3 ECTS credits
85 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014740FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester
met een gespecialiseerd master niveau.
- Semester
- 1e en 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Alvorens men een inschrijving kan nemen voor Praktische oefeningen in EBM deel 2, dient men geslaagd te zijn voor praktische oefeningen in EBM deel 1 OF EBM voor gevorderden, incl. praktische oefeningen
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Geneeskunde en Farmacie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Ondersteunende klinische wetenschappen
- Onderwijsteam
- Ives Hubloue
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 5 contacturen Hoorcollege
25 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
20 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
- Studie van klinisch georiënteerde en op wetenschappelijk evidentie gebaseerde zorg van ziektebeelden die aan bod komen in de stages en betrekking hebben op de eindtermen zoals gedefinieerd onder "medicus" niveau 3.
Design and Analysis of Clinical Trials in Emergency Medicine
0: Introduction to Course Materials Lesson
1: Clinical Trials as Research Lesson
2: Ethics of Clinical Trials Lesson
3: Clinical Trial Designs Lesson
4: Bias and Random Error Lesson
5: Objectives and Endpoints Lesson
6: Sample Size and Power (Part A - Part B) Lesson
7: The Study Cohort Lesson
8: Treatment Allocation and Randomization Lesson
9: Interim Analyses and Stopping Rules Lesson
10: Missing Data and Intent-to-Treat Lesson
11: Estimating Clinical Events Lesson
12: Prognostic Factors and Regression Models Lesson
13: Reporting and Publishing Lesson
14: Factorial Designs Lesson
15: Cross-over Designs Lesson
16: Overviews and Meta-Analysis Lesson
17: Diagnostic Testing Lesson
18: Measures of Agreement
Werkvormen : werkcolleges en toepassingen in de praktijk
- Studiemateriaal
- Handboek (Vereist) : Trauma, Feliciane et al, BIB
Handboek (Vereist) : Goldfrank’s Toxicological Emergencies, BIB
Handboek (Vereist) : Acute Geneeskunde, een probleemgerichte benadering, BIB
Handboek (Vereist) : Emergency Medicine, a comprehensive study guide, BIB
Handboek (Vereist) : Rosen’s Emergency Medicine: concepts and clinical practice, BIB
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Uptodate en evidence based databanken ( www.uptodate.com; www.accessmedicine.com,.. ).
Handboek (Vereist) : Prehospital and Disaster Medicine, BIB
Handboek (Vereist) : Resuscitation, BIB
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Emergency Medicine Journal
Handboek (Vereist) : Academic Emergency Medicine, BIB
Handboek (Vereist) : Annals of Emergency Medicine, BIB
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : European Journal of Emergency Medicine
Handboek (Vereist) : Emergency Medicine Clinics of North America, BIB
- Bijkomende info
- Tijdschriften in het vakgebied
- European Journal of Emergency Medicine
- Annals of Emergency Medicine
- Academic Emergency Medicine
- Emergency Medicine Journal
- Resuscitation
- Prehospital and Disaster Medicine
- Emergency Medicine Clinics of North America
- Handboeken
- Rosen’s Emergency Medicine: concepts and clinical practice (Mosby / Elsevier)
- Emergency Medicine, a comprehensive study guide (McGraw Hill)
- Acute Geneeskunde, een probleemgerichte benadering (Elsevier Gezondheidszorg)
- Goldfrank’s Toxicological Emergencies (McGraw Hill)
- Feliciane et al “ Trauma “ (McGraw Hill)
- Uptodate en evidence based databanken ( www.uptodate.com; www.accessmedicine.com,.. ).
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
De urgentiearts kent de klinisch wetenschappelijke evidentie die zijn/haar klinisch handelen ondersteunen en is nu expert in het kritisch analyseren van de literatuur. Hij/zij kan actief participeren in het onderzoek in zijn/haar aandachtsdomein. Hij/zij kent de intrinsieke waarde van richtlijnen en kan hieraan meewerken binnen zijn/haar aandachtsdomein.
Meer specifieke competenties:
- Probleemoplossend vermogen ontwikkelen (II 4)
- De aangeboden wetenschappelijke kennis interpreteren, analyseren en rapporteren (II 9)
- Een wetenschappelijke houding bestendigen (II 10)
- Kunnen participeren in klinisch wetenschappelijk onderzoek (II 8)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde baseert zich op weten- schappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek (III 1)
- Doelgericht participeren aan wetenschappelijk onderzoek als onderdeel van de master- proef (VI 4)
III.8 Effectief medische en wetenschappelijke informatie communiceren
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Stage bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
- Portfolio beoordelingsgesprek
met een wegingsfactor 1
en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Portfolio met beoordelingsgesprek
Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:
- Evaluatie tijdens de stages
met een wegingsfactor 1
en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Evaluatie tijdens de stages
- Aanvullende info mbt evaluatie
Portfolio met beoordelingsgesprek
Evaluatie tijdens de stages
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: urgentiegeneeskunde