6 ECTS credits
170 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1015504ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Theorie
H1 Elementaire Chemie en Chemische Berekeningen
H2 Atoomstructuur en de Tabel van Mendeljev
H3 Ionaire Verbindingen: de elektrostatische binding
H4 Moleculen: de covalente binding
H5 De atoomkern: radioactiviteit en kernchemie
H6 Macroscopische eigenschappen van de materie: aggregatietoestanden en fasenevenwichten
H7 De chemische reactie: evenwicht
Theoretische Oefeningen (Seminaries)
De seminaries omvatten oefeningen over alle hoofdstukken.
Theorie en Seminaries
Een volledig collegedictaat met inbegrip van seminarieoefeningen (opgaven, numerieke eindresultaten, detailoplossingen van geselecteerde problemen en voor Hoofdstuk 1 (Elementaire Chemie en Chemische Berekeningen) aanwijzingen voor het oplossen) wordt uitgegeven bij de VUB : P. Geerlings: Chemie: Bouw van de Materie en Chemische Reacties I en II en Aanvullingen van Chemie (Volume 1 en 2) (5e editie). In dit werk kunnen verdere referenties gevonden worden.
Een basisreferentie is:
P.W. Atkins, L. Jones en L. Laverman : "Chemical Priciples.The Quest for Insight" Sixth Edition, W.H. Freeman and Co,New York, 2013.
De handouts van de slides gebruikt tijdens het hoorcollege zijn elektronisch voorhanden via Canvas.
Doelstellingen
Deze curus heeft tot doel een inzicht te vertsrekken zowel in de microscopische opbouw cvan de materie (structuur van kernen, atomen, ionaire verbindingen..) als in de macroscopische aspecten van dezlfde materie (eigenschappen van de materie "in bulk", fasenleer, eigenschappen van waterige oplossingen ..). De rol van de wisselwerkingen tussen de deeltjes (moleculen), de zogenaamde intermoleculaire krachten, die de micro- en macrowereld verbinden wordt toegelicht. Tenslotte worden de basisaspecten van een chemische reactie, kinetiek en evenwichtsligging besproken.
In de hele cursus wordt een systematische, rationele aanpak nagestreefd; inzicht is belangrijker dan encyclopedische kennis; er wordt erg veel belang gehecht aan het structureren van het materiaal. Het geheugenwerk wordt aldus tot een minimum beperkt.
Doel van de seminaries (theoretische oefeningen) (26u) is de student verder vertrouwd te maken met de concepten die in het hoorcollege besproken worden. In groepjes van 20 à 25 studenten worden o.l.v. een assistent denkvragen en numerieke problemen opgelost. Eerder dan een training op modelvraagstukken wordt getracht een 'problem solving attitude' mee te geven.
Eindcompetenties
Een basiskennis hebben van en inzicht hebben in de atomaire opbouw van de materie, en de relatie tussen de atomaire/moleculaire wereld en de macroscopische eigenschappen van de materie. Inzicht verwerven in de basiskarakeristieken van een reactie:snelheid en evenwichtsligging.
Een kritische houding aannemen t.a.v. de gehanteerde modellen.
Eenvoudige problemen oplossen met correct aanwenden van concepten en wetmatigheden, correct numeriek rekenen met een kritische houding t.a.v. het eindresultaat.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Het globale eindcijfer voor dit studiedeel is opgebouwd uit de score van de student voor het schriftelijke examen. Het schriftelijk examen bestaat uit open vragen (theorie en oefeningen) die peilen naar kennis en inzicht in de stof.
Een tussentijdse evaluatie (schriftelijk) wordt ongeveer in het midden van het semester ingericht en handelt over de Hoofdstukken 1 t.e.m. 3. De vorm ervan is identiek aan dat van het schriftelijk examen in januari zodat de student op deze wijze kennis maakt met dit type van examen en zijn studievoortgang correct kan evalueren. Dit cijfer wordt voor 20% in de eindbeoordeling indien voor deze tussentijdse evaluatie een resultaat behaald werd dat hoger is dan het cijfer in januari. Ingeval het resultaat van het tentamen lager is, dan wordt hiermee geen rekenenig gehouden bij de totstandkoming van het definitief examencijfer. In de tweede zittijd wordt er geen rekening gehouden met het resultaat van het tentamen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject