3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4017552DNW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Gerontologie
Onderwijsteam
Sara De Gieter (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit studiedeel wordt ingegaan op de de rol van HRM in een organisatie. Ook het verschil tussen klassiek personeelsbeleid en hedendaags HRM komt aan bod. Vervolgens wordt de HRM cyclus gebruikt als leidraad om de verschillende HRM processen toe te lichten (o.a., competentiemanagement, werving en selectie van personeel, prestatiebeoordeling, training en ontwikkeling). Daarnaast worden ook andere thema's behandeld zoals psychosociaal welzijn op het werk, motivatie, individuele verschillen, leiderschap en teams. Deze topics worden telkens vanuit een theoretische invalshoek ingeleid, gecombineerd met praktijkvoorbeelden uit de gezondheidszorg (aangebracht door de docent en de studenten) en aangevuld met inzichten uit recent wetenschappelijk onderzoek. Tijdens de lesmomenten worden ook enkele vaardigheden van leidinggevenden onder de loep genomen en uitgeprobeerd (vb. gespreksvaardigheden: selectie-, feedback- en/of evaluatiegesprek).

Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Lesnota's student
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van de docent
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Selectie van artikels en teksten aangeleverd door de docent, Canvas
Bijkomende info

Werkvormen:

- Hoorcollege

- Plenaire oefeningen (vb. competenties identificeren)

- Oefeningen in kleine groepen (vb. selectiegesprek, feedbackgesprek en/of evaluatiegesprek)

Leerresultaten

Algemene competenties

Na het volgen van het studiedeel ‘Human resource management in de gezondheidszorg’ kan/heeft de student:

  • kennis van de centrale begrippen en belangrijke processen binnen HRM
  • inzicht in de rol die het departement HR binnen een organisatie opneemt
  • de onderliggende principes van de HRM cyclus uitleggen en begrijpt hij/zij de samenhang van de onderdelen van deze cyclus
  • inzicht in de principes van psychosociaal welzijn, motiveren van en leidinggeven aan medewerkers
  • een constructief kritische houding ten opzichte van human resource management praktijken in de eigen organisatie in de gezondheidszorg
  • de basisprincipes van human resource management vertalen naar toepassingen in de gezondheidszorg
  • zicht op de basisaanpak voor een selectie-, feedback- en evaluatiegesprek

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen met open vragen

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject
Master in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject