3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4019978DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Tom Vanwing
Sarah Dury (titularis)
Onderdelen en contacturen
2 contacturen Hoorcollege
24 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
80 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het vak omvat hoorcolleges en gastcolleges, waarin wordt afgewisseld tussen theoretisch materiaal, het gebruik van een aantal management tools en sectorale getuigenissen en cases (70% van de punten).
Als toepassing dienen de studenten een innovatieve casus uit te werken en klassikaal te presenteren (30% van de punten).

Wat is management en wat mogen we van een manager verwachten? De resultatendriehoek (Buelens & Van Rossem, 2008) die respectievelijk de ‘taakstelling’, de ‘organisatie’ en de ‘mensen’ als hoofdcomponenten van managementactiviteiten neemt geeft een eerste systeemkijk op het fenomeen management. Vanuit de taakstelling valt de lijn naar strategie en missie te trekken, en informatiestromen (I). Daarnaast bestaat een tweede informatiestroom voor de manager vanuit de menselijke component. De organisatie kent als deelaspecten haar bestaansrecht, leefbaarheid en de inrichting van materiële en intellectuele middelen. De functies van de manager, zoals een efficiënt en effectief beheer, plannen, organiseren, leidinggeven en controleren, komen aan bod vanuit de verschillende rollen, systemen en vaardigheden die de manager te beschikking staan.

Innovatie wordt aangekaart vanuit de context van (al dan niet gewenste) maatschappelijke veranderingen Zowel inzichten m.b.t. de gevolgen en dynamiek van globalisering als creatieve denk- en organisatieprocessen komen aan bod.

Na deze basisinzichten algemeen management en organisatiemanagement, aangevuld met basiskenmerken social profit management, komen de volgende deelgebieden aan bod:

- Projectmanagement. Naast de algemene principes van projectwerking wordt dieper ingegaan op het gebruik van Project Circle Management a.d.h.v. een casus.
- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en duurzaam ondernemen als verantwoording, als bron voor innovatie, en als taakstelling voor sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid.
- SWOT-analyse en impact-analyse als werkinstrument voor zelfmanagement en strategisch management
- Diverse vormen en kenmerken van leiderschap en leiderschap als organisatiedomein (INK), inclusief zelfsturing en de toegankelijkheid van organisatiesystemen
- Human Ressources Development, talent- en kennismanagement & het coachen van medewerkers
- Kwaliteits- en procesmanagement
- Innovatie- en changemanagement
- Financieel management

Naast de introductie van deze deelgebieden worden ze waar mogelijk gelinkt aan vaardigheden, toepassingen en hulpinstrumenten. Onder meer in de volgende gastcolleges:

Projectmanagement, Project Circle Management & Logical Frame Work
Randy Van Zichem MA - directeur Fmijw, projectleader Vlir-UOS.

Innovatie- en changemanagement
Eddy Deruwe - voormalig directeur Stadswinkel Brussel, adviseur duurzaamheid & stedelijke ontwikkeling

Kwaliteitszorg & personeelsmanagement
Wouter Bluekens - dagelijkse leiding KINA, kenniscentrum OCMW’s Antwerpen

Systeembenadering in algemeen - en procesmanagement
Koen De Pryck - directeur CVO Antwerpen Zuid, externe evaluator EU-Grundtvig

Leiderschap en HRD
Henry Ori - Voorzitter Unesco Suriname, voormalig internationaal manager Phillips en HR-manager Gemeente Rotterdam

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Map verdiepend materiaal, Canvas
Cursustekst (Vereist) : Management and Innovation for the Social and Non-profit, Hand-outs gastcolleges
Cursustekst (Vereist) : Management and Innovation for the Social and Non-profit, Hand-outs hoorcolleges
Bijkomende info

-map verdiepend materiaal op Pointcarré
-gastcolleges kunnen wijzigen vanwege de beschikbaarheid van de sprekers
Hand-outs hoorcolleges, reader, hand-outs gastcolleges, map verdiepend materiaal op Pointcarré

Leerresultaten

Algemene competenties

De student beheerst de algemene managementprincipes en kan deze verwoorden. De student heeft inzicht in organisatiestructuren en in de meervoudige functies van de manager in de organisatie. De student heeft zich georiënteerd in het domein van non-profit en social profit management en kan dit illustreren. De student kan zelfstandig een systeemanalyse uitvoeren m.b.t. innovatie in de social profit. De student kan de belangrijkste bronnen voor innovatie aangeven. De student kan een SWOT-analyse uitvoeren en de aanzet van een impact-analyse. De student is vertrouwd met de algemene principes van Project Circle Management. De student kent minstens drie vormen en kenmerken van leiderschap en kan de rol van leiderschap in een organisatie omschrijven. De student heeft notie van de kenmerken van maatschappelijk verantwoord ondernemen, HRD, coachen en motiveren. De student kent het INK-model inzake kwaliteitszorg. De student kan het onderscheid maken tussen algemeen management en verandermanagement. De student kan zelfstandig een case inzake innovatie in de social profit detecteren en bespreken vanuit managementperspectief.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 30% van het eindcijfer

HOC Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Presentatie bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen

Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Groepswerk

Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Groepswerk

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Digitale presentatie

Aanvullende info mbt evaluatie

- business model: an innovative project in the social or non profit (group): 20% 

- creative presentation of the project to the target group (group assignment, digitaal delivery) : 30% 

- executive summary , (to send to sponsors, bank, government, ...)  (individual assignment) : 20%

- Written examen: 30%

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)