15 ECTS credits
410 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014684FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrijven voor de vakken van het laatste jaar, dient men opgenomen te zijn in de groep 'afstudeerfase'. Dit kan door een aanvraag in te dienen via secretariaat@gf.vub.ac.be
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Observerende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Mark De Ridder (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
100 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
150 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De ASO neemt actief deel aan de dagelijkse patiëntenbesprekingen van de dienst Radiotherapie en aan de multidisciplinaire oncologische consulten.

De titularis organiseert Journal clubs met de MaNaMa studenten.

Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Geselecteerde wetenschappelijke artikels
Bijkomende info

Dagdagelijkse patiënten problematiek.

Geselecteerde wetenschappelijke artikels.

Studiebegeleiding gebeurt door de stagemeesters

Leerresultaten

Algemene competenties

De geneesheer specialist in opleiding voor radiotherapie en oncologie dient zelfstandig casussen van de dagdagelijkse praktijk voor te stellen van symptomen, over diagnose, tot globale therapeutische aanpak en meer in het bijzonder de radiotherapeutische oncologische benadering.

1.De radiotherapeut past specifieke wetenschappelijke kennis in de specialiteit toe op gevorderd niveau.  Hij/zij ontwikkelt een adequate probleemoplossing in domeinspecifieke en complexe situaties die omschreven worden in de eindtermen en kiest eventueel voor een bijzondere bevoegdheid.

De radiotherapeut levert nu effectieve en ethisch verantwoorde zorg.  Hij is deskundig in de evaluatie van het therapeutisch beleid en kent het effect van de polifarmacie. Hij is deskundig in het gebied van alle acute ziektebeelden en de preventie en lange termijnbehandeling van alle chronische ziektebeelden, vermeld in de eindtermen.
2.De radiotherapeut werkt mee aan de kwaliteitsverbetering in de radiotherapie: hij refereert hierbij naar de wetenschappelijke artikels en het kritisch beoordelen van de literatuur (zie ook wetenschapper) en werkt mee aan de kwaliteitsverbetering van zijn vakgebied.

Specifieke competenties
• De ASO in de radiotherapie heeft vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en weet deze in de praktijk toe te passen .
• De ASO in de radiotherapie heeft praktische vakspecifieke vaardigheden en kan deze toepassen. Hij werkt aan de verdere ontwikkeling en verbetering van deze vaardigheden in functie van een levenslang leren attitude (life-long learning) .
• De ASO in de radiotherapie zet “standards of care” en formuleert kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
• De ASO in de radiotherapie zal na de masteropleiding voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, therapeutisch beleid, prognose en preventie van de ziektebeelden/a
•    De ASO in de radiotherapie houdt rekening met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzonder het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden wordt .
• De ASO in de radiotherapie beschikt over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving .

II.2 Diepgaande kennis verwerven in het specialisme
II.3 Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme
II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
III.2 Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden
III.3 Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving
III.7 Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid
III.9 Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen
III.10 Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.
III.11 Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
III.12 Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, ziektebeelden/aandoeningen
IV.17 Het zelfstandig aanpakken, stellen van een diagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/ aandoeningen
IV.18 De ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen (huisartsen en specialisten)
IV.19 Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt
IV.20 Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoeningen bij de patiënt
IV.21 Werken aan de kwaliteitsverbetering van het specialisme
IV.22 Meewerken aan het goed functioneren van de organisatie van de dienst

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio beoordelingsgesprek met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio met begeleidingssgesprekken (1x / 6 maand) en beoordelingsgesprek op het einde van niveau 3

Aanvullende info mbt evaluatie

- Portfolio met begeleidingssgesprekken (1x / 6 maand) en beoordelingsgesprek op het einde van niveau 3
- Toetsing in portfolio door:
1. Mini-CEX (Mini-Clinical evaluation Exercise°
2. Case-based Discussion (Cbd)
3. Direct observation of Procedual Skills (DOPS) voor  vaardigheden in de radiotherapie op niveau 3

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: radiotherapie en oncologie