15 ECTS credits
410 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014739FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
- Tijdschriften in het vakgebied
- European Journal of Emergency Medicine
- Annals of Emergency Medicine
- Academic Emergency Medicine
- Emergency Medicine Journal
- Resuscitation
- Prehospital and Disaster Medicine
- Emergency Medicine Clinics of North America
- Handboeken
- Rosen’s Emergency Medicine: concepts and clinical practice (Mosby / Elsevier)
- Emergency Medicine, a comprehensive study guide (McGraw Hill)
- Acute Geneeskunde, een probleemgerichte benadering (Elsevier Gezondheidszorg)
- Goldfrank’s Toxicological Emergencies (McGraw Hill)
- Feliciane et al “ Trauma “ (McGraw Hill)
- Uptodate en evidence based databanken ( www.uptodate.com; www.accessmedicine.com,.. ).
De specialist in acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde verwerft specialistische kennis op het gebied van diagnose, therapie en prognose in de meest frequente klinische beelden in de urgentiegeneeskunde. Het diagnostisch en therapeutisch beleid is effectief en doelmatig. De specialist in acute en/of urgentiegeneeskunde doet adequaat mondeling en schriftelijk verslag. De specialist in acute en/of urgentiegeneeskunde reflecteert over persoonlijke competenties en werkt aan de kwaliteitsverbetering in de uitoefening van zijn/haar beroep door het bijhouden van een portfolio met reflectief onderdeel.
II.2 Diepgaande kennis verwerven in het specialisme
II.3 Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme
II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
III.2 Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden
III.3 Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving
III.7 Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid
III.9 Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen
III.10 Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.
III.11 Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
III.12 Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, ziektebeelden/aandoeningen
Specifieke competenties :
- Continuering van het verwerven van medische kennis ( en kennis van
inbreng van basale wetenschappen in de klinische praktijk ) en inzicht (II 1)
- Diepgaande kennis verwerven in het specialisme (II 2)
- Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme (II 3)
- Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk (II 4)
- Rekening houden met economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzonder het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen wordt vermeden (III 2)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of de urgentiegeneeskunde beschikt over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving (III 3)
- Kennis van principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskun- digheid (III 7)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of de urgentiegeneeskunde heeft vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en weet deze in de praktijk toe te passen (III 9)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of de urgentiegeneeskunde heeft praktische vakspecifieke vaardigheden en kan deze toepassen. Hij werkt aan de verdere ontwikkeling en verbetering van deze vaardigheden in functie van een levenslang leren attitude (life-long learning ) (III 10)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of de urgentiegeneeskunde zet “ standards of care “ en formuleert kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak (III 11)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of de urgentiegeneeskunde zal na de masteropleiding voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, therapeutisch beleid, prognose en preventie van de ziektebeelden / aandoeningen (III 12)
- Het zelfstandig aanpakken, stellen van diagnose en behandelen van de meest frequente ziektebeelden/aandoeningen en/of situaties in de klinische praktijk (VI 10)
- Het zelfstandig kunnen functioneren op de spoedgevallendienst (VI 11 ) - Correct kunnen inschatten wanneer overleg nodig is met een arts uit een andere discipline ( VI 12)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Evaluatie van klinische werkzaamheden. Observatie door opleiders, stafleden in de dagelijkse praktijk en directe feed-back. Directe beoordeling van het patiëntendossier. - Portfolio met beoordelingsgesprek (1x / 3 maand)
- Toetsing in portfolio door : 1. Mini-CEX ( Mini-Clinical Evaluation Exercise )
2. Case-based Discussion ( Cbd )
3. mini-PAT ( Peer Assessment Tool )
4. Direct observation of Procedual Skills ( DOPS )
Examen via theoretische uitwerking van een klinische casus, gepresenteerd voor de jury Urgentiegeneeskunde op het eind van niveau 2.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: urgentiegeneeskunde