6 ECTS credits
170 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014741FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrijven voor de vakken van het laatste jaar, dient men opgenomen te zijn in de groep 'afstudeerfase'. Dit kan door een aanvraag in te dienen via secretariaat@gf.vub.ac.be
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Ondersteunende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Ives Hubloue (titularis)
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Hoorcollege
50 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
40 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
INHOUD



Studie en interpretatie van klinisch wetenschappelijk onderzoek met betrekking tot ziekte- beelden die aan bod komen in de stages en betrekking hebben op de eindtermen zoals gedefinieerd onder " medicus " niveau 3. Tevens dient de ASO te functioneren met toene-

mende zelfstandigheid en complexiteit gestoeld op wetenschappelijke basis.



De doelstellingen worden verworven door:



- volgen van lessencycli interuniversitair onderwijs

- bijwonen van werkvergaderingen, symposia en congressen door de wetenschappelijke vereniging (en aanverwante specialiteiten) na voorafgaande goedkeuring door de coör- dinerende stagemeester en onderwijscommissie.
Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Tijdschriften in het vakgebied
Handboek (Vereist) : Academic Emergency Medicine, BIB
Handboek (Vereist) : Annals of Emergency Medicine, BIB
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : European Journal of Emergency Medicine
Handboek (Vereist) : Trauma, Feliciane et al, BIB
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Uptodate en evidence based databanken ( www.uptodate.com; www.accessmedicine.com,.. ).
Handboek (Vereist) : Goldfrank’s Toxicological Emergencies, BIB
Handboek (Vereist) : Acute Geneeskunde, een probleemgerichte benadering, BIB
Handboek (Vereist) : Emergency Medicine, a comprehensive study guide, BIB
Handboek (Vereist) : Rosen’s Emergency Medicine: concepts and clinical practice, BIB
Handboek (Vereist) : Emergency Medicine Clinics of North America, BIB
Handboek (Vereist) : Prehospital and Disaster Medicine, BIB
Handboek (Vereist) : Resuscitation, BIB
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Emergency Medicine Journal
Bijkomende info

STUDIEMATERIAAL

- Tijdschriften in het vakgebied
- European Journal of Emergency Medicine
- Annals of Emergency Medicine
- Academic Emergency Medicine
- Emergency Medicine Journal
- Resuscitation
- Prehospital and Disaster Medicine
- Emergency Medicine Clinics of North America

- Handboeken

- Rosen’s Emergency Medicine: concepts and clinical practice (Mosby / Elsevier)
- Emergency Medicine, a comprehensive study guide (McGraw Hill)
- Acute Geneeskunde, een probleemgerichte benadering (Elsevier Gezondheidszorg)
- Goldfrank’s Toxicological Emergencies (McGraw Hill)
- Feliciane et al “ Trauma “ (McGraw Hill)

- Uptodate en evidence based databanken ( www.uptodate.com; www.accessmedicine.com,.. ).

Leerresultaten

Algemene competenties

EINDCOMPETENTIES

De urgentierats bevordert de verbreding van en ontwikkelt de wetenschappelijke kennis in zijn eigen vakdomein. De urgentiearts verwerkt eigen wetenschappelijke bevindingen en expliceert hun relevantie naar de klinische praktijk (publicatie, richtlijnontwikkeling). De urgentiearts werkt mee aan de kwaliteitsverbetering in de urgentiegeneeskunde; hij/zij refereert hierbij naar de wetenschappelijke artikels en het kritisch beoordelen van de literatuur en werkt mee aan de kwaliteitsverbetering van zijn/haar vakgebied.

Meer specifieke competenties:

- Continuering van het verwerven van medische kennis (en kennis van inbreng van basale wetenschappen in de klinische praktijk) en inzicht (II 1)
- Diepgaande kennis verwerven in het specialisme (II 2)
- Probleemoplossend vermogen ontwikkelen (II 4)
- De aangeboden wetenschappelijke kennis interpreteren, analyseren en rapporteren (II 9)
- Een wetenschappelijke houding bestendigen (II 10).
- De ASO in de acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde zal na de masteropleiding voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betref- fende diagnostiek en therapeutisch beleid van de ziektebeelden/aandoeningen (III 12)
- De ASO in de acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde communiceert medische en wetenschappelijke informatie effectief
III.8 Effectief medische en wetenschappelijke informatie communiceren

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio beoordelingsgesprek met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio met beoordelingsgesprek

Aanvullende info mbt evaluatie

WIJZE VAN EXAMINEREN

Portfolio met beoordelingsgesprek

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: urgentiegeneeskunde