3 ECTS credits
90 h study time

Offer 2 with catalog number 4019978DNR for all students in the 1st semester at a (D) Master - preliminary level.

Semester
1st semester
Enrollment based on exam contract
Impossible
Grading method
Grading (scale from 0 to 20)
Can retake in second session
Yes
Taught in
English
Faculty
Faculty of Psychology and Educational Sciences
Department
Educatiewetenschappen
Educational team
Tom Vanwing
Sarah Dury (course titular)
Activities and contact hours
2 contact hours Lecture
24 contact hours Seminar, Exercises or Practicals
80 contact hours Independent or External Form of Study
Course Content

Het vak omvat hoorcolleges en gastcolleges, waarin wordt afgewisseld tussen theoretisch materiaal, het gebruik van een aantal management tools en sectorale getuigenissen en cases (70% van de punten).
Als toepassing dienen de studenten een innovatieve casus uit te werken en klassikaal te presenteren (30% van de punten).

Wat is management en wat mogen we van een manager verwachten? De resultatendriehoek (Buelens & Van Rossem, 2008) die respectievelijk de ‘taakstelling’, de ‘organisatie’ en de ‘mensen’ als hoofdcomponenten van managementactiviteiten neemt geeft een eerste systeemkijk op het fenomeen management. Vanuit de taakstelling valt de lijn naar strategie en missie te trekken, en informatiestromen (I). Daarnaast bestaat een tweede informatiestroom voor de manager vanuit de menselijke component. De organisatie kent als deelaspecten haar bestaansrecht, leefbaarheid en de inrichting van materiële en intellectuele middelen. De functies van de manager, zoals een efficiënt en effectief beheer, plannen, organiseren, leidinggeven en controleren, komen aan bod vanuit de verschillende rollen, systemen en vaardigheden die de manager te beschikking staan.

Innovatie wordt aangekaart vanuit de context van (al dan niet gewenste) maatschappelijke veranderingen Zowel inzichten m.b.t. de gevolgen en dynamiek van globalisering als creatieve denk- en organisatieprocessen komen aan bod.

Na deze basisinzichten algemeen management en organisatiemanagement, aangevuld met basiskenmerken social profit management, komen de volgende deelgebieden aan bod:

- Projectmanagement. Naast de algemene principes van projectwerking wordt dieper ingegaan op het gebruik van Project Circle Management a.d.h.v. een casus.
- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en duurzaam ondernemen als verantwoording, als bron voor innovatie, en als taakstelling voor sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid.
- SWOT-analyse en impact-analyse als werkinstrument voor zelfmanagement en strategisch management
- Diverse vormen en kenmerken van leiderschap en leiderschap als organisatiedomein (INK), inclusief zelfsturing en de toegankelijkheid van organisatiesystemen
- Human Ressources Development, talent- en kennismanagement & het coachen van medewerkers
- Kwaliteits- en procesmanagement
- Innovatie- en changemanagement
- Financieel management

Naast de introductie van deze deelgebieden worden ze waar mogelijk gelinkt aan vaardigheden, toepassingen en hulpinstrumenten. Onder meer in de volgende gastcolleges:

Projectmanagement, Project Circle Management & Logical Frame Work
Randy Van Zichem MA - directeur Fmijw, projectleader Vlir-UOS.

Innovatie- en changemanagement
Eddy Deruwe - voormalig directeur Stadswinkel Brussel, adviseur duurzaamheid & stedelijke ontwikkeling

Kwaliteitszorg & personeelsmanagement
Wouter Bluekens - dagelijkse leiding KINA, kenniscentrum OCMW’s Antwerpen

Systeembenadering in algemeen - en procesmanagement
Koen De Pryck - directeur CVO Antwerpen Zuid, externe evaluator EU-Grundtvig

Leiderschap en HRD
Henry Ori - Voorzitter Unesco Suriname, voormalig internationaal manager Phillips en HR-manager Gemeente Rotterdam

Course material
Digital course material (Required) : Map verdiepend materiaal, Canvas
Course text (Required) : Management and Innovation for the Social and Non-profit, Hand-outs gastcolleges
Course text (Required) : Management and Innovation for the Social and Non-profit, Hand-outs hoorcolleges
Additional info

-map verdiepend materiaal op Pointcarré
-gastcolleges kunnen wijzigen vanwege de beschikbaarheid van de sprekers
Hand-outs hoorcolleges, reader, hand-outs gastcolleges, map verdiepend materiaal op Pointcarré

Learning Outcomes

Algemene competenties

De student beheerst de algemene managementprincipes en kan deze verwoorden. De student heeft inzicht in organisatiestructuren en in de meervoudige functies van de manager in de organisatie. De student heeft zich georiënteerd in het domein van non-profit en social profit management en kan dit illustreren. De student kan zelfstandig een systeemanalyse uitvoeren m.b.t. innovatie in de social profit. De student kan de belangrijkste bronnen voor innovatie aangeven. De student kan een SWOT-analyse uitvoeren en de aanzet van een impact-analyse. De student is vertrouwd met de algemene principes van Project Circle Management. De student kent minstens drie vormen en kenmerken van leiderschap en kan de rol van leiderschap in een organisatie omschrijven. De student heeft notie van de kenmerken van maatschappelijk verantwoord ondernemen, HRD, coachen en motiveren. De student kent het INK-model inzake kwaliteitszorg. De student kan het onderscheid maken tussen algemeen management en verandermanagement. De student kan zelfstandig een case inzake innovatie in de social profit detecteren en bespreken vanuit managementperspectief.

Grading

The final grade is composed based on the following categories:
Written Exam determines 30% of the final mark.
LEC Teamwork determines 20% of the final mark.
SELF Teamwork determines 20% of the final mark.
SELF Presentation determines 30% of the final mark.

Within the Written Exam category, the following assignments need to be completed:

  • Mondeling examen with a relative weight of 30 which comprises 30% of the final mark.

    Note: Mondeling examen

Within the LEC Teamwork category, the following assignments need to be completed:

  • groepswerk with a relative weight of 20 which comprises 20% of the final mark.

    Note: groepswerk

Within the SELF Teamwork category, the following assignments need to be completed:

  • groepswerk with a relative weight of 20 which comprises 20% of the final mark.

    Note: groepswerk

Within the SELF Presentation category, the following assignments need to be completed:

  • Presentatie with a relative weight of 30 which comprises 30% of the final mark.

    Note: Klassikale presentatie

Additional info regarding evaluation

- business model: an innovative project in the social or non profit (group): 20% 

- creative presentation of the project to the target group (group assignment, digitaal delivery) : 30% 

- executive summary , (to send to sponsors, bank, government, ...)  (individual assignment) : 20%

- Written examen: 30%

Allowed unsatisfactory mark
The supplementary Teaching and Examination Regulations of your faculty stipulate whether an allowed unsatisfactory mark for this programme unit is permitted.

Academic context

This offer is part of the following study plans:
Master of Adult Education: Profile Cultural Studies (only offered in Dutch)
Master of Adult Education: Profile Social Studies (only offered in Dutch)
Master of Adult Education: Profile Education Studies (only offered in Dutch)
Master of Teaching in Behavioural Sciences: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek) (only offered in Dutch)