3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1017294CNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.
De student maakt een keuze tussen fysische geografisch of sociaal geografisch terreinwerk.
Voor wat het fysisch geografisch terreinwerk betreft krijgen de studenten een lijst van topics (met exacte lokalisatie van de waarnemingsplaatsen) vooraf meegedeeld. Op basis daarvan wordt een grondige studie voorbereid van het topic (literatuurstudie). Deze tekst wordt voor de excursie ingeleverd, en daarna aan alle andere studenten overhandigd (CD-Rom en leerplatform).
Op basis van deze studie wordt de student gevraagd om op het terrein de nodige uitleg te geven over de waargenomen fenomenen.
De student maakt ook aantekeningen van terreinwaarnemingen (verklaringen, schetsen van vormen, ontsluitingen ...)in een terreinschrift. Een groepsverslag wordt gemaakt.
Voor wat het sociaal geografisch terreinwerk betreft gaat de meerdaagse excursie in regel naar een buitenlandse bestemming en is gericht op stadsonderzoek. Een stad wordt onderzocht in zijn sociaal ruimtelijke structuur, en binnen het specifiek historisch kader. Dat gebeurt door middel van gegidste rondleidingen, bezoeken en veldonderzoek. Indien de reismiddelen het toelaten wordt ook het hinterland betrokken in het bezoek.
De excursie is georganiseerd over 7 of 8 dagen, inbegrepen gedurende officiele verlof- en week-end dagen. Voor praktische reden, mag de excursie ook gedurende verlofweken georganiseerd worden.
Jaarlijkse excursie voor derde jaarsstudenten. Deze groep studenten wordt aangevuld met de 1°masterstudenten van zowel VUB als KULeuven. Om deze reden gebeurt de organisatie van deze excursie met een beurtrolsysteem tussen beide universitaire instellingen. Fysische geografisch terreinwerk: de schriftelijke rapporten van de verschillende topics gemaakt door de studenten op basis van het literatuuronderzoek. Het groepsverslag en het terreinschrift.
Sociaal geografisch terreinwerk: syllabus en achtergrondliteratuur
Bedoeling is een grondige kennis bij te brengen van de technieken van het geografisch terreinonderzoek. Daarnaast wordt tijdens binnen- en buitenlandexcursies rechtstreeks kennis gemaakt met verschijnselen die in de cursussen fysische en sociale geografie theoretisch worden behandeld. Studenten leren om specifieke observaties op het terrein, via abstractie, te koppelen aan theoretisch verworven kennis.
Technieken om de verworven kennis op een heldere wijze te kunnen synthetiseren, en zowel mondeling als schriftelijk te kunnen rapporteren worden aangeleerd:
- Vertalen/toetsen van theoretisch opgedane kennis en gelezen wetenschappelijke literatuur naar/aan de realiteit.
- Mondeling rapporteren, uiteenzetting.
- Schriftelijk rapporteren.
Daarnaast wordt ook geleerd om in groepsverband te functioneren via het maken van een groepsverslag.
Bij dit alles speelt een kritische geest, en het vermogen tot abstractie en synthese een belangrijke rol.
De student leert zich te verdiepen in een probleem van de geowetenschappen,en verwerft inzicht in de fundamentele fysisch en/of sociaal bepaalde processen die het milieu helpen verklaren.
Daarbij is het nodig dat de student de nodige vaardigheden en attitudes ontwikkelt om op zelfstandige wijze de kennisevolutie in het eigen vakgebied op te volgen.
Het opleidingsonderdeel draagt zeer specifiek bij tot de ontwikkeling van de nodige kennis en vaardigheden die de student in staat moet stellen om problemen met een duidelijk geografische dimensie vanuit een ruimtelijke invalshoek te analyseren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 60% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
- een literatuurstudie vooraf , mondelinge en schriftelijke rapportering tijdens en na de excursie (40%)
- een paper of mondelinge examen na de excursie (60%)
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)