15 ECTS credits
410 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014653FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
1 Inhoud OLA “Gevalsbespreking” (3 SP):
Tijdens deze sessies worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, eventueel interdisciplinair, besproken. Er zal aandacht worden besteed aan internistische urgenties en diagnostische problemen. De onderwerpen die aan bod zullen komen zijn deze vanuit de stages en hebben betrekking op de eindtermen zoals gedefinieerd onder “medicus” niveau 2.
2 Inhoud OLA “Patiëntenzorg en medisch-technische vaardigheden (12 SP):
De ASO krijgt de kans om tijdens zijn opleiding een breed aantal domeinen binnen het specialisme te beoefenen. De ASO verwerft tijdens deze stages specifieke kennis en vaardigheden zoals vermeld in het VLIR document niveau 2en past deze toe in de praktijk.
De volgende procedurele vaardigheden zullen aan bod komen:
- Electrocardiografie (+ beoordeling)
- Basic life support
- Arteriepunctie
- Venapunctie
- Afname materiaal voor microbiol. onderzoek
- Pleurapunctie
- Ascitespunctie
- Inbrengen maagsonde
- Inbrengen blaassonde
- Intubatie
- Inbrengen diep-veneuze lijnen
- Inbrengen arteriële lijn
- Lumbaalpunctie
De ASO verwerft kennis over de volgende topics:
- Infuusbeleid
- Transfusiebeleid
- Pijnbeleid
- Klinische beleidsaspecten en deontologie:
o DNR-beleid
o Informed consent
o Dossierbeheer
De doelstellingen worden overwegend in de praktijk verworven door:
- Multidisciplinaire stafvergaderingen (1 h/week)
- Stafvergaderingen in aandachtsgebied (1 h/week)
- Gevalsbesprekingen
- Zaalronde
- Sessies voor technische vaardigheden (skills lab en gesuperviseerde vaardigheden)
- Consultatie met supervisie
Tijdschriften in het vakgebied. Uptodate en evidence based databanken,
Studiebegeleiding gebeurd door de stagemeesters
De internist verwerft specialistische kennis op het gebied van diagnose, therapie en prognose in de meest frequente klinische beelden in de Interne geneeskunde. Het diagnostische beleid is effectief en doelmatig. De internist formuleert in de context van de patiëntenproblematiek advies over de behandeling, de levensstijl, niet-farmacologische therapie en prognose. De internist doet adequaat mondeling en schriftelijk verslag. De internist reflecteert over persoonlijke competenties en werkt aan de kwaliteitsverbetering in de uitoefening van zijn beroep door het bijhouden van een portfolio met reflectief onderdeel.
Specifieke competenties:
-Continuering van het verwerven van medische kennis (en kennis van inbreng van basale wetenschappen in de klinische praktijk) en inzicht (II1)
- Diepgaande kennis verwerven in het specialisme (II2)
- Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme (II3)
- Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk (II4)
- Rekening houden met economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzonder het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen wordt vermeden (III2)
- De ASO in de interne geneeskunde beschikt over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving (III 3)
- Kennis van principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid (III7)
- De ASO in de interne geneeskunde heeft vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en weet deze in de praktijk toe te passen( III 9)
- De ASO in de interne geneeskunde heeft praktische vakspecifieke vaardigheden en kan deze toepassen. Hij werkt aan de verdere ontwikkeling en verbetering van deze vaardigheden in functie van een levenslang leren attitude (life-long learning) (III 10).
- De ASO in de interne geneeskunde zet “standards of care” en formuleert kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak (III 11).
- De ASO in de interne geneeskunde zal na de masteropleiding voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, therapeutisch beleid, prognose en preventie van de ziektebeelden/aandoeningen(III 12)
- Het zelfstandig aanpakken, stellen van diagnose en behandelen van de meest frequente ziektebeelden/aandoeningen en/of situaties in de klinische praktijk (VI, 10)
- Het zelfstandig kunnen functioneren op de urgentie-eenheid (VI, 11)
- Correct kunnen inschatten wanneer overleg nodig is met een arts uit een andere discipline (VI, 12)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Evaluatie van klinische en poliklinische werkzaamheden. Observatie door opleiders, stafleden in de dagelijkse praktijk en directe feed-back. Directe beoordeling van het patiëntendossier.
- Portfolio met beoordelingsgesprek (1x / 3 maand)
- Toetsing in portfolio door:
1. Mini-CEX (Mini-Clinical evaluation Exercise°
2. Case-based Discussion (Cbd)
3. mini-PAT (Peer Assessment Tool)
4. Direct observation of Procedual Skills (DOPS)
Examen via theoretische uitwerking van een klinische casus, gepresenteerd voor de jury Interne Geneeskunde op het eind van niveau 2.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: pneumologie