8 ECTS credits
210 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018022ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Basis (bio-) medische wetenschappen
Onderwijsteam
Johan De Mey
Nicole Pouliart (titularis)
Jonathan Tresignie
Justine Loncke
Fréderick Garrousse
Onderdelen en contacturen
36 contacturen Hoorcollege
46 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
50 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit studiedeel maakt de student kennis met de macroscopische opbouw en werking van het bewegingsstelsel. In de hoorcolleges wordt op interactieve wijze een overzicht gegeven van de anatomie van de rug en de ledematen. Daarbij wordt de link gelegd naar klinische toepassingen. Om het studiemateriaal te verwerken krijgen de studenten enerzijds gerichte opdrachten om in zelfstudie de hoorcolleges voor te bereiden. Anderzijds wordt de anatomie van deze regio’s aanschouwelijk gemaakt tijdens de practica, die casusgeorïenteerde seminaries en dissectiewerk omvatten. Tijdens de hoorcolleges en werkcolleges Radio-anatomie maken de studenten kennis met de basisprincipes van medische beeldvorming in het algemeen en met de beeldvorming van het bewegingsstelsel in het bijzonder.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handleiding practicum
Handboek (Vereist) : Clinically Oriented Anatomy, Moore, Dalley en Agur OF Drake, Richard, Vogl, A. Wayne, Mitchell, Adam W. M., 9de, Wolters Kluwer / Lippincott Williams and Wilkins, 9781975154127, 2022
Handboek (Aanbevolen) : Sobotta atlas van de menselijke anatomie - cassette, 3 delen en tabellenboek, Sobotta - Paulsen - Waschke , 5de, Bohn Stafleu van Loghum, 9789036822428, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Lippincott Williams & Wilkins Atlas of Anatomy, P Tank, T.R. Gest, Lippincott Wiliams&Wilkins, 9781975140991, 2019
Handboek (Aanbevolen) : Sesam atlas van de anatomie (3 delen), Werner Platzer, 22e druk, ThiemeMeulenhoff, 9789006951981, 2011
Bijkomende info

Geen voorkennis vereist.

Leerresultaten

specifieke competentie

De student heeft inzicht in de driedimensionale opbouw van ledematen en rug. Hij/zij kan de verschillende structuren, die tijdens de cursus aan bod zijn gekomen, herkennen en benoemen. 

De student heeft inzicht in de functionele anatomie van ledematen en rug. Hij/zij kent de verschillende spiergroepen die een beweging aansturen en weet welke neurovasculaire structuren bij een specifieke spiergroep horen.

De student weet dat er normale variatie bestaat in het menselijk lichaam en kan hier implicaties voor het medisch handelen uit afleiden.

De student correleert normale bevindingen van beeldvorming met de driedimensionale anatomie.

De student kan geselecteerde klinische problemen in verband brengen met anatomische structuren.

De student heeft inzicht in de aandachtspunten en eventuele moeilijkheden die hij/zij zou kunnen tegenkomen bij een procedure in de bestudeerde regio (bv neurovasculaire structuren bij een bepaalde toegangsweg).

De student geeft een heldere en gestructureerde presentatie van één of meer geselecteerde klinische problemen voor peers en docenten.

specifieke competentie

De student heeft inzicht in de functionele anatomie van ledematen en rug. Hij/zij kent de verschillende spiergroepen die een beweging aansturen en weet welke neurovasculaire structuren bij een specifieke spiergroep horen. 

specifieke competentie

De student weet dat er normale variatie bestaat in het menselijk lichaam en kan hier implicaties voor het medisch handelen uit afleiden. 

specifieke competentie

De student correleert normale bevindingen van beeldvorming met de driedimensionale anatomie. 

specifieke competentie

De student kan geselecteerde klinische problemen in verband brengen met anatomische structuren. 

specifieke competentie

De student heeft inzicht in de aandachtspunten en eventuele moeilijkheden die hij/zij zou kunnen tegenkomen bij een procedure in de bestudeerde regio (bv neurovasculaire structuren bij een bepaalde toegangsweg). 

specifieke competentie

De student geeft een heldere en gestructureerde presentatie van één of meer geselecteerde klinische problemen voor peers en docenten. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • klinische anatomie met een wegingsfactor 3 en aldus 30% van het totale eindcijfer.
  • practicumgedeelte met een wegingsfactor 3 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • basiskennis anatomie met een wegingsfactor 3 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: In tweede zittijd wordt dit deel met een beperkt schriftelijk examen geëvalueerd.
  • radio-anatomie met een wegingsfactor 1 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: In tweede zittijd wordt dit deel met een beperkt schriftelijk examen geëvalueerd.

Aanvullende info mbt evaluatie

Dit studiedeel wordt in vier delen geëvalueerd:

  • Schriftelijk examen over de basiskennis anatomie (30% van het totale cijfer) en een apart schriftelijk examen over het deel radio-anatomie (10% van het totale cijfer). In tweede zittijd worden deze delen met een beperkt schriftelijk examen geëvalueerd.
  • Mondeling examen over het luik klinisch georiënteerde anatomie (30% van het totale cijfer, inclusief beoordeling van het casusgeoriënteerd werk tijdens het semester).
  • Mondeling examen over het dissectiepracticumgedeelte op stukken (30% van het totale cijfer inclusief beoordeling van het praktisch werk tijdens het semester).
    • Het mondeling examen bestaat uit twee onderdelen: bovenste lidmaat en onderste lidmaat. Op elk van deze onderdelen moet de student minstens een 8/20 halen om geslaagd te zijn voor het geheel. 

Tijdens de hele duur van het examen moeten rugzakken, jassen, GSM's en andere elektronica (inclusief smart watches) ofwel vooraan in het auditorium gelegd worden of in de vestiaire achtergelaten. Indien een student betrapt wordt op het bezit van deze voorwerpen tijdens het examen wordt artikel 118 van het OER toegepast. 

Het eindcijfer wordt als volgt bepaald:

  • Er wordt een gewogen gemiddelde gemaakt op voorwaarde dat de student voor elk van de vier onderdelen een credit, dus minstens 50% haalt.
    • Indien de student voor ten hoogste één van de 4 onderdelen een cijfer tussen 40 en 49% haalt, wordt afgeweken van het gewogen gemiddelde. Er wordt dan 1/20 in mindering gebracht op het gewogen gemiddelde.
    • Indien de student voor meer dan één van de 4 onderdelen een cijfer tussen 40 en 49% haalt, is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk aan dat van het laagste resultaat.
    • Bij een cijfer van 39% of lager op één of meer onderdelen is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk zijn aan dat van het laagste resultaat.
  • Indien een student onvoldoende behaald heeft voor het praktisch werk dissectie tijdens het semester en/of voor het casusgeoriënteerd werk tijdens het semester geeft dit op zich al aanleiding tot een onvoldoende bij het eindcijfer, volgens bovenstaande regels (zoals bepaald in het OER, artikel 109 (1). Deze onderdelen kunnen niet opgehaald worden in 2de zittijd.
    • Criteria: 
      • Casusgeoriënteerd werk: 
        • Presentatie en samenwerking volgens richtlijnen
        • Deelname aan groepswerk
        • Verplichte aanwezigheid
        • Negatieve globale evaluatie casusgeoriënteerd werk: Het groepswerk (casuspresentatie) tijdens het semester wordt geëvalueerd door het onderwijsteam. Deze kwalitatieve beoordeling wordt gebruikt om het eindcijfer van het mondeling examen te moduleren (+3 tot -3). Indien een student echter onvoldoende behaald heeft voor het groepswerk tijdens het semester geeft dit op zich al aanleiding tot een onvoldoende bij het eindcijfer, volgens bovenstaande regels. Dit onderdeel kan niet opgehaald worden in de 2e zittijd. 
      • Praktische dissectie: 
        • De student kan uitsluitend deelnemen aan de praktijklessen indien deze na maximaal drie pogingen geslaagd is voor de osteologietoets (de evaluatiemomenten zullen opgelegd worden door het onderwijsteam)
        • Ongewettigde afwezigheden worden niet toegestaan
        • Meer dan twee (gewettigde) afwezigheden worden niet toegestaan, behoudens bijzondere motivering. De student is verantwoordelijk om de gemiste practicalessen in te halen. Hij/zij neemt hiervoor binnen de vijf kalenderdagen na het gemiste practicum contact op met de assistent. 
        • Negatieve globale evaluatie dissectie: Het praktisch werk dissectie tijdens het semester wordt geëvalueerd aan de hand van een peer-assessment door medestudenten en tutoren evenals door de onderwijsstaf. Deze kwalitatieve beoordeling wordt gebruikt om het eindcijfer van het praktisch examen te moduleren (+3 tot -3). Indien een student echter onvoldoende behaald heeft voor het praktisch werk dissectie tijdens het semester geeft dit op zich al aanleiding tot een onvoldoende bij het eindcijfer, volgens bovenstaande regels. Dit onderdeel kan niet opgehaald worden in de 2e zittijd. 

Een herkansing in 2de zittijd is enkel mogelijk indien de twee luiken van het praktisch werk tijdens het semester (dissectie en casusgeoriënteerd) minstens als voldoende werden geëvalueerd.

Overdracht van deelpunten naar de tweede zittijd zijn mogelijk op voorwaarde dat er 10/20 op dat onderdeel behaald werd. Deelpunten kunnen mits toestemming van de titularis overgedragen worden naar het volgende academiejaar. Indien de student een overdracht van deelpunt(en) wenst, dient de student dit per mail aan de titularis aan te vragen voor 18 oktober. 

De bewijsstukken ter staving van de afwezigheid worden binnen de vijf kalenderdagen na het gemiste practicum bezorgd aan het faculteitssecretariaat en het duplicaat hiervan aan het onderwijsteam.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)
Bachelor in de geneeskunde: Startplan (6 jaar)