8 ECTS credits
200 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 8014877INR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd niveau.
Dit opleidingsonderdeel focust op de marketingcommunicatie in en door sport. De nadruk ligt op sportsponsoring en de communicatie en activering daarvan. Na een inleidend hoofdstuk, waarin enkele begrippen verduidelijkt en gedefinieerd worden, volgt een kort overzicht van de groei en evolutie van sportsponsoring. Sponsoring wordt zowel bekeken vanuit een verkoopstandpunt (hoe vinden bedrijven een geschikt sponsorproject in de sport?) als vanuit een aankoopstandpunt (hoe vinden sportclubs, -federaties, -evenementen,… geschikte sponsors?). In de volgende hoofdstukken ligt de nadruk op de drie onderdelen van de huidige standaard in sportsponsoringsactivatie: conversatie-, belevenis- en terugverdiensponsoring (CBT-sponsoring). Ten slotte wordt ook meegegeven hoe het effect van sportsponsoring gemeten kan worden en wanneer er besloten kan worden om de sponsoring stop te zetten. Het boek ‘Sportmarketingcommunicatie’ van Wim Lagae wordt voornamelijk gebruikt als theoretisch kader. In de lessen wordt dit aangevuld met tal van praktijkvoorbeelden, waarvan er ook een aantal terug te vinden zijn in het boek ‘In goede en kwade koersdagen’ van docent Marko Heijl.
.
.Na het behalen van het Postgraduaat Sportmanagement (PG SPORT) binnen de Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie (Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen) aan Vrije Universiteit Brussel is alumnus en alumna in staat moderne beleidsvraagstukken, actuele marketing- en communicatieplannen (ook digitaal) en strategische managementopties (ook meertalig) op het kruispunt van sport, management en business deskundig te analyseren, hierover te adviseren en vooral te implementeren en tot een goed professioneel onderbouwd einde te brengen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 75% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 25% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
Presentatie van ‘personal best’: persoonlijke keuze van goed of slecht voorbeeld van sportmarketingcommunicatie wordt voorgesteld in de les
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Postgraduaat Sportmanagement: Standaard traject