3 ECTS credits
90 h study time
Offer 2 with catalog number 4019978DNR for all students in the 1st semester at a (D) Master - preliminary level.
Het vak omvat hoorcolleges en gastcolleges, waarin wordt afgewisseld tussen theoretisch materiaal, het gebruik van een aantal management tools en sectorale getuigenissen en cases (70% van de punten).
Als toepassing dienen de studenten een innovatieve casus uit te werken en klassikaal te presenteren (30% van de punten).
Wat is management en wat mogen we van een manager verwachten? De resultatendriehoek (Buelens & Van Rossem, 2008) die respectievelijk de ‘taakstelling’, de ‘organisatie’ en de ‘mensen’ als hoofdcomponenten van managementactiviteiten neemt geeft een eerste systeemkijk op het fenomeen management. Vanuit de taakstelling valt de lijn naar strategie en missie te trekken, en informatiestromen (I). Daarnaast bestaat een tweede informatiestroom voor de manager vanuit de menselijke component. De organisatie kent als deelaspecten haar bestaansrecht, leefbaarheid en de inrichting van materiële en intellectuele middelen. De functies van de manager, zoals een efficiënt en effectief beheer, plannen, organiseren, leidinggeven en controleren, komen aan bod vanuit de verschillende rollen, systemen en vaardigheden die de manager te beschikking staan.
Innovatie wordt aangekaart vanuit de context van (al dan niet gewenste) maatschappelijke veranderingen Zowel inzichten m.b.t. de gevolgen en dynamiek van globalisering als creatieve denk- en organisatieprocessen komen aan bod.
Na deze basisinzichten algemeen management en organisatiemanagement, aangevuld met basiskenmerken social profit management, komen de volgende deelgebieden aan bod:
- Projectmanagement. Naast de algemene principes van projectwerking wordt dieper ingegaan op het gebruik van Project Circle Management a.d.h.v. een casus.
- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en duurzaam ondernemen als verantwoording, als bron voor innovatie, en als taakstelling voor sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid.
- SWOT-analyse en impact-analyse als werkinstrument voor zelfmanagement en strategisch management
- Diverse vormen en kenmerken van leiderschap en leiderschap als organisatiedomein (INK), inclusief zelfsturing en de toegankelijkheid van organisatiesystemen
- Human Ressources Development, talent- en kennismanagement & het coachen van medewerkers
- Kwaliteits- en procesmanagement
- Innovatie- en changemanagement
- Financieel management
Naast de introductie van deze deelgebieden worden ze waar mogelijk gelinkt aan vaardigheden, toepassingen en hulpinstrumenten. Onder meer in de volgende gastcolleges:
Projectmanagement, Project Circle Management & Logical Frame Work
Randy Van Zichem MA - directeur Fmijw, projectleader Vlir-UOS.
Innovatie- en changemanagement
Eddy Deruwe - voormalig directeur Stadswinkel Brussel, adviseur duurzaamheid & stedelijke ontwikkeling
Kwaliteitszorg & personeelsmanagement
Wouter Bluekens - dagelijkse leiding KINA, kenniscentrum OCMW’s Antwerpen
Systeembenadering in algemeen - en procesmanagement
Koen De Pryck - directeur CVO Antwerpen Zuid, externe evaluator EU-Grundtvig
Leiderschap en HRD
Henry Ori - Voorzitter Unesco Suriname, voormalig internationaal manager Phillips en HR-manager Gemeente Rotterdam
-map verdiepend materiaal op Pointcarré
-gastcolleges kunnen wijzigen vanwege de beschikbaarheid van de sprekers
Hand-outs hoorcolleges, reader, hand-outs gastcolleges, map verdiepend materiaal op Pointcarré
De student beheerst de algemene managementprincipes en kan deze verwoorden. De student heeft inzicht in organisatiestructuren en in de meervoudige functies van de manager in de organisatie. De student heeft zich georiënteerd in het domein van non-profit en social profit management en kan dit illustreren. De student kan zelfstandig een systeemanalyse uitvoeren m.b.t. innovatie in de social profit. De student kan de belangrijkste bronnen voor innovatie aangeven. De student kan een SWOT-analyse uitvoeren en de aanzet van een impact-analyse. De student is vertrouwd met de algemene principes van Project Circle Management. De student kent minstens drie vormen en kenmerken van leiderschap en kan de rol van leiderschap in een organisatie omschrijven. De student heeft notie van de kenmerken van maatschappelijk verantwoord ondernemen, HRD, coachen en motiveren. De student kent het INK-model inzake kwaliteitszorg. De student kan het onderscheid maken tussen algemeen management en verandermanagement. De student kan zelfstandig een case inzake innovatie in de social profit detecteren en bespreken vanuit managementperspectief.
The final grade is composed based on the following categories:
Written Exam determines 30% of the final mark.
LEC Teamwork determines 20% of the final mark.
SELF Teamwork determines 20% of the final mark.
SELF Presentation determines 30% of the final mark.
Within the Written Exam category, the following assignments need to be completed:
Within the LEC Teamwork category, the following assignments need to be completed:
Within the SELF Teamwork category, the following assignments need to be completed:
Within the SELF Presentation category, the following assignments need to be completed:
- business model: an innovative project in the social or non profit (group): 20%
- creative presentation of the project to the target group (group assignment, digitaal delivery) : 30%
- executive summary , (to send to sponsors, bank, government, ...) (individual assignment) : 20%
- Written examen: 30%
This offer is part of the following study plans:
Master of Adult Education: Profile Cultural Studies (only offered in Dutch)
Master of Adult Education: Profile Social Studies (only offered in Dutch)
Master of Adult Education: Profile Education Studies (only offered in Dutch)
Master of Teaching in Behavioural Sciences: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek) (only offered in Dutch)