6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4016571FER voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
De forensische psychologie situeert zich op het raakvlak tussen justitie en hulpverlening. Het betreft een breed domein, waar zowel de vrijwillige als verplichte hulpverlening onder vallen, en waar de focus op zowel de pleger als het slachtoffer van een misdrijf ligt. In dit opleidingsonderdeel maken studenten kennis met de eigenheid van deze sector en leren zij kritisch reflecteren over onderwerpen uit de forensische psychologie.
In deze lessenreeks wordt de focus gelegd op preventie van crimineel -en meer specifiek gewelddadig- gedrag (o.a. huiselijk geweld en seksueel geweld). In dit opleidingsonderdeel benaderen we gewelddadig gedrag als een volksgezondheidsprobleem. Hierbij wordt uitgebreid stilgestaan bij de uitwerking van een multidimensioneel preventiebeleid vanuit een sociaal-ecologisch perspectief met aandacht voor het individu, interpersoonlijke relaties, de gemeenschap en de samenleving.
Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op kennis die de studenten eerder verworven in onder andere het opleidingsonderdeel Criminologische Psychologie en vult de bestaande kennis van de studenten aan. In dit opleidingsonderdeel wordt besproken hoe kennis vanuit de forensische psychologie toegepast kan worden in kader van preventie. De verschillende preventieniveaus, zijnde primaire, secundaire, tertiaire en quaternaire preventie, zullen toegepast worden op verschillende doelgroepen (plegers en slachtoffers) en op uiteenlopende vormen van gewelddadig gedrag als bijvoorbeeld huiselijk, seksueel en eergerelateerd geweld.
Het accent ligt enerzijds op het verwerven van theoretische kennis. Anderzijds wordt in dit opleidingsonderdeel aandacht besteed aan de praktijk. Dit kan de vorm aannemen van gastcolleges gegeven door actoren uit het werkveld.
De colleges worden gedoceerd in het Nederlands. Voor werkstudenten worden opgenomen colleges ter beschikking gesteld.
Digitaal cursusmateriaal (vereist): slides en teksten die de behandelde thema’s situeren en uitdiepen. Deze teksten worden ter beschikking gesteld op Canvas. Indien van toepassing, worden de slides van de hoorcolleges na de les op Canvas geplaatst. Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.
Domeinspecifieke leerdoelstellingen:
Opleidingsspecifieke leerdoelstellingen:
Kennis & Inzicht:
Studenten:
Vaardigheden
Studenten:
Attitudes
Studenten:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 30% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 10% van het eindcijfer
HOC Groepswerk bepaalt 60% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
De studenten werken in kleine groepen een paperopdracht uit waarin ze forensisch-psychologische inzichten met criminologische kennis en perspectieven integreren met als doel om aan een nood uit het relevante werkveld tegemoet te komen.
De studenten presenteren hun werkstuk en dienen vragen vanuit de studentengroep en van de docent te beantwoorden. Deze vragen hebben tevens betrekking op de geziene leerstof.
Studenten evalueren het werk van andere groepen, formuleren een vraag tijdens de mondelinge verdediging en bespreken de presentaties kritisch.
Niet of beperkte medewerking aan de drie examenonderdelen kan aanleiding geven tot een vermindering van punten of tot een doorverwijzing naar een volgende zittijd.
De studenten dienen bij het uitwerken van de voorgenoemde opdrachten het cursusmateriaal te gebruiken en dienen dit aan te vullen met wetenschappelijke teksten en informatie verkregen vanuit de praktijk die zij zelfstandig opzoeken en verwerken. De opdracht van de paper betreft een reflectie- of toepassingsvraag.
Voor de 2de zittijd wordt hetzelfde evaluatieformat behouden, tenzij een groepsindeling wegens een te beperkt aantal studenten (<3) onmogelijk is. Dan is de uitwerking van een individuele opdracht genoodzaakt.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)