15 ECTS credits
410 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014739FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor ‘Probleemoplossend vermogen en vaardigheden in urgentiegeneeskunde deel 1’ moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor ‘Aanvullingen in urgentiegeneeskunde deel 1’ en ‘Capita Selecta voor de ziekenhuisarts’
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Ondersteunende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Ives Hubloue (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
100 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
150 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
1. Inhoud OLA “ Gevalsbespreking “ (3 SP): Tijdens deze sessie worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, (waar van

toepassing) interdisciplinair besproken. Er zal aandacht worden besteed aan een brede

waaier van urgenties en diagnostische problemen. De onderwerpen die aan bod zullen

komen zijn deze vanuit de stages en hebben betrekking op de eindtermen zoals gedefi-

nieerd onder ‘ medicus ‘ niveau 2.



2. Inhoud OLA “ Patiëntenzorg en medisch-technische vaardigheden “ (12 SP): De ASO krijgt de kans om tijdens zijn opleiding een breed aantal domeinen binnen het specialisme te beoefenen. De ASO verwerft tijdens deze stages specifieke kennis en

vaardigheden en past deze toe in de praktijk.

Stages tijdens de opleiding zijn :

a. anesthesiologie (basiskennis van de courante beademingstechnieken, monitoring, katheterprocedures, anesthesiologische geneesmiddelen)

b. heelkunde (algemene heelkunde, acute orthopedie-traumatologie)

c. interne geneeskunde met aandacht voor de domeinen waar levensbedreigende patho- logie met snelle accurate behandeling meer aan bod komt (cardiologie, pneumologie) en daarnaast disciplines waar het typisch diagnostisch probleemoplossend denken en de holistische benadering kan ontwikkeld worden (algemene interne, geriatrie)

De volgende procedurele vaardigheden zullen aan bod komen (indien van toepassing):

- advanced cardiac life support, inclusief defibrillatie

- traumazorg: immobilisatie, shockbehandeling, wondzorg, wondhechting, gewrichts- punctie, reductie van luxatie, immobilisatie van fracturen

- luchtwegmanagement en respiratoire zorg: intubatie, sedatie, klassieke en niet-invasieve kunstmatige beademing, halsimmobilisatie

- naald en tube thoracocentese

- locale en regionale anesthesietechnieken

- lumbaal punctie

Deze topics hebben betrekking op de volgende ziektebeelden inclusief eraan verbonden vaardigheden/technieken:

- hartstilstand met reanimatie ( ACLS )

- medicamenteuze pijntherapie

- luchtwegzorg ( intubatie )

- syncope

- convulsies: initiële aanpak

- vertigo

- coma

- respiratoire insufficiëntie

- thoracale pijn

- shock: hypovolemisch, anafylactisch, septisch - buikpijn, braken - gastro-intestinale bloedingen

- urogenitale urgenties

- perifere veneuze trombose en ischemie

- algemene principes van infectieziekten

- elektrolytenstoornissen

- basale traumazorg (luxatie, fractuur,…. )

- algemene pediatrische pathologie (koorts, braken, dehydratatie,… )

- in het algemeen: triagefunctie met het herkennen van urgente pathologie, de eerste aanpak en stabilisatie



De doelstellingen worden overwegend in de praktijk verworven door :

- multidisciplinaire stafvergaderingen

- stafvergaderingen van de discipline

- gevalsbesprekingen

- zaalronde met supervisie

- sessies voor technische vaardigheden (skillslab en gesuperviseerde vaardigheden)

- bedside teaching - consultatie met supervisie
Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : European Journal of Emergency Medicine
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Emergency Medicine Journal
Handboek (Vereist) : Academic Emergency Medicine, BIB
Handboek (Vereist) : Annals of Emergency Medicine, BIB
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Uptodate en evidence based databanken ( www.uptodate.com; www.accessmedicine.com,.. ).
Handboek (Vereist) : Trauma, Feliciane et al, BIB
Handboek (Vereist) : Goldfrank’s Toxicological Emergencies, BIB
Handboek (Vereist) : Acute Geneeskunde, een probleemgerichte benadering, BIB
Handboek (Vereist) : Emergency Medicine, a comprehensive study guide, BIB
Handboek (Vereist) : Rosen’s Emergency Medicine: concepts and clinical practice, BIB
Handboek (Vereist) : Emergency Medicine Clinics of North America, BIB
Handboek (Vereist) : Prehospital and Disaster Medicine, BIB
Handboek (Vereist) : Resuscitation, BIB
Bijkomende info

- Tijdschriften in het vakgebied
- European Journal of Emergency Medicine
- Annals of Emergency Medicine 
- Academic Emergency Medicine
- Emergency Medicine Journal
- Resuscitation
- Prehospital and Disaster Medicine
- Emergency Medicine Clinics of North America

- Handboeken
- Rosen’s Emergency Medicine: concepts and clinical practice (Mosby / Elsevier)
- Emergency Medicine, a comprehensive study guide (McGraw Hill)
- Acute Geneeskunde, een probleemgerichte benadering (Elsevier Gezondheidszorg)
- Goldfrank’s Toxicological Emergencies (McGraw Hill)
- Feliciane et al “ Trauma “ (McGraw Hill)

- Uptodate en evidence based databanken ( www.uptodate.com; www.accessmedicine.com,.. ).

Leerresultaten

Algemene competenties

De specialist in acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde verwerft specialistische kennis op het gebied van diagnose, therapie en prognose in de meest frequente klinische beelden in de urgentiegeneeskunde. Het diagnostisch en therapeutisch beleid is effectief en doelmatig. De specialist in acute en/of urgentiegeneeskunde doet adequaat mondeling en schriftelijk verslag. De specialist in acute en/of urgentiegeneeskunde reflecteert over persoonlijke competenties en werkt aan de kwaliteitsverbetering in de uitoefening van zijn/haar beroep door het bijhouden van een portfolio met reflectief onderdeel.

II.2 Diepgaande kennis verwerven in het specialisme
II.3 Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme
II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
III.2 Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden
III.3 Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving
III.7 Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid
III.9 Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen
III.10 Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.
III.11 Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
III.12 Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, ziektebeelden/aandoeningen


Specifieke competenties :
- Continuering van het verwerven van medische kennis ( en kennis van
inbreng van basale wetenschappen in de klinische praktijk ) en inzicht (II 1)
- Diepgaande kennis verwerven in het specialisme (II 2)
- Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme (II 3)
- Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk (II 4)
- Rekening houden met economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzonder het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen wordt vermeden (III 2)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of de urgentiegeneeskunde beschikt over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving (III 3)
- Kennis van principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskun- digheid (III 7)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of de urgentiegeneeskunde heeft vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en weet deze in de praktijk toe te passen (III 9)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of de urgentiegeneeskunde heeft praktische vakspecifieke vaardigheden en kan deze toepassen. Hij werkt aan de verdere ontwikkeling en verbetering van deze vaardigheden in functie van een levenslang leren attitude (life-long learning ) (III 10)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of de urgentiegeneeskunde zet “ standards of care “ en formuleert kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak (III 11)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of de urgentiegeneeskunde zal na de masteropleiding voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, therapeutisch beleid, prognose en preventie van de ziektebeelden / aandoeningen (III 12)
- Het zelfstandig aanpakken, stellen van diagnose en behandelen van de meest frequente ziektebeelden/aandoeningen en/of situaties in de klinische praktijk (VI 10)
- Het zelfstandig kunnen functioneren op de spoedgevallendienst (VI 11 ) - Correct kunnen inschatten wanneer overleg nodig is met een arts uit een andere discipline ( VI 12)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen klinische casus met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examen via theoretische uitwerking van een klinische casus, gepresenteerd voor de jury Urgentiegeneeskunde op het eind van niveau 2.

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio beoordelingsgesprek met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio met beoordelingsgesprek (1x / 3 maand)

Aanvullende info mbt evaluatie

Evaluatie van klinische werkzaamheden. Observatie door opleiders, stafleden in de dagelijkse praktijk en directe feed-back. Directe beoordeling van het patiëntendossier. - Portfolio met beoordelingsgesprek (1x / 3 maand)
- Toetsing in portfolio door : 1. Mini-CEX ( Mini-Clinical Evaluation Exercise )
2. Case-based Discussion ( Cbd )
3. mini-PAT ( Peer Assessment Tool )
4. Direct observation of Procedual Skills ( DOPS )

Examen via theoretische uitwerking van een klinische casus, gepresenteerd voor de jury Urgentiegeneeskunde op het eind van niveau 2.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: urgentiegeneeskunde