6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1015580ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Spaans
Faculteit
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Verantwoordelijke vakgroep
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Onderwijsteam
Sabela Moreno Pereiro
Jasper Vandenberghe
Voorzitter ACTO (titularis)
Onderdelen en contacturen
68 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
86 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In het vak Lengua Española I worden de leerinhouden gestructureerd aangeboden via blended learning: een combinatie van face-to-face onderwijs (2u per week) en virtueel onderwijs (1u per week).

Voor beide onderdelen is een actieve deelname onontbeerlijk. De studenten worden geacht bepaalde zaken off-campus voor te bereiden zodat ze tijdens de contacturen on-campus actief aan de lessen kunnen deelnemen.

Het opleidingsonderdeel Lengua Española I is nauw verbonden met het opleidingsonderdeel Lingüística y Gramática del Español: Introducción.

De grammaticale leerinhouden die binnen het opleidingsonderdeel Lingüística y Gramática worden gedoceerd, vormen de basis voor het opleidingsonderdeel Lengua Española I. De grammaticale leerinhouden die communicatie mogelijk maken, worden in de lessen Lengua Española I actief toegepast in concrete communicatieve situaties. De vijf communicatieve vaardigheden (lees- en luistervaardigheid, schrijf- en spreekvaardigheid, mondelinge interactie) zullen ruim aan bod komen.

 

En la asignatura Lengua española I los diferentes contenidos se ofrecen de forma estructurada por medio del blended learning: las clases presenciales (2 horas/semana) se combinan con el aprendizaje remoto (1 hora/semana).

La participación en ambas partes es imprescindible. Los estudiantes deberán preparar determinadas tareas fuera de las horas lectivas para poder participar de forma activa en el aula.

La asignatura Lengua española I está muy vinculada a Lingüística y gramática del español: introducción. Los contenidos gramaticales son la base de Lengua española I, donde estos aparecen integrados en situaciones comunicativas concretas. Las cinco destrezas comunicativas (expresión oral y escrita, comprensión oral y escrita e interacción oral) se practicarán frecuentemente.

 

In Lengua Española I the course content will be offered in a structured way through a blended learning approach: a combination of face-to-face teaching (2 hours per week) and virtual teaching (1 hour per week).

Both components require active participation. Students are expected to prepare certain topics off-campus so that they can actively participate in the on-campus lessons.

The course Lengua Española I is closely linked to the course Lingüística y Gramática del Español: Introducción. In the Lengua Española I classes, the grammar rules that enable communication will be applied in concrete communicative situations. The five communicative skills (reading and listening, writing and speaking, and oral interaction) will be covered broadly.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Campus Sur. Curso intensivo de español. Libro del alumno, Rosales, F., Moreno, T., Martínez Lara, A., Salamanca, P., Buyse, K., Martínez, M., Murillo, N., Gar, Difusión, 9788418032448, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Canvas
Handboek (Vereist) : Sabor a chocolate, José Carlos Carmona, Debolsillo, 9788466338448, 2018
Bijkomende info

geen

ninguna

none

Leerresultaten

Algemene competenties

Na afloop van de cursus benadert de taalvaardigheid van de student het niveau B1 van het Europees Referentiekader voor Talen.

Luisteren

De student/e kan de hoofdpunten begrijpen wanneer in duidelijk uitgesproken standaarddialect wordt gesproken over vertrouwde zaken die hij/zij regelmatig tegenkomt op zijn/haar werk, school, vrije tijd, enzovoort. De student/e kan de hoofdpunten van veel radio- of tv-programma's over actuele zaken of over onderwerpen van persoonlijk of beroepsmatig belang begrijpen, wanneer er betrekkelijk langzaam en duidelijk gesproken wordt.

Lezen

De student/e kan teksten begrijpen die hoofdzakelijk bestaan uit hoogfrequente, alledaagse of aan zijn/haar werk gerelateerde taal. De student/e kan de beschrijving van gebeurtenissen, gevoelens en wensen in persoonlijke brieven begrijpen.

Spreken

De student/e kan uitingen op een simpele manier aan elkaar verbinden, zodat hij/zij ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities kan beschrijven. De student/e kan in het kort redenen en verklaringen geven voor zijn/haar meningen en plannen. De student kan een verhaal vertellen of de plot van een boek of film weergeven en zijn/haar reacties beschrijven.

Interactie

De student/e kan de meeste situaties aan die zich kunnen voordoen tijdens een reis in een gebied waar de betreffende taal wordt gesproken. De student/e kan onvoorbereid deelnemen aan een gesprek over onderwerpen die vertrouwd zijn, of zijn/haar persoonlijke belangstelling hebben of die betrekking hebben op het dagelijks leven (bijvoorbeeld familie, hobby's, werk, reizen en actuele gebeurtenissen).

Schrijven

De student/e kan een eenvoudige samenhangende tekst schrijven over onderwerpen die vertrouwd of van persoonlijk belang zijn. De student/e kan persoonlijke brieven schrijven waarin hij/zij zijn/haar ervaringen en indrukken beschrijft.

 

Al finalizar el curso el alumno se acerca al nivel B1 del Marco Común Europeo de Referencia (MCER).

Comprensión auditiva

El/la estudiante las ideas principales cuando el discurso es claro y normal y se tratan asuntos cotidianos que tienen lugar en el trabajo, en la escuela, durante el tiempo de ocio, etc.

El/la estudiante comprende la idea principal de muchos programas de radio o televisión que tratan temas actuales o asuntos de interés personal o profesional, cuando la articulación es relativamente lenta y clara.

 

Comprensión lectora

El/la estudiante comprende textos redactados en una lengua de uso habitual y cotidiano o relacionada con el trabajo. Comprende la descripción de acontecimientos, sentimientos y deseos en cartas personales.

Expresión oral

El/la estudiante sabe enlazar frases de forma sencilla con el fin de describir experiencias y hechos, sus sueños, esperanzas y ambiciones. Puede explicar y justificar brevemente sus opiniones y proyectos. Sabe narrar una historia o relato, la trama de un libro o película y puede describir sus reacciones.

Interacción oral

El/la estudiante puede desenvolverse en casi todas las situaciones que se le presentan cuando viaja a lugares donde se habla esa lengua. Puede participar espontáneamente en una conversación que trate temas cotidianos de interés personal o que sean pertinentes para la vida diaria (por ejemplo, familia, aficiones, trabajo, viajes y acontecimientos actuales).

Expresión escrita

El/la estudiante es capaz de escribir textos sencillos y bien enlazados sobre temas que le son conocidos o de interés personal. Puede escribir cartas personales que describen experiencias e impresiones.

 

At the end of the course, the student’s language proficiency will approach level B1 of the European Framework of Reference for Languages.

Listening

The student can understand the main points of clear standard speech on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc. The student can understand the main point of many radio or TV programmes on current affairs or topics of personal or professional interest when the delivery is relatively slow and clear.

Reading

The student can understand texts that consist mainly of high frequency everyday or job-related language. The student can understand the description of events, feelings and wishes in personal letters.

Writing

The student can write simple connected text on topics which are familiar or of personal interest. The student can write personal letters describing experiences and impressions.

Spoken production

The student can connect phrases in a simple way in order to describe experiences and events, dreams, hopes and ambitions. The student can briefly give reasons and explanations for opinions and plans. The student can narrate a story or relate the plot of a book or film and describe emotions and reactions.

Spoken interaction

The student can deal with most situations likely to arise whilst travelling in an area where the language is spoken. The student can enter unprepared into conversation on topics that are familiar, of personal interest or pertinent to everyday life (e.g. family, hobbies, work, travel and current events).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 25% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Andere bepaalt 15% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente Evaluatie met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: In tweede zit wordt dit opgenomen in het schriftelijk examen.

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie van de cursus omvat permanente evaluatie, een schriftelijk en mondeling examen.

De verdeling van de cijfers is als volgt:

  • 60% schriftelijk examen
  • 25% mondeling examen
  • 15% permanente evaluatie (10% tussentijdse proef + 5% leesopdrachten)

Om een eindcijfer te krijgen moet een student minstens deelnemen aan het schriftelijk en mondeling examen in juni. Om te slagen voor de cursus moet de student slagen voor zowel het schriftelijk als het mondeling examen.

 

Tweede zittijd: De student dient het mondelinge en het schriftelijke examen opnieuw af te leggen. Het onderdeel permanente evaluatie vervalt. In de tweede zittijd is de verdeling van de cijfers als volgt:

  • 75% schriftelijk examen
  • 25% mondeling examen

OPMERKING: De mondelinge examens kunnen worden opgenomen. Ze kunnen enkel en alleen gebruikt worden in geval van een klachtenprocedure.

 

Este curso consta de evaluación permanente, de un examen escrito y un examen oral.

Los puntos se reparten de la siguiente forma:

  • 60% examen escrito
  • 25% examen oral
  • 15% evaluación permanente (10% prueba intermediaria de enero + 5% tareas de lectura)

Para obtener una calificación final el estudiante deberá participar como mínimo en los exámenes escrito y oral en junio. Para aprobar esta asignatura, el estudiante deberá aprobar tanto el examen oral como el escrito.

Examen de segunda convocatoria: El alumno se presentará a ambas partes, es decir, al examen escrito y al examen oral. En esta convocatoria los puntos se reparten del siguiente modo:

  • 75% examen escrito
  • 25% examen oral

ATENCIÓN: Los exámenes orales podrán ser grabados con el propósito de emplear estas grabaciones en caso de reclamación.

 

The final grade is based on a written exam, an oral exam, and continuous assessment. The weight given to these three categories in the overall score is as follows:

  • 60 % written exam
  • 25% oral exam
  • 15% continuous assessment (10% interim test in January + 5% reading tasks)

 

In order to obtain a final grade, the student must participate in at least the oral and written exam. In order to pass the course, the student must pass both the oral and the written exam.

 

Second exam session: The student will retake both the written and the oral exam. The weight given to these categories in the overall score is as follows:

  • 75% written exam
  • 25% oral exam

NOTE: The oral exams may be recorded; this recording will be used solely in the event of a complaint.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: French-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Italian-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor in de journalistiek
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben