6 ECTS credits
166 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1017037ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Lotte Vermeire
Sarah Vis
Tom Willaert (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
14 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
126 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus ‘Academisch onderzoek 2' biedt een overzicht van de sociaal-wetenschappelijke perspectieven en meest gangbare onderzoekstypen binnen communicatiewetenschappelijk onderzoek. Dit overzicht wordt gesitueerd binnen de methoden en technieken die bestaan binnen het bredere domein van sociaal-wetenschappelijk onderzoek en vertrekt hierbij vanuit de belangrijkste theorien, paradigma’s en perspectieven die over de sociale werkelijkheid bestaan. Ook worden de regels en procedures die een onderzoek/ster moet volgen bij het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek besproken zodat de kwaliteit gegarandeerd wordt. Verschillende veelvoorkomende communicatiewetenschappelijke onderzoekstypes (o.a. literatuurstudie, inhoudsanalyse, survey, ethnografisch onderzoek,…) komen in deze cursus aan bod.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides & artikels, Canvas
Handboek (Vereist) : Bryman's Social Research Methods, Clark - Foster - Sloan - Bryman, 6de, Oxford University Press, 9780198796053, 2021
Bijkomende info

Het belangrijkste studiemateriaal voor deze cursus is het handboek ‘Social Research Methods’ van Alan Bryman (2021).

De hoorcolleges worden ondersteund door PowerPoint-slides die de structuur en algemene omschrijving van de inhoud weergeven.
De slides worden ter beschikking gesteld via Canvas na afloop van de les. Op Canvas worden ook bijkomende artikels (ter illustratie en discussie) aangeboden.
De studenten worden verwacht ook eigen nota’s te nemen in de les  als aanvulling op de slides.

Digitaal cursusmateriaal (verplicht) : slides + artikels

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.

HOC: 26 uur (13 x 2 uur)

WPO: 14 uur (praktische seminaries met betrekking tot de praktische opdrachten)

ZELF: 126 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester, a rato van 1 uur per uur HOC: 26 uur
  • praktische opdrachten en voorbereiding WPO: 60 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

algemene leerresultaten

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • De studenten hebben kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen de Communicatiewetenschappen, m.i.v. de niveaus (micro-meso-macro), types (vb. bedrijfs-, overheids-, journalistieke, … communicatie) en componenten (zender, medium, boodschap, ontvanger) van communicatie.
  • De studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit).
  • De studenten hebben inzicht in het achterliggende mens- en maatschappijbeeld en (de historische ontwikkeling van) de premissen van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities in het algemeen, en in hun benadering van de relatie media, communicatie en samenleving in het bijzonder.
  • De studenten hebben kennis over en inzicht in de in het veld toepasbare onderzoeksmethoden.
  • De studenten geven blijk van inzicht in de diverse bronnen en opzoektechnieken.
  • De studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur.
  • De studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten.
  • De studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen.
  • De studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.
  • De studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen.
  • De studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren.De studenten passen kennis van en inzicht in de diverse aangereikte onderzoeksmethoden en –technieken van de Communicatiewetenschappen onder begeleiding toe op een algemeen en beginnend niveau.

specifieke leerresultaten

Op het einde van dit studiedeel moeten de studenten:

  • de grondslagen van belangrijke wetenschapsfilosofische visies op de functie van sociaalwetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke theorievorming kunnen onderscheiden en definieren
  • de meest voorkomende methoden en technieken voor communicatiewetenschappelijk onderzoek kunnen benoemen, herkennen en vergelijken
  • een methodologische literatuurstudie uitvoeren
  • een wetenschappelijk onderzoeksopzet kunnen vormgeven zonder het effectief uit te voeren
  • artikels die empirische communicatiewetenschappelijk onderzoeken bespreken kunnen navertellen, samenvatten en kritisch doorlichten
  • kritisch analyseren en reflecteren over, en motiveren van, beslissingen genomen bij het bestuderen van een wetenschappelijk onderzoeksopzet, analyse en rapportering

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele taak + groepstaak met een wegingsfactor 100 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: - Methodologische literatuurstudie - individuele taak
    - Methodologisch onderzoeksopzet - groepstaak

    (!) Het gebruik van generatieve AI is niet toegestaan voor deze opdrachten.

Aanvullende info mbt evaluatie

Eerste zittijd

  • Schriftelijk examen = 50% van het eindresultaat
  • WPO (praktische oefening in de vorm van individuele taak + groepstaak) = 50% van het eindresultaat

Voor het WPO geldt een verplichte aanwezigheid van alle studenten, aangezien dit noodzakelijk is voor het bereiken van de leerdoelen. Alle studenten worden verwacht op elke sessie aanwezig te zijn en ook de artikels die tijdens het WPO besproken worden gelezen te hebben. Elke ongewettigde afwezigheid tijdens het verplichte werkcollege leidt tot -1 op het punt van het werkcollege (-1 op een score op 20, dat nadien herleid wordt naar 50% van het eindresultaat).

Afwezigheid op één van de examenonderdelen leidt tot een afwezigheid als eindresultaat.

De student is geslaagd bij een eindresultaat van minstens 10/20, zelfs indien op 1 van beide examenonderdelen (examen of praktische taken) een score lager dan 10/20 werd behaald.

Tweede zittijd

  • Schriftelijk examen = 50% van het eindresultaat
  • WPO = 50 % van het eindresultaat.

Deelresultaten (schriftelijk examen of WPO) worden, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd. De student die één van beide examenonderdelen toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent uiterlijk voor aanvang van de tweede zittijd. 

Overdracht naar een volgend academiejaar

Het deelresultaat van het schriftelijk examen kan niet worden overgedragen naar een volgend academiejaar.

Het deelresultaat van het WPO kan, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen worden naar een volgend academiejaar.

Opgelet, dit kan enkel indien de student niet ongewettigd afwezig was tijdens de WPO's in het voorgaande academiejaar. Om een overdracht van het cijfer van het WPO te verkrijgen, dient de student dit aan te vragen bij de docent in de eerste week van het nieuwe academiejaar. Indien er geen overdracht van resultaten mogelijk is, dient de student opnieuw deel te nemen aan het WPO in een nieuwe groep en geldt opnieuw verplichte aanwezigheid. 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject