3 ECTS credits
85 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014636FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor Praktische oefeningen in EBM deel 2, dient men geslaagd te zijn voor praktische oefeningen in EBM deel OF EBM voor gevorderden, incl. praktische oefeningen
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Observerende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Inge Gies (titularis)
Filip Cools
Onderdelen en contacturen
5 contacturen Hoorcollege
25 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
20 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Studie van klinisch georiënteerde en op wetenschappelijke evidentie gebaseerde zorg van ziektebeelden die aan bod komen in de stages en betrekking hebben op de eindtermen zoals gedefinieerd onder ‘medicus’ niveau 3. Tevens dient de ASO te functioneren met toenemende zelfstandigheid en complexiteit
gestoeld op wetenschappelijke basis.

Design and Analysis of Clinical Trials in Internal Medicine


Lesson 0: Introduction to Course Materials
Lesson 1: Clinical Trials as Research
Lesson 2: Ethics of Clinical Trials
Lesson 3: Clinical Trial Designs
Lesson 4: Bias and Random Error
Lesson 5: Objectives and Endpoints
Lesson 6: Sample Size and Power (Part A - Part B)
Lesson 7: The Study Cohort
Lesson 8: Treatment Allocation and Randomization
Lesson 9: Interim Analyses and Stopping Rules
Lesson 10: Missing Data and Intent-to-Treat
Lesson 11: Estimating Clinical Events
Lesson 12: Prognostic Factors and Regression Models
Lesson 13: Reporting and Publishing
Lesson 14: Factorial Designs
Lesson 15: Cross-Over Designs
Lesson 16: Overviews and Meta-Analysis
Lesson 17: Diagnostic Testing
Lesson 18: Measures of Agreement

Werkvormen: werkcolleges en toepassingen in de praktijk

Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Pediatrische tijdschriften
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Hand-outs / powerpoint documentatie
Bijkomende info

Situering:
De kinderarts dient op een kritisch-wetenschappelijke wijze bronnen te kunnen consulteren die zijn/haar diagnostische, decisionele en therapeutische competenties op peil houden.

Referenties:
Pediatrische tijdschriften

Vakinhoudelijke studiebegeleiding:
Overleg met lesgever op afspraak via e-mail

Didactische werkvorm:
Casuïstiek tijdens stafvergaderingen, wetenschappelijke stafs, patiëntenvoorstellingen Hand-outs / powerpoint documentatie

Leerresultaten

Algemene competenties

II.3 Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme

II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk

II.8 Kunnen participeren in klinisch wetenschappelijk onderzoek

II.9 De aangeboden wetenschappelijke kennis interpreteren analyseren en rapporteren

III.1 Zich baseren op wetenschappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek

III.8 Effectief medische en wetenschappelijke informatie communiceren

III.12 Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, ziektebeelden/aandoeningen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • evaluatie met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Peridiodieke en niet periodieke evaluatie

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • portfolio en beoordelingsgesp met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio met beoordelingsgesprek

Aanvullende info mbt evaluatie

Periode en niet-periodegebonden evaluatie
Portfolio met beoordelinsgesprek

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: pediatrie