7 ECTS credits
179 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018137BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor ‘Pathofysiologie van de organen en inleiding tot de ziekteleer’ moet men Geslaagd zijn voor het eerste bachelor BMW EN moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor ‘Fysiologie van de cel en de organen’, ‘Immunologie’ en ‘Ziekteprocessen: moleculaire en cellulaire basis’ OF Moet men ingeschreven zijn in het verkort bachelorprogramma BMW en moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor ‘Fysiologie van de cel en de organen’, ‘Immunologie’ en ‘Ziekteprocessen: moleculaire en cellulaire basis’
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Basis (bio-) medische wetenschappen
Onderwijsteam
Patricia Van Der Niepen (titularis)
Ingrid Wybo
Thomas Demuyser
Onderdelen en contacturen
52 contacturen Hoorcollege
5 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
13 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus trachten we (1) de wetenschappelijke basis nodig voor het begrijpen van algemene ziekteprocessen te doorgronden, (2) inzicht te krijgen in de mechanismen betrokken bij het ontstaan en de evolutie van ziekten, (3) kennis en inzicht te verwerven in de diversiteit van micro-organismen, hun pathogeniciteit en de verdedigingsmechanismen van de mens,  (4) ons een idee te vormen van epidemiologische gegevens, symptomen, diagnostische en therapeutische benadering van ziekten, en (5) ons levenslang leren eigen te maken aan de hand van actuele gezondheidsproblemen en de stand van de wetenschap.

Deel 1: Algemene pathofysiologie (zoals aderverkalking); Cross talk tussen organen bij ziekte; Inleiding tot de infectieziekten:

Deel 2: Microbiologie en parasitologie: diversiteit en pathogeniciteit van micro-organismen; gastheer-parasiet relatie; weerstand tegen infectieziekten; farmacologische behandelingsmogelijkheden en vaccinaties

Deel 3: De grote systemen (Het cardiovasculair systeem, Het luchtwegenstelsel, Het nier- en urinewegenstelsels, Het maag-lever- en darmsysteem, De endocrinologische aandoeningen, Het bloed en bloedvormend weefsel, Het centraal en perifeer zenuwstelsel,          Het musculoskeletaal systeem, De huidaandoeningen, Aandoeningen v/h mannelijk en vrouwelijk genitaal systeem)

Deel 4: bespreking van “hot topics” in de literatuur.

Dit gedeelte van de cursus speelt in op de actualiteit en wordt mede bepaald door de belangrijkheid van het onderwerp  als van de complementariteit met wat reeds besproken werd in de cursus.

Enkele indicatieve voorbeelden: Het Ebolavirus; Het atypisch hemolytisch uremisch syndroom en nieuwe behandelingen

 

 
 
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas A, Fausto N, Mitchell RN, 10de, Elsevier - Health Sciences Division, 9780323353175, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Mim's Medical microbiology, Goering, Dockrell, Zuckerman et al, 6de, Elsevier, 9780702071546, 2018
Bijkomende info

Voor deel 1 en 3  bestaat het studiemateriaal gedeeltelijk uit een leerboek, enkele  teksten  en pwp presentaties, beide laatste zijn beschikbaar online. In het studiemateriaal wordt telkens verwezen naar de recente literatuur. Belangrijke referentie artikels zijn eveneens beschikbaar online.

Voor deel 2 wordt gebruik gemaakt van een syllabus

Voor het vierde deel wordt gebruik gemaakt van recente publicaties, online beschikbaar.

Leerresultaten

Algemene competenties

Op het einde van de lessenreeks zijn de studenten in staat om de leerstof te reproduceren en om verbanden doorheen de cursus te leggen en die te beargumenteren:

de ontregeling van homeostasemechanismen kunnen verklaren;

de ontstaansmechanismen van veelvoorkomende en/of pathofysiologisch interessante ziektetoestanden kunnen verklaren;

de tekens, behandeling en preventie van deze ziekten begrijpen;

de kennis betreffende de pathofysiologische mechanismen kunnen toepassen naar andere ziektebeelden toe.

Secundaire bronnen kunnen raadplegen en kritisch analyseren van de literatuur

Korte wetenschappelijke presentatie kunnen maken en bediscuteren

Aandacht hebben voor elkaars ideeën en constructief samenwerken aan gezamenlijke projecten

De student heeft een houding van levenslang leren verworven en houdt zich dan ook op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het domein van de pathofysiologie

Het OO draagt bij tot de opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR):

  • 4,
  • 9, 10, 15
  • 17, 19  van de Bachelor opleiding Biomedische Wetenschappen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 90% van het eindcijfer

HOC Presentatie bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen prof. Van der Niepen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Open vragen, gesloten vragen en meerkeuzevragen
  • Examen prof. Naessens met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Bespreking van een recent artikel i.v.m pathofysiologie van een bepaalde aandoening. Groepswerk met 2 à 3 studenten. Voorstelling met pwp-presentatie gedurende 10 à 15 minuten met discussie

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Bespreking van een recent artikel i.v.m. pathofysiologie van een bepaalde aandoening:
    • Groepswerk met 2 – 3 studenten
    • Voorstelling met pwp presentatie gedurende 10 – 15 minuten met discussie
  • Schriftelijk examen bestaat uit
    • Open vragen
    • Gesloten vragen
    • Meerkeuzevragen

De vragen zijn vooral gericht op het begrijpen van de pathofysiologie van een bepaalde ziekte of orgaandisfunctie, de kennis over de mcro-organismen, de laboratorium diagnostiek en de behandelingsmogelijkheden.

Om geslaagd te zijn dient men voor elk onderdeel afzonderlijk (PWP, PF en MB) geslaagd te zijn.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Verkort traject