4 ECTS credits
105 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018033ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Basis (bio-) medische wetenschappen
Onderwijsteam
Cleo Crunelle
Liesbeth Santermans
Yasmina Bellen
Nathalie Vanderbruggen (titularis)
Dieter Zeeuws
Michiel Van Kernebeek
Nina Vanden Driessche
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Hoorcollege
Inhoud

Dit studiedeel omvat volgende onderwerpen:

1. Wat is psychologie voor de arts?

2. Ontwikkeling, levensloop en invloed van ziekte.

3. Psychische functies en body systems

4. Rouw en omgaan met levenseinde

5. Leren en gedrag in medische setting (leerparadigma's, conditionering, modeling en psychodiagnostiek)

6. De normale en pathologische stress

7. Inleiding in de psychosomatische geneeskunde

8. Ziektemodellen: cultuursensitieve zorg en herstel

9. Communicatie arts-patiënt en professioneel gedrag

10. Zelfzorg (voor de zorgverlener)

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : De powerpointpresentaties worden beschikbaar gesteld, Onderwijsteam psychiatrie, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Psychology for Medicine and Healthcare, Susan Ayers - Richard de Visser, 4de druk, Sage, 9781526496812, 2023
Handboek (Aanbevolen) : Medische psychologie, A.A. Kaptein - J.B. Prins - E.H. Collette - R.L. Hulsmans, 2de druk, Bohn Stafleu van Loghum, 9789031378197, 2010
Bijkomende info

Geen.

Leerresultaten

Algemene Competenties

  • Oorspronkelijke en geavanceerde kennis van de medische psychologie beheersen en creatief aanwenden bij complexe problemen in de geneeskunde
  • De eigenheid van de medische psychologie ten aanzien van verwante disciplines formuleren, en de grenzen ervan aanduiden.
  • Het zelfstandig toepassen van probleemoplossende strategie (planningsmodel) op gezondheidsproblemen
  • Het systematisch en kritisch reflecteren over constructen en theorieën op het gebied van de medische psychologie.
  • Ethische en maatschappelijke aspecten integreren in de analyse van gezondheidsproblemen
  • Belangrijke processen van het psychologisch functioneren kunnen definiëren en begrijpen
  • De invloed van psychologische processen en gedragingen op gezondheid en ziekte begrijpen en omgekeerd
  • Begrijpen hoe psychologische processen en gedragingen de interactie tussen patiënt en zorgverleners beïnvloeden én zo ook het verloop van ziekte, herstel en levenskwaliteit
  • Begrijpen hoe deze elementen kunnen beïnvloed worden met het oog op het verbeteren van somatische en psychische gezondheid
  • Van psychologische processen de ontwikkeling over de levensloop kunnen inschatten

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen.


Dit examen zal gebruik maken van een correctie voor raden (gokken), waarbij zal worden gebruik gemaakt van een positieve scoring met hogere cesuur.


Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.


De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën: Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)