6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1015622BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om Textlinguistik te kunnen opnemen, moet je geslaagd zijn voor Morphosyntax: Sprechen un Schreiben, of dit vak tenminste opnieuw registreren. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Duits
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Katja Lochtman (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
59 contacturen Self study
Inhoud

In diesem Kurs werden folgende Themen behandelt:  Was ist ein Satz (deutsche Syntax), was ist ein Text?, Valenz und Argumentstruktur, das Passiv, die Wortstellung: das topologische Satzmodell, die Wortstellung und Informationsstruktur, Textlinguistik.

In deze cursus worden volgende thema's behandeld: Wat is een zin (Duitse syntaxis), wat is een tekst?, "Valenz" en "Argumentstruktur", het passief, de woordvolgorde: het topologische zinsmodel, de woordvolgorde en informatiestructuur, tekstlinguïstik.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : De tekst en de powerpointpresentaties van het hoorcollege evenals oefeningen, Canvas en/of via e-mail ter beschikking gesteld
Bijkomende info

Alle Kursunterlagen (Texte, Übungen und Powerpointpräsentationen) werden auf Canvas zur Verfügung gestellt. Es wird von den Studenten erwartet, dass sie während der Vorlesungen auch mitschreiben / Notizen machen.

De tekst en de powerpointpresentaties van het hoorcollege evenals oefeningen worden via het digitale leerplatform Canvas en/of via e-mail ter beschikking gesteld. De studenten worden geacht om bij dit studiemateriaal tijdens de hoorcolleges ook notities te nemen.

Leerresultaten

Algemene competenties

1) De studenten verwerven inzicht in de syntaxis en tekststrukturen van/in het Duits en het verwerven van een grondige kennis van het Duits (taalvaardigheid).

2) De studenten kunnen een overzichtelijke powerpointpresentatie in het Duits geven.

3) De studenten kunnen een overzichtelijke taalwetenschappelijke tekst in het Duits schrijven.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De examenvragen worden in de laatste les uitgedeeld, zodat de studenten bij onduidelijkheden nog vragen kunnen stellen.

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Referaat/Paper met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het referaat (de geschreven basistekst, de inhoud, de manier van presentatie, de originaliteit) bepaalt de helft van het cijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De presentatie/paper (inhoud, manier van presentatie, originaliteit) bepaalt de helft van het cijfer. De andere helft hangt van de mondelinge ondervraging over de stof af. Ook de taalvaardigheid wordt beoordeeld. De examenvragen worden in de laatste les ter beschikking gesteld, zodat de studenten bij onduidelijkheden nog vragen kunnen stellen. Alle deelevaluaties moeten verplicht worden afgelegd om te kunnen slagen voor het vak. Studenten moeten op alle deelevaluaties geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het gehele studiedeel. Het eindresultaat voor een student die niet alle onderdelen aflegt is ‘afwezig’. De resultaten van de onderdelen waarvoor studenten geslaagd zijn (= min. 10/20) kunnen meegenomen worden naar de volgende zittijd. De resultaten van de onderdelen waarvoor studenten geslaagd zijn (= min. 10/20) worden meegenomen  naar de volgende zittijd. Indien de student in de eerste zittijd niet slaagt of afwezig is voor het examenonderdeel "referaat/paper", wordt de paper voor de tweede zittijd ingediend. Bij het mondeling examen krijgen de studenten schriftelijke voorbereidingstijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: twee talen
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal