6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016416BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Sofie Van Regenmortel (titularis)
Geert Vandermeersche
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
57 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze cursus focust zowel op kwalitatieve als kwantitatieve data-analyse. Het herhaalt de empirische onderzoekscyclus en het verschil tussen en de meerwaarde van kwalitatief en kwantitatief onderzoek binnen de Agogische wetenschappen. Daarnaast verdiept de cursus verschillende (basis) kwantitatieve en kwalitatieve analysetechnieken die courant zijn binnen onderzoek in de Agogische Wetenschappen gebruik makend van software (bv. SPSS; MAXQDA en/of NVIVO). We bouwen verder op de kennis van Onderzoeksmethoden en -technieken van de agogische wetenschappen en statistiek I: meetschalen en beschrijvende statistiek. Basis Wiskunde zoals gespecifieerd in de eindtermen voor het SO (3 uur wiskunde) zijn nodige voorkennis voor de interpretatie van statistische modellen, en dus ook nodige voorkennis voor het opleidingsonderdeel.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Social Research Methods, (dezelfde editie als voor het vak OMT van agogische wetenschappen), Alan Bryman, 9780198796053, 2023
Bijkomende info

Meer informatie over inhouden van lessen en lesmateriaal volgt tijdens de eerste les.

Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

4, 6, 20

Vakspecifieke leerresultaten

De student kan ...

... data transcriberen en resultaten rapporteren volgens gangbare methoden van het kwalitatief onderzoek
... de gangbare toetsen uitvoeren met behulp van SPSS, en kan het resultaat interpreteren en rapporteren
... kan verschillende kwalitatieve en kwantitatieve analyses uitvoeren op een dataset en argumenteren waarom hiervoor gekozen werd.
... verbindingen leggen tussen verschillende manieren van analyseren en grotere kaders van kwalitatief en kwantitatief onderzoek.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Open boek

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepstaken met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: groepstaken rond zowel kwantitatieve als kwalitatieve aspecten (met peer assessment)

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten dienen op elk onderdeel en elke opdracht minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Indien je een onvoldoende hebt voor één van de twee onderdelen, krijg je een 9/20 of het laagste deelpunt als eindscore toegekend. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je dus niet opnieuw af te leggen. De student die een taak toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent. De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.

Indien je "Afwezig" bent voor één van de twee onderdelen (examen en opdrachten), zal je de beoordeling "afwezig" ontvangen voor de totaalbeoordeling. Indien je één van de taken niet indient, zal je "afwezig" zijn voor het ondereel "opdrachten". 

Als een student een peer assessment niet binnen de gestelde deadline indient, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten. De docent heeft altijd het laatste woord en kan besluiten om de aanpassingsfactor te verhogen of te verlagen, of zelfs om er helemaal geen rekening mee te houden, als de behaalde scores onbetrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen worden genomen, maar zal altijd gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of aanvullende observaties/discussies.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek