3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018047BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor 'Research' moet men geslaagd zijn voor 'EBM: methodologie van wetenschappelijk onderzoek'. Daarnaast moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'EBM: integratie van kliniek en wetenschap'.
Onderwijstalen
Engels, Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Basis (bio-) medische wetenschappen
Onderwijsteam
Jutte Van Der Werff Ten Bosch
Karine Hellemans (titularis)
Jordy Stichelmans
Onderdelen en contacturen
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De inhoud bestaat uit een deel Wetenschapscommunicatie en een deel Medische Seminaries.

Het deel Wetenschappelijke Communicatie wordt deels in het Nederlands en deels in het Engels gedoceerd en geeft een overzicht van de verschillende vormen van wetenschappelijke communicatie (HOC) en disseminatie en behandelt de voor de student belangrijkste vormen daaruit aan de hand van voorbeelden en praktijkoefeningen (o.a. maken en presenteren van een poster, journal club, disseminatieopdracht) (WEC/PRA). Zowel visuele aspecten van communicatie, spreektaal en spreektechnieken, zuiver schriftelijke (tekstuele) communicatie alsook tekst ter ondersteuning van mondelinge mededelingen komen aan bod (HOC). Daarbij komt het verantwoordelijk gebruik van wetenschappelijke tekst aan bod onder vorm van referenties, citaties en voetnoten, alsook het kritisch leren lezen en inhoudelijk beoordelen van een artikel. De student leert gebruik te maken van gegevensbanken en referentiemanagers (oa het gebruik van endNote Web en Web of Knowlegde). Uitmuntende voorbeelden van wetenschappelijke communicatie worden als voorbeeld genomen en inhoudelijk kritisch besproken. Ook de grenzen tussen tekstgebruik en tekstmisbruik worden behandeld en daarbij komen, samen met de basisbegrippen van de onderzoeksethiek, de definities en remedies van plagiaat en andere vormen van fraude aan bod.

De nodigde basisvaardigheden van het academisch Engels worden opgefrist voor het schrijven van Engelse teksten en de masterthesis en voor het geven van presentaties. Tijdens een viertal oefensessies wordt het geven van een Engelstalige presentatie ingeoefend en de student(e) krijgt tijdens de lessen terugkoppeling op de geleverde prestaties met aanduiding van punten waarop verbetering mogelijk is. De student krijgt aanwijzingen voor het gebruik van goed wetenschappelijk Engels aan de hand van leerboeken en teksten die beschikbaar zijn in de bibliotheek en op het digitale leerplatform.

Het deel Medische Seminaries voorziet in een twintig-tal (inter)nationale gastsprekers, die in het Engels een presentatie geven over een biomedisch onderwerp, waarin onderzoek veelal (maar niet uitsluitend) centraal staat (45 min). De sprekers zijn experts binnen hun onderzoeksterrein en hebben een doctoraat. De coördinator is bij alle lezingen aanwezig en de studenten worden in de zaal gestimuleerd om aan deze lezingen als actief publiek deel te nemen; zij worden aangemoedigd tot het stellen van vragen na de voordracht (15 min). Van twee seminaries wordt een schriftelijk verslag in het Nederlands opgemaakt (zie verder onder "examen"). Ieder jaar worden er enkele seminaries uitgekozen waar een lesactiviteit in het kader van de uren Wetenschapscommunicatie op afgestemd wordt, teneinde de studenten beter voor te bereiden op actieve deelname aan de seminaries.

 

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Scientific papers and presentations, Navigating Scientific Communication in Today’s World , Martha Davis, 3de, Medische bibliotheek, 9780123847270, 2012
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Lesnota’s en schriftelijke instructies voor de oefeningen en het schrijven van de wetenschappelijke rapporten worden aan de student ter beschikking gesteld via Canvas. De ppt presentaties van de medische seminaries (voor zover deze beschikbaar zijn), Canvas
Bijkomende info

/

Leerresultaten

Algemene Competenties

- Kennis: verdiepend inzicht in de mogelijkheden van biomedisch, translationeel onderzoek.
- Toepassings gericht: kritische houding tov wetenschappelijk onderzoek, presentatie en discussievaardigheden (maken en presenteren van een poster)

- Basisprincipes academisch Engels 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Voor de evaluatie van het deel Wetenschappelijke Communicatie kiezen de studenten in groep (per twee of drie) per semester een thema (onder vorm van onderzoeksartikels) uit de lijst van de aangeboden seminaries. Op basis van dit thema en Engelstalige onderzoeksartikels kunnen ze kiezen voor het uitwerken van het thema naar een research poster en bijhorende posterpresentatie, of verder uitwerken naar een disseminatieconcept en presentatie gericht op een vrij te kiezen doelpubliek. Beide types opdrachten worden gepresenteerd in het Engels ten overstaan van de coördinator en jaargenoten, en onderling zowel inhoudelijk als vormelijk op basis van de in de lessen aangereikte informatie besproken. De presentaties duren 10 minuten. De titularis bepaalt in overleg met de studenten welke thema's uitgewerkt worden.

Poster/tekst en presentatie vormen elk een afzonderlijk uitgeschreven tekst in dezelfde taal. Het ondersteunend beeldmateriaal (PowerPoint) moet volledig zelfstandig gemaakt zijn (5 uur PRA, 2 uur ZELF) en iedere vorm/mate van ontlening dient nauwkeurig aangegeven te zijn. De inhoudelijke coherentie en de opbouw van samenvattende poster/tekst en presentatietekst worden beoordeeld, maar de taal (Engels) speelt geen rol in de beoordeling. Deze opdrachten worden beoordeeld door de medestudenten en door de coördinator via een peer-assessment systeem (40% van eindcijfer). Dit deel van het examen kan niet ingehaald worden in tweede zit. Het deelresultaat van dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd. Aanwezigheid is verplicht.

Voor de evaluatie van het deel Medische Seminaries geeft de (individuele) student in de eerste plaats aan welke seminaries uit de reeks hij/zij gevolgd heeft. Deelname aan minimaal twee-derde (66%) van de Medische Seminaries in het eerste en tweede semester is verplicht. Bij een participatiegraad die lager ligt dan 50% wordt er een punt afgetrokken van het behaalde eindcijfer. Studenten dienen hun deelname zelf aan te geven op de seminarierapporten die begin juni worden ingeleverd. Bij sommige seminaries worden aanwezigheidslijsten in de zaal gecirculeerd. Uit dit seminarie aanbod kiest de student twee presentaties en maakt daarover individueel een verslag in het Engels. Dit verslag is niet langer dan één pagina A4 en geeft een korte wetenschappelijk samenvatting. Het verslag bevat ook een korte analyse van de presentatie als wetenschappelijke communicatie en beoordeelt daarvan de didactische kwaliteit met inbegrip van het geboden beeldmateriaal.

Beide verslagen tellen voor 30% van de punten.

Er wordt een gewogen gemiddelde van de verschillende onderdelen gemaakt op voorwaarde dat de student voor elk van de onderdelen minstens 50% haalt. Indien de student voor één van de onderdelen een cijfer lager dan 50% haalt, is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk aan het laagste cijfer.

Deelvrijstellingen zijn mogelijk voor die onderdelen waarvoor 50% behaald werd. Deelvrijstellingen kunnen overgedragen worden naar een ander academiejaar, mits toestemming van de titularis. Studenten die hiervan gebruik willen maken, vragen dit via e-mail aan via de titularis bij aanvang van het academiejaar.

 Weging:

•    presentaties: journalclub (20%), poster of disseminatie: (20%)

•    twee seminarierapporten: 30% + 30%

De student(e) krijgt op aanvraag inzicht in de samenstelling van het eindcijfer. Indien een student(e) onvoldoende eindscore heeft behaald en in tweede zittijd opnieuw moet opkomen, dan dient een ander seminarie onderwerp gekozen te worden en kunnen deze twee deelcijfers opnieuw behaald worden (60% van de punten).

Het is dus niet mogelijk om dezelfde seminaries opnieuw te kiezen. Indien voor het groepswerk (presentatie/poster/disseminatie) een onvoldoende werd gehaald, of een afwezigheid werd opgetekend, kan dit niet opnieuw gedaan worden tijdens de tweede zittijd.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)