6 ECTS credits
160 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4016940ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
Deze cursus leidt u grondig in tot bedrijfsstrategieën en strategische marketing in het bijzonder.
We starten met een duidelijke definiëring van bedrijfsstrategieën en positioneren de rol van marketing in strategie.
Vervolgens gaan we dieper in op de strategische analyse, bestaande uit enerzijds de externe en anderzijds de interne analyse. We reiken raamwerken en methoden aan voor het uitvoeren van (1) klantenanalyse, (2) concurrentieanalyse, (3) markt/submarkt-analyse, en (4) omgevingsanalyse. Daarnaast bekijken we ook de analyse van de eigen sterktes en zwaktes van het bedrijf/merk, die we vervolgens confronteren met externe opportuniteiten en bedreigingen.
Wanneer deze informatie verzameld is, zijn we uitgerust om over te gaan tot strategische keuzes en de implementatie ervan. Topics zoals ‘duurzaam concurrentieel voordeel’, ‘waardeproposities’, ‘merkwaarde’, ‘innovatie’ ‘synergie’ en 'groeistrategieën' worden aangebracht om u het nodige jargon machtig te maken en om een gestructureerd inzicht te bieden in de theoretische en praktische instrumenten ter ondersteuning van het beslissingsproces van de strategische marketing manager.
Het theoretisch gedeelte van de cursus linkt de Strategische Marketing theorie aan reële business cases, vanuit een globaal perspectief. In de les wordt u zelf ook aangemoedigd om persoonlijk links tussen de cursus en de actuele bedrijfsrealiteit te identificeren (bv. uw eigen beroepservaring of bedrijfsnieuws in de actualiteit). Daarnaast voorzien we de gelegenheid om via het actief deelnemen aan een aantal marketing testimonials van topmarketeers de cursus Strategische Marketing te koppelen aan de actuele bedrijfsrealiteit. Het praktijkgedeelte van de cursus betreft een realistisch business game waarin u het in teams tegen elkaar opneemt, als marketing managers van een eigen bedrijf waarvoor een aantal spelrondes strategische beslissingen genomen dienen te worden in functie van de bedrijfsdoelstellingen.
Slides van theorielessen, gastcolleges en praktijksessies worden op het elektronisch leerplatform gepost (in zoverre de vertrouwelijkheid van de data gepresenteerd in de gastlezing het toestaat).
Voor werkstudenten wordt zo mogelijk met lesopnames van de hoorcolleges gewerkt, die online ter beschikking gesteld worden (na een eerste inleidend, klassikaal college; en ter afronding wordt een klassikaal responsiecollege voorzien).
Toelichting werkvormberekening
Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting
DAGSTUDENTEN
HOC: 18 uur
WPO: 12 uur
ZELF: 130 uur
WERKSTUDENTEN
HOC: 22 uur
WPO: 11 uur
ZELF: 137 uur
Na deze cursus, zou de student in staat moeten zijn om:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
(!) Conform de facultaire aanvulling bij artikel 8§3 van het onderwijs- en examenreglement, vindt het examen in de eerste zittijd voor alle studenten uitsluitend plaats in een bijkomende examenperiode in de twee weken na de lentevakantie.
Puntenverdeling: 60% schriftelijk gesloten boek examen + 40% groepstaken (met peer assessment). Het schriftelijk examen bevat meerkeuze- en open vragen. Voor de correctie van de meerkeuze vragen wordt gebruik gemaakt van de methode van hogere cesuur.
Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Het groepspunt kan met maximaal 10% worden opgetrokken of verminderd, om tot een individuele score op basis van de peer assessments te komen. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
Deelname aan WPO bestaande uit groepsopdracht is verplicht. Er worden geen vervangopdrachten toegekend.
Afwezigheid of niet-deelnemen aan het WPO-gedeelte (groepstaken) leidt tot een globale ‘Afwezigheid’ als evaluatie voor het vak in zijn geheel. Er is geen tweede zittijd mogelijk voor het WPO-gedeelte.
Bijwonen van gastlezingen is verplicht in zoverre het lessenrooster dit toelaat en is sterk aanbevolen als voorbereiding naar het examen.
Bonuspunten kunnen (vrijblijvend) verdiend worden door deel te nemen aan de bonusvragen enerzijds, en door deelname aan wetenschappelijke marketingonderzoeken van de vakgroep BUSI - 'Marketing & Consumentengedrag' anderzijds.
Het WPO-gedeelte (groepstaken) kan niet worden hernomen in tweede zittijd. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd. Een afwezigheid uit eerste zit kan niet worden opgehaald en leidt tot een globale afwezigheid als evaluatie voor het vak in zijn geheel.
Het deelresultaat van het WPO-gedeelte (groepstaken) wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar het volgend academiejaar. De student die het WPO-gedeelte (groepstaken) toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent uiterlijk op datum van de eerste les van het vak in het desbetreffende academiejaar.
Voor het opstellen van de groepstaken is het gebruik van generatieve AI niet toegestaan.
De deadline voor groepscomposities op Canvas is uiterlijk vrijdag in de 2e lesweek van het 2e semester.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Master in de biomedische wetenschappen: management en bedrijfsleven
Master in de bedrijfskunde: Standaard traject