3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 3 met studiegidsnummer 1019736ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrijven voor "Seminarie Actuele Wetenschappen en Samenleving" dient men ingeschreven te zijn in de Bachelor Fysica en Sterrenkunde.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Onderwijsteam
Steven Lowette
Vincent Ginis
Decaan WE (titularis)
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
13 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Module Fysica en Sterrenkunde

Het onderwijsdeel bestaat uit 2 delen:

Deel I: "Wiskundige vaardigheden voor Fysici", in de eerste weken van het 1ste semester zal er 20 uur besteed worden aan een werkcollege (WPO) ter oefening van differentiaal vergelijkingen, integratie, etc ... om de studenten beter voor te bereiden bij het volgen van de opleiding "Fysica en Sterrenkunde".

Deel II: "Actuele Fysica en Maatschappij" verspreid over het 1ste en 2de semester (max 70 uur studietijd). Dit is een vak als geen ander in het programma van 1BA Fysica en Sterrenkunde. De opzet van dit vak is kennis te maken met de actualiteit en de activiteit in ons vakgebied. Er wordt bijvoorbeeld kennis gemaakt met fysici op het werkterrein, zowel binnen als buiten de universiteit.

Zo zullen de studenten tijdens het academiejaar verplicht deelnemen aan, en rapporteren over, de volgende activiteiten (nog onder voorbehoud):

  • Bijwonen van de Solvay Public Lecture in het Flagey complex op een zondag in oktober;
  • Lezingen van onderzoekers bijwonen aan VUB;
  • Bezoek aan het Studiecentrum voor Kernenergie te Mol (SCK), inclusief een geleid bezoek aan de controle kamer van BR1;
  • Uitgebreid bezoek van het Belgisch Instituut voor Ruimtelijke Aeronomiem het KMI en de Koninklijke Sterrenwacht te Ukkel;
  • Bezoek aan een academisch ziekenhuis om fysici aan het werk te zien (beeldvorming en analyse, therapie).

Bovendien worden de studenten gevraagd om maandelijks een wetenschappelijk populariserend tijdschrift (bv Scientific American) door te nemen en telkens een aritkel uit te kiezen (Titel, auteur, referentie) en dit met motivatie kenbaar te maken aan de titularis (via dropbox). In mei kiest de titularis een artikel uit de door de student opgestelde individuele lijst. Dit artikel dient door de student gepresenteerd en verdedigd te worden tijdens de lessen.


Module Wiskunde
Tijdens een viertal voordrachten, gegeven door uitgenodigde sprekers uit binnen- en buitenland, maken de studenten kennis met nieuwe ontwikkelingen binnen de wiskunde; zowel toegepaste als fundamenteel onderzoek in de wiskunde komt hierbij aan bod. Binnen de samenwerking van Europese universiteiten 'Eutopia' wordt ook een interactief discussiemoment voorzien, in het kader van `omgaan met data'. Tijdens de practica wordt het wiskundig rekenpakket MATLAB aangeleerd. Binnen dit vak wordt ook een korte inleiding gegeven tot de theorie van de differentiaalvergelijkingen.

Module Chemie
Het deel hoorcollege behandelt huidig onderzoek in de chemie en de relevantie ervan voor de maatschappij en de problemen waarmee ze geconfronteerd wordt. In de eerste drie hoorcolleges maken de studenten kennis met a) de chemie en de rol die de chemische industrie in Vlaanderen speelt, b) de wetenschappelijke methode om problemen op te lossen en c) wetenschappelijke publicaties en literatuur. In het tweede blok van vier hoorcolleges maken de studenten kennis met de individuele onderzoeksgroepen aan de VUB, hun onderzoeksdomeinen en -methoden, en hoe deze onderzoeksgroepen omgaan met actuele maatschappelijke problemen.

In het gedeelte werkcollege wordt een onderwerp naar keuze (binnen de context van de cursus) verder uitgediept door kritisch gebruik te maken van moderne informatiebronnen. Dit wordt vervolgens klassikaal gepresenteerd via powerpoint.

In het gedeelte zelfstandig werk volgen studenten twee seminaries of lezingen (intern aan de VUB of extern zoals Solvay of KVCV lezingen). De deelname aan de seminaries wordt gedocumenteerd door een schriftelijk verslag.

 

Bijkomende info

Aanvullende informatie tijdens het academiejaar wordt gegeven Module Fysica:
Lijst met populair-wetenschappelijke tijdschriften waaruit een artikel over fysica dient gekozen te worden voor een samenvattend verslag.

Module Wiskunde:
Een syllabus MATLAB wordt ter beschikking gesteld.

Module Chemie:
De presentatieslides van de hoorcolleges zijn beschikbaar op Canvas.

Leerresultaten

Algemene competenties

Module Fysica:
Cognitief: Primaire kennis verkrijgen van de aspecten van hedendaags grensverleggend onderzoek in de fysica. Inzicht in de primaire kennis die nodig is voor dit soort onderzoek.
Affectief: Enthousiasme krijgen voor het fysica-onderzoek, waardoor de motivatie tot verder studeren groter wordt.
Vaardigheden: Lezen, schrijven en spreken over fysica en presenteren van een concept.

Module Wiskunde:
Zoals Module Fysica, met "Fysica" vervangen door "Wiskunde".

Module Chemie:
Zoals module fysica, met "fysica" vervangen door "chemie"

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Module Fysica:
    Aanwezigheid op de seminaries, deelname aan het bezoek.
    Samenvatting van een seminarie,abstracts van de andere seminaries.
    Samenvatting van een populair fysica-artikel.

    Module Wiskunde:
    Aanwezigheid tijdens de voordrachten.
    Project over MAPLE.

    Module Chemie:
    Het gedeelte zelfstandig werk moet uitmonden in een schriftelijk verslag. De evaluatie hiervan zal de helft van het examencijfer bepalen. De andere helft wordt bepaald door de presentatie die de studenten in het werkcollege maken.

Aanvullende info mbt evaluatie

Module Fysica:

Voor het eerste deel van dit opleidingsonderdeel (Wiskundige vaardigheden) wordt een examen afgenomen na de afloop van de oefeningenreeks.

Voor het tweede deel van dit opleidingsonderdeel wordt geen traditioneel examen afgenomen, er wordt wel verwacht dat de studenten een portfolio voor zichzelf opbouwen van gerealiseerde opdrachten zoals verslagen van bezoeken en presentaties van de papers in aanwezigheid van de medestudenten die ook geevalueerd worden voor hun bijdrage tot de discussies.

Module Wiskunde:
Verplichte aanwezigheid tijdens de voordrachten. Er wordt deelgenomen aan het discussiemoment, of er wordt over één van de seminaries een mondelinge presentatie gegeven die dieper ingaat op de materie. Project over MATLAB.

Module Chemie:
Het HOC en WPO wordt beoordeeld aan de hand van de powerpointpresentatie (50% van de eindscore).
Het deel ZELF wordt beoordeeld via de schriftelijke verslaggeving (50% van de eindscore).

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject
Bachelor in de chemie: Standaard traject
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject