4 ECTS credits
120 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018032ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 1e en 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Neen
- Inschrijvingsvereisten
- Je hebt 'EBM: methodologie van wetenschappelijk onderzoek' gevolgd, alvorens 'EBM: klinisch denken' op te nemen. 'EBM: klinisch denken' opnemen, houdt in dat je gelijktijdig 'Anatomie, fysiologie en pathofysiologie van zenuwstelsel en zintuigen', 'Anatomie van organen en embryologie', 'Fysiologie en pathofysiologie van orgaanstelsels' en 'Basisconcepten van ziekte: moleculaire en cellulaire basis' volgt of dat je reeds geslaagd bent voor 'Anatomie, fysiologie en pathofysiologie van zenuwstelsel en zintuigen', 'Anatomie van organen en embryologie', 'Fysiologie en pathofysiologie van orgaanstelsels' en 'Basisconcepten van ziekte: moleculaire en cellulaire basis'.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Geneeskunde en Farmacie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Basis (bio-) medische wetenschappen
- Onderwijsteam
- Martine Vercammen
Nicole Pouliart
(titularis)
Inneke Willekens
Justine Loncke
Fréderick Garrousse
- Onderdelen en contacturen
- 30 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
In dit studiedeel maakt de student kennis met aspecten van klinisch redeneren. De verschillende modellen van klinisch denken en typische denkfouten hierbij worden besproken, evenals technieken om daar aandacht voor te hebben en deze te vermijden. Enkele principes van klinische epidemiologie die van nut zijn bij het formuleren van een diagnose worden aangereikt. De studenten moeten deze technieken en principes aan de hand van enkele casussen, individueel of in kleine groep, toepassen. Hierbij is het de bedoeling dat kennis uit de basis (medische) wetenschappen op integratieve wijze wordt gebruikt en toegepast om symptomen te verklaren en te begrijpen.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Kopies van de presentaties
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Instructies voor de casussen
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Referentiemateriaal in de Medische bibliotheek ("Case files", "Blueprints", handboeken Klinische (differentieel) diagnose), Canvas
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Studiemateriaal van de basis (medische) wetenschappen
- Bijkomende info
Geen
- Leerresultaten
-
Specifieke competenties
De student heeft inzicht in de principes van klinisch redeneren en de denkfouten die daarbij kunnen optreden.
Specifieke competenties
De student kan technieken van klinisch redeneren toepassen op geselecteerde patiëntencasussen.
Specifieke compententies
De student kan geselecteerde klinische problemen in verband brengen met en symptomen en tekens verklaren uit kennis uit de basis (medische) wetenschappen, meer bepaald anatomische structuren, cellen en weefsels en pathofysiologische processen.
Specifieke competenties
De student kan een helder en gestructuurd casusrapport opstellen volgens de aangeleverde instructies.
Specifieke competenties
De student geeft een heldere en gestructureerde presentatie van één of meer geselecteerde klinische problemen voor peers en docenten.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Permanente evaluatie
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Dit studiedeel wordt geëvalueerd aan de hand van
In het eerste semester: Werkcolleges met verplichte aanwezigheid; Opdrachten per werkcollege
In het tweede semester: Uitwerking casus(sen) met peer assessment en beoordeling klinische begeleider; Presentatie; Eindverslag; Eventuele bijkomende opdrachten
Er is geen afzonderlijk examen voor dit studiedeel. Een herkansing in 2de zittijd is niet mogelijk.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Dit studiedeel wordt geëvalueerd aan de hand van
- In het eerste semester:
- Werkcolleges met verplichte aanwezigheid
- Opdrachten per werkcollege
- In het tweede semester:
- Uitwerking casus(sen) met peer assessment en beoordeling klinische begeleider
- Presentatie
- Eindverslag
- Eventuele bijkomende opdrachten
Afwezigheid op de werkcolleges en/of de presentatie kan leiden tot een 0
Er is geen afzonderlijk examen voor dit studiedeel.
Een herkansing in 2de zittijd is niet mogelijk.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)