6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4017046ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
Dit vak geeft een agogisch perspectief op zorg en welzijn, met aandacht voor actuele thema’s, het overkoepelende macro-niveau en het samenspel van verschillende systemen en processen.
Professionals in zorg en welzijn worden in hun praktijk veelvuldig geconfronteerd met ethische kwesties en dilemma’s die verder gaan dan louter de zorgrelatie tussen zorgverstrekker en zorgontvanger. Vraagstukken rond rechtvaardige toegang en verdeling van zorg; vermaatschappelijking, vermarkting en financialisering van de zorg; globalisering en migratie in de zorg, enz. plaatsen professionals en beleidsmakers voor tal van nieuwe vragen en uitdagingen. In dit vak willen we studenten kritisch laten reflecteren over dergelijke ethische dimensies van zorg en inclusie op systeemniveau.
Speerpunten van dit vak zijn het kijken op verschillende niveaus. Zorg en welzijn wordt vaak vereenzelvigd met het micro-niveau (vb. kwaliteit van zorg en leven) en meso-niveau (vb. de relatie tussen zorgverstrekker en patiënt). Echter is er ook het overkoepelende exo- of macroniveau waarbij je met een bredere blik naar zorg kijkt. Dit omvat grotere beleidsmatige en economische processen op systeemniveau. Ook de taal die we gebruiken in het beleid en de media bepaalt hoe zorg geleverd, bekeken en ervaren wordt.
Meer informatie m.b.t. de inhoudstafel, het verplichte en optionele studiemateriaal, de studietijdberekening en de werkvormen volgt tijdens de eerste les.
Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.
Gastcolleges worden opgenomen in de cursus.
Studenten worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan groepsdiscussies tijdens de colleges.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende opleidingspecifieke leerresultaten van de master Agogische Wetenschappen (zie overzichtsdocument):
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
ZELF Groepswerk bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Studenten moeten op elk onderdeel (groepswerk en examen) minimaal 10/20 te halen om te slagen voor dit vak.
Als je een onvoldoende hebt voor één van de twee onderdelen, krijg je het laagste deelpunt als eindcijfer.
Als je voor tenminste één van de onderdelen afwezig bent, krijg je een "Afwezig" als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel.
Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je het dus niet opnieuw af te leggen. In de tweede zittijd wordt de groepsopdracht vervangen door een alternatieve opdracht.
De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.
Het eindcijfer voor WPO groepswerk is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie waarbij de individuele bijdrage geëvalueerd wordt.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)