaties die omschreven worden in de eindtermen en kiest eventueel voor een bijzondere bevoegdheid (zoals klinische neurofysiologie, neuromusculaire ziekten, epilepsie, beroerte, bewegingsstoornissen, multiple sclerose).
De neuroloog levert nu effectieve en ethisch verantwoorde zorg. Hij is deskundig in de evaluatie van het therapeutisch beleid en kent het effect van de polifarmacie. Hij is deskundig in het gebied van alle acute ziektebeelden en de preventie en lange termijnbehandeling van alle chronische ziektebeelden, vermeld in de eindtermen.
2.De neuroloog werkt mee aan de kwaliteitsverbetering in het vakgebied, en refereert hierbij naar de wetenschappelijke artikels en het kritisch beoordelen van de literatuur (zie ook wetenschapper).
De ASO in de neurologie heeft:
• vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en weet deze in de praktijk toe te passen.
• heeft praktische vakspecifieke vaardigheden en kan deze toepassen. Hij werkt aan de verdere ontwikkeling en verbetering van deze vaardigheden in functie van een levenslang leren attitude (life-long learning).
• zet “standards of care” en formuleert kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak.
• zal na de masteropleiding voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, therapeutisch beleid, prognose en preventie van de ziektebeelden./a
• houdt rekening met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzonder het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden wordt.
• beschikt over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving .
Specifieke competenties
II.2 Diepgaande kennis verwerven in het specialisme
II.3 Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme
II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
III.2 Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden
III.3 Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving
III.7 Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid
III.9 Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen
III.10 Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.
III.11 Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Stage bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:
- Opgenomen ter beoordeling in de Portfolio met beoordelingsgesprek:
Bijdragen aan seminaries en andere besprekingen.
Beoordeling van kennis tijdens interactieve besprekingen ivm door te nemen studiestof.
8-10 korte klinische beoordelingen (kkbs)/jaar
Evaluatie van klinische, poliklinische en technische werkzaamheden in de dagelijkse praktijk door de supervisor(en). Op het einde van iedere stage.
- 6 maandelijkse functioneringsgesprekken met de opleider aan de hand van:
de portfolio met beoordelingsgesprek
evaluaties van de stafleden/supervisoren
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: neurologie