6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4021326DNR voor alle studenten in het 2e semester
met een inleidend master niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Engels
- Faculteit
- Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Educatiewetenschappen
- Onderwijsteam
- Jerich Faddar
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 40 contacturen Hoorcollege
78 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
- Inhoud
This course provides an introduction into the basics of data analysis in educational sciences. Given the wide array of educational data, both quantitative and qualitative approaches to data analysis are handled throughout the course. By means of hands-on practice with computer-aided software, the student is challenged to conduct several techniques of analysis taking into account the specific nature of the data. This means that the course is oriented towards the practical application of data analysis to solve problems without focussing too much on mathematical proofs and background. The course includes the following core contents:
- Introduction to educational data, organisation and handling
- Descriptive statistics
- Parameters of centrality
- Parameters of spread
- Normal distribution
- Chance distribution, central limit theorem
- Inferential statistics
- Testing differences
- Correlation
- Regression analysis
- Scale development and reliability analysis
- Qualitative analysis
- Content analysis
- Coding strategies
- Integrative procedures
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, datasets, etc., Canvas
Handboek (Vereist) : Discovering statistics using IBM SPSS Statistics, Andy Field, 5ed, Sage, 9781526419521, 2017
- Bijkomende info
Handbook (required): "Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics" by Andy Field (5th Edition, 2018, ISBN 978-1-5264-1951-4)
Lecture powerpoints and other reading material will be provided through the learning platform.
Additional material (such as datasets, assignments, answer keys and additional reading materials) will be provided through the learning platform.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
At the end of the course Data Analysis in educational sciences students will be able to:
- Explain and illustrate different approaches to data analysis and identify levels of measurement
- Translate a problem into a model of analysis and select an appropriate technique to analyse the data
- Explain and calculate measures for centrality and spread (for example, the mean, quantiles and standard deviation)
- Describe and perform inferential statistical tests by means of IBM SPSS (for example, t-test, correlation, regression analysis)
- Describe and explain central concepts and procedures required to approach a dataset through qualitative techniques of analysis (for example, content analysis)
- Use NVivo software to analyse qualitative data
- Understand and apply procedures for analysing qualitative data
- Interpret the results from analyses and report on it in a written way
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Written exam
met een wegingsfactor 1
en aldus 70% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Written exam on PC (theory and exercises)
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
- Practical assignment
met een wegingsfactor 1
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
Dit betreft een tentamen.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Not applicable.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master of Educational Sciences: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)