15 ECTS credits
410 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014666FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrijven voor de vakken van het laatste jaar, dient men opgenomen te zijn in de groep 'afstudeerfase'. Dit kan door een aanvraag in te dienen via secretariaat@gf.vub.ac.be
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Observerende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Edward Campforts (titularis)
Externe Docenten
Katrien VANFRAUSSEN
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
100 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
150 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

1. Inhoud "Gevalsbespreking" (3SP):
Tijdens deze sessies worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, eventueel interdisciplinair , besproken.  Er zal aandacht worden besteed aan urgenties en diagnostische problemen en toenemende complexiteit.  De onderwerpen die aan bod zullen komen zijn deze vanuit de stages en hebben betrekking op de eindtermen zoals gedefinieerd onder 'medicus' niveau 3.
2. Inhoud 'Patiëntenzorg en technische vaardigheden' (3SP):
De ASO krijgt de kans om tijdens zijn opleiding een breed aantal domeinen binnen het specialisme te beoefenen.  De ASO verwerft tijdens deze stages specifieke kennis en vaardigheden, zowel diagnostisch, adviserend en therapeutisch als in het samenwerken met andere hulpverleners en past deze toe in de praktijk met toenemende zelfstandigheid.
3. Supervisie (9SP)
De ASO krijgt de kans om door middel van individuele og groepssupervisie diagnostische en therapeutische kennis en vaardigheden te verwerven.
Dit betreft zowel disciplinair kinder- en jeugdpsychiatrie gebonden supervisie (3SP) als supervisie van de psychotherapeutische kennis en vaardigheden (6SP) en betreft zowel verdieping van de competenties als toenemende zelfstandigheid.

De volgende vaardigheden zullen aan bod komen :
Observatie van gedrag en interacties, algemene en exploratieve communicatie met infants, kinderen, adolescenten, ouders en derden.
Diagnostisch onderzoek;
Ondersteunende counseling; crisisinterventie, algemene psychotherapeutische vaardigheden;
Psychopharmacologische behandeling, andere biologische behandelingsvormen.

De ASO verwerft kennis over hulpverleningssystemen jeugd en context, organisatie van kinder- en jeugdpsychiatrische zorg, ontwikkeling en leert een individueel zorgplan uit te voeren.

De volgende ziektebeelden en inclusief de eraan verbonden vaardigheden.technieken komen aan bod :
Posttraumatische stressstoornissen
Aanpassingsstoornissen
Angsstoornissen
Stemmingsstoornissen
Somatoforme stoornissen
Regulatiestoornissen van sensorische processen
Eet- en voedingsstoornissen
Slaapstoornissen
Multisysteeem Ontwikkelingsstoornissen
Autisme Spectrum stoornissen
Taal- en Spraakstoornissen
Leerstoornissen
Mentale ontwikkelingsstoornissen en handicap
Ontwikkelingscoördinatiestoornissen
Genderidentiteitsstoornissen
Gehechtheidsstoornissen
Syndromen van hyperactiviteit en aandachtstekort
Impulscontrole stoornissen
Oppositionele en gedragsstoornissen
Middelen misbruiksstoornissen
Obsessief-compulsieve stoornissen
Ticstoornissen
Schizofrenie en aanverwante psychotische stoornissen
Persoonlijkheidsstoornissen
Psychiatrische aspecten en somatische ziekten en aandoeningen
Ouder- kind relatiestoornissen
Suïcidaal gedrag

Didactische werkvormen :
- Multidisciplinaire stafvergaderingen
- Stafvergaderingen van de discipline
- Gevalsbesprekingen
- Zaalronde
- Sessies voor technische vaardigheden
- Consultatie met supervisie
- Individuele supervisie
- Groepssupervisie

Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Handboeken
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Documentatie
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Wetenschappelijke tijdschriften
Handboek (Vereist) : Handboek psychofarmacothérapie, Michel Dierick Stephan Claes André De Nayer Paul Cosyns Eric Constant Daniel Souery, Academia Press, 9789038218588, 2012
Bijkomende info

Handboeken, wetenschappelijke tijdschriften, documentatie.

Leerresultaten

Algemene competenties

II.2 Diepgaande kennis verwerven in het specialisme

II.3 Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme

II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk

III.2 Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden

III.3 Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving

III.7 Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid

III.9 Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen

III.10 Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.

III.11 Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak

III.12 Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, ziektebeelden/aandoeningen

IV.17 Het zelfstandig aanpakken, stellen van een diagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/ aandoeningen

IV.18 De ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen (huisartsen en specialisten)

IV.19 Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt

IV.20 Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoeningen bij de patiënt

IV.21 Werken aan de kwaliteitsverbetering van het specialisme

IV.22 Meewerken aan het goed functioneren van de organisatie van de dienst

IV.24 Ondersteunen van de ontwikkeling van een vis!ie en het uitzetten van beleidsmaatregelen ter verbetering van de performantie en efficiëntie van de dienst

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio beoordelingsgesprek met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio met functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprek op het einde van niveau 2

Aanvullende info mbt evaluatie

Portfolio met functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprek op het einde van niveau 2, evaluatie professionele attitude op de werkvloer.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: psychiatrie, meer bepaald in de kinder- en jeugdpsychiatrie