4 ECTS credits
110 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018078BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor ‘Wetenschappelijke lijn 3 : wetenschapscommunicatie’ moet men Geslaagd zijn voor het eerste jaar Bachelor Biomedische Wetenschappen en moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor ‘Wetenschappelijke Lijn 2 : wetenschappelijk onderzoek in de praktijk’ OF moet men ingeschreven zijn voor het verkort Bachelorprogramma Biomedische Wetenschappen en moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor ‘Wetenschappelijke Lijn 2 : wetenschappelijk onderzoek in de praktijk’
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Pathologie/Moleculaire en cellulaire geneeskunde
Onderwijsteam
Karine Hellemans (titularis)
Jordy Stichelmans
Onderdelen en contacturen
40 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
40 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De inhoud bestaat uit een deel Wetenschapscommunicatie en een deel Medische Seminaries.

 

Het deel Wetenschappelijke Communicatie wordt deels in het Nederlands en deels is het Engels gedoceerd en geeft  een overzicht van de verschillende vormen van wetenschappelijke communicatie (HOC) en disseminatie en behandelt de voor de student belangrijkste vormen daaruit aan de hand van voorbeelden en praktijkoefeningen (WEC/PRA).

 

Zowel visuele aspecten van communicatie, spreektaal en spreektechnieken, zuiver schriftelijke (tekstuele) communicatie alsook tekst ter ondersteuning van mondelinge mededelingen komen aan bod (HOC).

 

Bij de opbouw van de cursus wordt  rekening gehouden met de benodigde vaardigheden in het Academisch Engels voor overgang naar de Engelstalige master en   schrijven artikels en de masterthesis en het geven van presentaties in de (Bio)Medische Wetenschappen. De student krijgt aanwijzingen voor het gebruik van goed wetenschappelijk Engels aan de hand van leerboeken en teksten die beschikbaar zijn in de bibliotheek en op Canvas. Daarbij komt het verantwoordelijk gebruik van wetenschappelijke tekst aan bod onder vorm van referenties, citaties en voetnoten. De student leert gebruik te maken van gegevensbanken en referentiemanagers (oa het gebruik van endNote Web en Web of Knowlegde). Uitmuntende voorbeelden van wetenschappelijke communicatie worden als voorbeeld genomen en behandeld. Ook de grenzen tussen tekstgebruik en tekstmisbruik worden behandeld en daarbij komen, samen met de basisbegrippen van de onderzoeksethiek, de definities en remedies van plagiaat en andere vormen van fraude aan bod. Tijdens een viertal oefensessies wordt het lezen en schrijven van Engelstalige wetenschappelijke teksten geoefend, alsook het geven van een Engelstalige presentatie . De student(e) krijgt tijdens de lessen terugkoppeling op de geleverde prestaties met aanduiding van punten waarop verbetering mogelijk is.

 

Het deel Medische Seminaries voorziet in een twintig-tal (inter)nationale gastsprekers, die in het Engels een presentatie geven over een biomedisch onderwerp, waarin onderzoek veelal (maar niet uitsluitend) centraal staat (45 min). De sprekers zijn experts binnen hun onderzoeksterrein en hebben een doctoraat. De coördinator is bij alle lezingen aanwezig en de studenten worden in de zaal gestimuleerd om aan deze lezingen als actief publiek deel te nemen; zij worden aangemoedigd tot het stellen van vragen na de voordracht (15 min). Van twee seminaries wordt een schriftelijk verslag in het Nederlands opgemaakt (zie verder onder "examen"). Ieder jaar worden er enkele seminaries uitgekozen waar een lesactiviteit in het kader van de uren Wetenschapscommunicatie op afgestemd wordt, teneinde de studenten beter voor te bereiden op actieve deelname aan de seminaries.

Bijkomende info

Deelname aan minimaal tweederde (66%) van de Medische Seminaries in het tweede semester is verplicht. Studenten dienen hun deelname zelf aan te geven op het met het verslag in te dienen overzicht van de seminaries. Bij sommige seminaries worden aanwezigheidslijsten in de zaal gecirculeerd. Wanneer een deelname van minder dan 50%, of een niet correcte weergave van de effectief gevolgde seminaries wordt vastgesteld zal het eindcijfer verminderd worden met 2 punten.

Er is een Engelstalig leerboek beschikbaar voor de geïnteresseerde student:

Titel:Scientific Papers and Presentations (revised edition, 2005) Auteur: Martha Davis, Uitgever: Elsevier Academic Press, 84 Theobald’s  Road, London WC1X 8RR, UK ISBN: 0-12-088424-0 Meerdere kopieën van dit boek zullen in de Medische Bibliotheek beschikbaar zijn vanaf Augustus 2006.

Aanvullend studiemateriaal: Schriftelijke instructies voor het schrijven van de wetenschappelijke rapporten worden aan de student ter beschikking gesteld via Canvas.

Leerresultaten

Algemene Competenties

Aan het einde van het opleidingsonderdeel zal de student de belangrijkste principes kennen van wetenschappelijke teksten en de mondelinge en schriftelijke presentatie daarvan. Er is kennis over de verschillende strategieën en technieken voor het tot stand brengen van het materiaal waarmee deze verschillende vormen van communicatie worden uitgevoerd.  Hij/zij bezit tevens de nodige vaardigheden om de communicatie te ondersteunen met verantwoord beeldmateriaal dat zelfstandig aangemaakt is via het programma PowerPoint. Er is een basis gelegd voor het keuzevak Academisch Engels in de masterjaren en de student is in staat wetenschappelijke Engelstalige teksten te begrijpen en te presenteren. De spreekvaardigheden waarmee de presentaties mondeling worden toegelicht, zijn aanwezig. Hij/zij heeft een basaal inzicht in onderzoeksethiek en weet wat geoorloofd is in wetenschappelijke communicatie en wat wordt aangemerkt als wetenschappelijk wangedrag.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer

WPO Verslag bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Seminarieverslagen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Voor de evaluatie van het deel Wetenschappelijke Communicatie kunnen de studenten in groepjes  een thema kiezen (onder vorm van onderzoeksartikels) uit de lijst van de aangeboden seminaries. Op basis van dit thema en Engelstalige onderzoeksartikels kunnen  de studenten kiezen voor het uitwerken van dit thema naar een research poster en bijhorende posterpresentatie, of dit  uitwerken naar een disseminatie oefening en presentatie gericht op een vrij te kiezen doelpubliek. Beide types opdrachten worden gepresenteerd in het Engels ten overstaan van de coördinatoren en jaargenoten, en onderling zowel inhoudelijk als vormelijk op basis van de in de lessen aangerijkte informatie besproken. De presentaties duren 10 minuten. De titularis bepaalt in overleg met de studenten welke studenten in aanmerking komen voor deze taak.

 

Poster/tekst en presentatie vormen elk een afzonderlijk uitgeschreven tekst in dezelfde taal. Het ondersteunend beeldmateriaal (PowerPoint) moet volledig zelfstandig gemaakt zijn (5 uur PRA, 2 uur ZELF) en iedere vorm/mate van ontlening dient nauwkeurig aangegeven te zijn. De inhoudelijke coherentie en de opbouw van samenvattende poster/tekst en presentatietekst worden beoordeeld, maar de taal (Engels) speelt geen rol in de beoordeling. Deze opdrachten worden beoordeeld door de mede-studenten en door de coördinator via een peer-assesment systeem (40% van eindcijfer). Aangezien deze opdrachten deel maken van de beoordeling van dit opleidingsonderdeel is aanwezigheid en deelname verplicht. Dit deel kan niet herhaald/ingehaald worden in tweede zit.

 

Voor de evaluatie van het deel Medische Seminaries geeft de (individuele) student in de eerste plaats aan welke seminaries uit de reeks hij/zij gevolgd heeft. Vervolgens kiest de student twee presentaties uit deze reeks en maakt daarover individueel een verslag in het Engels. Dit verslag is niet langer dan één pagina A4 en geeft een korte samenvatting van de inhoud van het geboden thema. Het verslag bevat ook een korte analyse van de presentatie als wetenschappelijke communicatie en beoordeelt daarvan de didactische kwaliteit met inbegrip van het geboden beeldmateriaal. Beide verslagen tellen voor 30% van de punten.

 

Het eindcijfer wordt berekend als som van de punten voor de presentatie (40%), en de twee seminarierapporten (30% + 30%).

 

De student(e) krijgt op aanvraag inzicht in de samenstelling van het eindcijfer. Indien een student(e) onvoldoende heeft behaald voor de seminarierapporten dient hij deze in verbeterde vorm aan te leveren in  tweede zittijd.. Een onvoldoende of een afwezigheid voor het groepswerk (presentatie/poster/disseminatie)  kan niet herhaald worden in tweede zittijd. ..Deelcijfers kunnen op vraag van de student worden overgedragen naar het volgende academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Verkort traject