3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 3 met studiegidsnummer 1019736ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Module Fysica en Sterrenkunde
Het onderwijsdeel bestaat uit 2 delen:
Deel I: "Wiskundige vaardigheden voor Fysici", in de eerste weken van het 1ste semester zal er 20 uur besteed worden aan een werkcollege (WPO) ter oefening van differentiaal vergelijkingen, integratie, etc ... om de studenten beter voor te bereiden bij het volgen van de opleiding "Fysica en Sterrenkunde".
Deel II: "Actuele Fysica en Maatschappij" verspreid over het 1ste en 2de semester (max 70 uur studietijd). Dit is een vak als geen ander in het programma van 1BA Fysica en Sterrenkunde. De opzet van dit vak is kennis te maken met de actualiteit en de activiteit in ons vakgebied. Er wordt bijvoorbeeld kennis gemaakt met fysici op het werkterrein, zowel binnen als buiten de universiteit.
Zo zullen de studenten tijdens het academiejaar verplicht deelnemen aan, en rapporteren over, de volgende activiteiten (nog onder voorbehoud):
Bovendien worden de studenten gevraagd om maandelijks een wetenschappelijk populariserend tijdschrift (bv Scientific American) door te nemen en telkens een aritkel uit te kiezen (Titel, auteur, referentie) en dit met motivatie kenbaar te maken aan de titularis (via dropbox). In mei kiest de titularis een artikel uit de door de student opgestelde individuele lijst. Dit artikel dient door de student gepresenteerd en verdedigd te worden tijdens de lessen.
Module Wiskunde
Tijdens een viertal voordrachten, gegeven door uitgenodigde sprekers uit binnen- en buitenland, maken de studenten kennis met nieuwe ontwikkelingen binnen de wiskunde; zowel toegepaste als fundamenteel onderzoek in de wiskunde komt hierbij aan bod. Binnen de samenwerking van Europese universiteiten 'Eutopia' wordt ook een interactief discussiemoment voorzien, in het kader van `omgaan met data'. Tijdens de practica wordt het wiskundig rekenpakket MATLAB aangeleerd. Binnen dit vak wordt ook een korte inleiding gegeven tot de theorie van de differentiaalvergelijkingen.
Module Chemie
Het deel hoorcollege behandelt huidig onderzoek in de chemie en de relevantie ervan voor de maatschappij en de problemen waarmee ze geconfronteerd wordt. In de eerste drie hoorcolleges maken de studenten kennis met a) de chemie en de rol die de chemische industrie in Vlaanderen speelt, b) de wetenschappelijke methode om problemen op te lossen en c) wetenschappelijke publicaties en literatuur. In het tweede blok van vier hoorcolleges maken de studenten kennis met de individuele onderzoeksgroepen aan de VUB, hun onderzoeksdomeinen en -methoden, en hoe deze onderzoeksgroepen omgaan met actuele maatschappelijke problemen.
In het gedeelte werkcollege wordt een onderwerp naar keuze (binnen de context van de cursus) verder uitgediept door kritisch gebruik te maken van moderne informatiebronnen. Dit wordt vervolgens klassikaal gepresenteerd via powerpoint.
In het gedeelte zelfstandig werk volgen studenten twee seminaries of lezingen (intern aan de VUB of extern zoals Solvay of KVCV lezingen). De deelname aan de seminaries wordt gedocumenteerd door een schriftelijk verslag.
Aanvullende informatie tijdens het academiejaar wordt gegeven Module Fysica:
Lijst met populair-wetenschappelijke tijdschriften waaruit een artikel over fysica dient gekozen te worden voor een samenvattend verslag.
Module Wiskunde:
Een syllabus MATLAB wordt ter beschikking gesteld.
Module Chemie:
De presentatieslides van de hoorcolleges zijn beschikbaar op Canvas.
Module Fysica:
Cognitief: Primaire kennis verkrijgen van de aspecten van hedendaags grensverleggend onderzoek in de fysica. Inzicht in de primaire kennis die nodig is voor dit soort onderzoek.
Affectief: Enthousiasme krijgen voor het fysica-onderzoek, waardoor de motivatie tot verder studeren groter wordt.
Vaardigheden: Lezen, schrijven en spreken over fysica en presenteren van een concept.
Module Wiskunde:
Zoals Module Fysica, met "Fysica" vervangen door "Wiskunde".
Module Chemie:
Zoals module fysica, met "fysica" vervangen door "chemie"
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Module Fysica:
Voor het eerste deel van dit opleidingsonderdeel (Wiskundige vaardigheden) wordt een examen afgenomen na de afloop van de oefeningenreeks.
Voor het tweede deel van dit opleidingsonderdeel wordt geen traditioneel examen afgenomen, er wordt wel verwacht dat de studenten een portfolio voor zichzelf opbouwen van gerealiseerde opdrachten zoals verslagen van bezoeken en presentaties van de papers in aanwezigheid van de medestudenten die ook geevalueerd worden voor hun bijdrage tot de discussies.
Module Wiskunde:
Verplichte aanwezigheid tijdens de voordrachten. Er wordt deelgenomen aan het discussiemoment, of er wordt over één van de seminaries een mondelinge presentatie gegeven die dieper ingaat op de materie. Project over MATLAB.
Module Chemie:
Het HOC en WPO wordt beoordeeld aan de hand van de powerpointpresentatie (50% van de eindscore).
Het deel ZELF wordt beoordeeld via de schriftelijke verslaggeving (50% van de eindscore).
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject
Bachelor in de chemie: Standaard traject
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject