15 ECTS credits
410 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014639FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
1 Inhoud OLA “Gevalsbespreking” (3SP):
Tijdens deze sessies worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, eventueel interdisciplinair, besproken. Er zal aandacht worden besteed aan pediatrische urgenties en diagnostische problemen. De onderwerpen die aan bod zullen komen zijn deze vanuit de stages en hebben betrekking op de eindtermen zoals gedefinieerd onder “medicus” niveau 3. Tevens dient de ASO te functioneren met toenemende zelfstandigheid en complexiteit gestoeld op wetenschappelijke basis.
2 Inhoud OLA “Patiëntenzorg en medisch-technische vaardigheden (12SP):
De ASO krijgt de kans om tijdens zijn opleiding een breed aantal domeinen binnen het specialisme te beoefenen. De ASO verwerft tijdens deze stages specifieke kennis en vaardigheden met toenemende complexiteit en past deze toe in de praktijk met toenemende zelfstandigheid.
• zaalronde
• stafvergaderingen en wekelijkse seminaries ,
• pediatrische en multidisciplinaire gevalbesprekingen,
• sessies voor technische vaardigheden,
• consultatie met supervisie
Tijdschriften in het vakgebied. Uptodate. Zelfstudiepakket, gebaseerd op eindtermen opleiding
referentieboek : Lissauer – Clayden: Illustrated Textbook of Paediatrics, 6th Edition, 2021, Mosby Elsevier
1. De pediater past specifieke wetenschappelijke kennis in de specialiteit toe op gevorderd niveau. Hij/zij ontwikkelt een adequate probleemoplossing in domeinspecifieke en complexe situaties die omschreven worden in de eindtermen en kiest eventueel voor een bijzondere bevoegdheid .
De pediater levert nu effectieve en ethisch verantwoorde zorg. Hij is deskundig in de evaluatie van het therapeutisch beleid en kent het effect van de polifarmacie. Hij is deskundig in het gebied van alle acute ziektebeelden en de preventie en lange termijnbehandeling van alle chronische ziektebeelden, vermeld in de eindtermen.
2.De pediater werkt mee aan de kwaliteitsverbetering in de pediatrie : hij refereert hierbij naar de wetenschappelijke artikels en het kritisch beoordelen van de literatuur (zie ook wetenschapper) en werkt mee aan de kwaliteitsverbetering van zijn vakgebied.
Specifieke competenties
• De ASO in de pediatrie heeft vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en weet deze in de praktijk toe te passen .
• De ASO in de pediatrie heeft praktische vakspecifieke vaardigheden en kan deze toepassen. Hij werkt aan de verdere ontwikkeling en verbetering van deze vaardigheden in functie van een levenslang leren attitude (life-long learning) .
• De ASO in de pediatrie zet “standards of care” en formuleert kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
• De ASO in de pediatrie zal na de masteropleiding voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, therapeutisch beleid, prognose en preventie van de ziektebeelden/a
• De ASO in de pediatrie houdt rekening met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzonder het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden wordt .
• De ASO in de pediatrie beschikt over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving .
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
- Portfolio met begeleidingssgesprekken (1x / 6 maand) en beoordelingsgesprek op het einde van niveau 3
- Toetsing portfolio
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: pediatrie