6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016416BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Deze cursus focust zowel op kwalitatieve als kwantitatieve data-analyse. Het herhaalt de empirische onderzoekscyclus en het verschil tussen en de meerwaarde van kwalitatief en kwantitatief onderzoek binnen de Agogische wetenschappen. Daarnaast verdiept de cursus verschillende (basis) kwantitatieve en kwalitatieve analysetechnieken die courant zijn binnen onderzoek in de Agogische Wetenschappen gebruik makend van software (bv. SPSS; MAXQDA en/of NVIVO). We bouwen verder op de kennis van Onderzoeksmethoden en -technieken van de agogische wetenschappen en statistiek I: meetschalen en beschrijvende statistiek. Basis Wiskunde zoals gespecifieerd in de eindtermen voor het SO (3 uur wiskunde) zijn nodige voorkennis voor de interpretatie van statistische modellen, en dus ook nodige voorkennis voor het opleidingsonderdeel.
Meer informatie over inhouden van lessen en lesmateriaal volgt tijdens de eerste les.
Opleidingsspecifieke leerresultaten
4, 6, 20
Vakspecifieke leerresultaten
De student kan ...
... data transcriberen en resultaten rapporteren volgens gangbare methoden van het kwalitatief onderzoek
... de gangbare toetsen uitvoeren met behulp van SPSS, en kan het resultaat interpreteren en rapporteren
... kan verschillende kwalitatieve en kwantitatieve analyses uitvoeren op een dataset en argumenteren waarom hiervoor gekozen werd.
... verbindingen leggen tussen verschillende manieren van analyseren en grotere kaders van kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer
WPO Groepswerk bepaalt 60% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Studenten dienen op elk onderdeel en elke opdracht minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Indien je een onvoldoende hebt voor één van de twee onderdelen, krijg je een 9/20 of het laagste deelpunt als eindscore toegekend. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je dus niet opnieuw af te leggen. De student die een taak toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent. De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.
Indien je "Afwezig" bent voor één van de twee onderdelen (examen en opdrachten), zal je de beoordeling "afwezig" ontvangen voor de totaalbeoordeling. Indien je één van de taken niet indient, zal je "afwezig" zijn voor het ondereel "opdrachten".
Als een student een peer assessment niet binnen de gestelde deadline indient, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten. De docent heeft altijd het laatste woord en kan besluiten om de aanpassingsfactor te verhogen of te verlagen, of zelfs om er helemaal geen rekening mee te houden, als de behaalde scores onbetrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen worden genomen, maar zal altijd gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of aanvullende observaties/discussies.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek