15 ECTS credits
410 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6014744FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrijven voor de vakken van het laatste jaar, dient men opgenomen te zijn in de groep 'afstudeerfase'. Dit kan door een aanvraag in te dienen via secretariaat@gf.vub.ac.be
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Ondersteunende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Ives Hubloue (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
100 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
150 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
INHOUD

1. Inhoud OLA " Gevalsbespreking " (3 SP):



Tijdens deze sessies worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, eventueel interdisciplinair, besproken. Er zal aandacht worden besteed aan een brede waaier van urgenties en diagnostische problemen. De onderwerpen die aan bod zullen komen zijn deze vanuit de stages en hebben betrekking op de eindtermen zoals gedefinieerd onder

‘ medicus ‘ niveau 3. Tevens dient de ASO te functioneren met toenemende zelfstandigheid en complexiteit gestoeld op wetenschappelijke basis.



2. Inhoud OLA " Patiëntenzorg en medisch-technische vaardigheden " (12 SP) :



De ASO krijgt de kans om tijdens zijn opleiding een breed aantal domeinen binnen het specialisme te beoefenen. De ASO verwerft tijdens deze stages specifieke kennis en vaardig-heden met toenemende complexiteit en past deze toe in de praktijk met toenemende zelf-standigheid :

Stages tijdens de opleiding zijn: a. Stages urgentiegeneeskunde op spoedgevallendienst: - algemeen ( inclusief prehospitaal ) - traumatologie - heelkunde

- pediatrie

- interne geneeskunde b. Intensieve zorgen : - chirurgisch - medisch - cardiaal c. Forensische geneeskunde d. Verloskunde e. Beeldvorming ( urgentie-echografie, echocardiografie ) De volgende procedurele vaardigheden zullen aan bod komen (indien van toepassing): - luchtwegmanagement en respiratoire zorg: moeilijke trachea-intubatie, alternatieve moeilijke luchtwegzorg, tracheotomie, intubatie van het kind, halsimmobilisatie, moeilijke beademing (ARDS, astma,... ) - externe en interne cardiale pacing, pediatric advanced life support (PALS) - polytraumazorg: leiding van het polytraumaprotocol - circulatoire zorg: pericardiocentese, intra-osseuse lijn - regionale en spinale anesthesietechnieken Deze topics hebben betrekking op de volgende ziektebeelden inclusief eraan verbonden vaardigheden/technieken: - hartstilstand: volwassenen ( ACLS ) en kinderen ( PALS ) - luchtwegzorg en respiratoire insufficiëntie: - difficult airway ( intubation ), complexe respiratoire zorg (ARDS, status astmaticus) - hoge luchtwegobstructie - falende ademspieren (o.a. Guillain Barre, myastenia gravis) - acute hoofdpijn: stroke, sinusthrombose, IC bloeding - syncope: lang QT,... - convulsies: status epilepticus - coma: toxisch, metabool (lever, diabetes,... ) - thoracale pijn: - chest pain protocol - acuut coronair syndroom - thoracaal aneurysma (niet limitatieve lijst) - complexe aritmieën - shock: intractable shock cardiogeen, septisch - acuut abdomen - urogenitale urgenties: PID, extra-uteriene zwangerschap, torsio testis, spoedbevalling,

bloedverlies bij zwangeren - infecties: bacteriële meningitis, septische shock, overwhelming pneumonia, necrotise- rende fasciitis, toxic shock syndroom, SARS, aviaire influenza, botulisme, Anthrax, importpathologie: malaria, typhoid fever, rickettsiosen, Dengue complexe elektrolyten- en zuurbasestoornissen, inclusief Ca en Mg - acute hematologische problemen: thrombopenia, DIC, stollingsstoornissen, TTP, neutropene koorts, massieve transfusie - oftalmologische urgenties: acuut glaucoom, chemische, infectieuze, traumatologische corneapathologie, netvlies- loslating, thrombose en centralis retinae - intoxicaties en toxidromen: psychofarmaca, alcohol, drugs (excitantia, opiaten, ... ), CO, geneesmiddelen in het algemeen industriële toxines (o.a. cyanide ) - complexe traumazorg: prehospitaal, transport, hoofd-, hals-, bekken-, thorax- en abdominaal trauma polytraumaprotocol, trauma van de zwangere - brandwonden, vrieswonden, hitteslag, verdrinking, elektrocutie, blikseminslag, duik- ongevallen - pediatrische urgenties: reanimatie, (pseudo)kroep, dehydratatie, koortsstuipen meningokokkenssepsis, meningitis kindermishandeling - dermatologische urgenties

erythrodermie, blaarziekten, necrotiserende fasciitis, erysipelas, zona - complexe locomotorische aandoeningen: trauma, luxatie, infectie - psychiatrische urgenties: acute psychose, organische oorzaken van psychisch disfunctioneren, suïcidaal gedrag, agressie, middelenafhankelijkheid. De doelstellingen worden overwegend in de praktijk verworven door : - multidisciplinaire stafvergaderingen - stafvergaderingen van de discipline - werkvergadering - gevalsbesprekingen - zaalronde met supervisie - sessies voor technische vaardigheden (skillslab en gesuperviseerde vaardigheden) - bedsite teaching - consultatie met supervisie - klinisch-pathologische confrontaties
Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : European Journal of Emergency Medicine
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Emergency Medicine Journal
Handboek (Vereist) : Academic Emergency Medicine, BIB
Handboek (Vereist) : Annals of Emergency Medicine, BIB
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Uptodate en evidence based databanken ( www.uptodate.com; www.accessmedicine.com,.. ).
Handboek (Vereist) : Trauma, Feliciane et al, BIB
Handboek (Vereist) : Goldfrank’s Toxicological Emergencies, BIB
Handboek (Vereist) : Acute Geneeskunde, een probleemgerichte benadering, BIB
Handboek (Vereist) : Emergency Medicine, a comprehensive study guide, BIB
Handboek (Vereist) : Rosen’s Emergency Medicine: concepts and clinical practice, BIB
Handboek (Vereist) : Emergency Medicine Clinics of North America, BIB
Handboek (Vereist) : Prehospital and Disaster Medicine, BIB
Handboek (Vereist) : Resuscitation, BIB
Bijkomende info

STUDIEMATERIAAL - Tijdschriften in het vakgebied - European Journal of Emergency Medicine - Annals of Emergency Medicine - Academic Emergency Medicine - Emergency Medicine Journal - Resuscitation - Prehospital and Disaster Medicine - Emergency Medicine Clinics of North America - Handboeken
- Rosen’s Emergency Medicine: concepts and clinical practice (Mosby / Elsevier) - Emergency Medicine, a comprehensive study guide (McGraw Hill)
- Acute Geneeskunde, een probleemgerichte benadering (Elsevier Gezondheidszorg) - Goldfrank’s Toxicological Emergencies (McGraw Hill) - Feliciane et al “ Trauma “ (McGraw Hill) - Uptodate en evidence based databanken ( www.uptodate.com; www.accessmedicine.com,.. ).

Leerresultaten

Algemene competenties

EINDCOMPETENTIES

1. De ASO acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde past specifieke wetenschappelijke kennis in de specialiteit toe op gevorderd niveau. Hij/zij ontwikkelt een adequate probleemoplossing in domeinspecifieke en complexe situaties die omschreven worden in de eindtermen. De ASO acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde levert nu effectieve en ethisch verantwoorde zorg. Hij/zij is deskundig in de evaluatie van het therapeutisch beleid. Hij/zij is deskundig in het gebied van alle acute ziektebeelden, vermeld in de eindtermen. 2. De ASO acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde werkt mee aan de kwaliteitsverbe- tering in de urgentiegeneeskunde : hij/zij refereert hierbij naar de wetenschappelijke artikels en het kritisch beoordelen van de literatuur (zie ook wetenschapper) en werkt mee aan de kwaliteitsverbetering van zijn/haar vakgebied.

Specifieke competenties : - de ASO in de acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde heeft vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en weet deze in de praktijk toe te passen. - de ASO in de acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde heeft praktische vakspecifieke vaardigheden en kan deze toepassen. Hij/zij werkt aan de verdere ontwikkeling en verbetering van deze vaardigheden in functie van een levenslang leren attitude ( life-long learning ). - de ASO in de acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde zet ‘ standards of care ‘ en formuleert kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak. - de ASO in de acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde zal na de master- opleiding voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialis- me betreffende diagnostiek en therapeutisch beleid van de ziektebeelden. - De ASO in de acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde houdt rekening met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzonder het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden wordt. - De ASO in de acute geneeskunde en/of urgentiegeneeskunde beschikt over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving.








II.2 Diepgaande kennis verwerven in het specialisme
II.3 Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme
II.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
III.2 Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden
III.3 Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving
III.7 Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid
III.9 Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen
III.10 Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.
III.11 Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
III.12 Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, ziektebeelden/aandoeningen
IV.17 Het zelfstandig aanpakken, stellen van een diagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/ aandoeningen
IV.18 De ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen (huisartsen en specialisten)
IV.19 Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt
IV.20 Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoeningen bij de patiënt
IV.21 Werken aan de kwaliteitsverbetering van het specialisme
IV.22 Meewerken aan het goed functioneren van de organisatie van de dienst

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio beoordelingsgesprek met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio met beoordelingsgesprek ( 1x / 3 maand)

Aanvullende info mbt evaluatie

WIJZE VAN EXAMINEREN
- Portfolio met beoordelingsgesprek ( 1x / 3 maand) - Toetsing in portfolio door : 1. Mini-CEX (Mini-Clinical evaluation Exercise) 2. Case-based Discussion (Cbd) 3. mini-PAT (Peer Assessment Tool) 4. Direct obervation of Procedual Skills (DOPS)

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: urgentiegeneeskunde