3 ECTS credits
84 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4019150ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Praktijk Voertuigtechnologie', moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Voertuigtechnologie'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Kristof Harri (titularis)
Quinten Boonen
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
12 contacturen Lecture
24 contacturen Practical exercises
Inhoud

Hoorcollege en Practicum:
Dit studiedeel bevat de praktische studie van de verschillende mechanische voertuigsystemen.

De laboratoriumproeven, die door de studenten op voorhand moeten worden voorbereid en zelfstandig worden uitgevoerd, sluiten aan bij de theoretische cursus.

  • koppelingen  
  • versnellingsbakken 
  • cardanas, achterbrug, wielaandrijving 
  • remsystemen
  • besturingssystemen 
  • wiel- en fuseestanden 
  • veringssystemen 
  • banden en velgen
  • veiligheid
  • verlichting
  • bedrijfsbezoeken binnen de automobielsector
Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Praktijk voertuigtechnologie: nota's bij het practicum, L. Vercammen, 2010
Handboek (Aanbevolen) : De Techniek van uw auto, Constructie en werking, J. Trommelmans, Mk Publishing, 9789462710009, 2014
Handboek (Aanbevolen) : Dynamik der Kraftfahrzeuge, M. Mitschke, Springerverlag, 9783658050672, 2014
Handboek (Aanbevolen) : Tires, Suspension, and Handling, J. Dixon, 2de, SAE, 9781560918318, 1996
Handboek (Aanbevolen) : Fundamentals of Vehicle dynamics, T. Gillespie, SAE, 9781560911999, 1992
Bijkomende info
Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.
 
 
Leerresultaten

Doelstellingen

D1: heeft praktisch inzicht en competenties mbt koppelingen (MaLO 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11, MaSLO EM 1, 2, 3, 4 VT, 4 MT)
D2: heeft praktisch inzicht en competenties mbt versnellingsbakken (MaLO 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11, MaSLO EM 1, 2, 3, 4 VT, 4 MT) 
D3: heeft praktisch inzicht en competenties mbt aandrijfassen, wielassen en aandrijving van wielen (MaLO 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11, MaSLO EM 1, 2, 3, 4 VT, 4 MT)
D4: heeft praktisch inzicht en competenties mbt remsystemen (MaLO 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11, MaSLO EM 1, 2, 3, 4 VT, 4 MT)
D5: heeft praktisch inzicht en competenties mbt sturing (MaLO 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11, MaSLO EM 1, 2, 3, 4 VT, 4 MT) 
D6: heeft praktisch inzicht en competenties mbt wielgeometrie (MaLO 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11, MaSLO EM 1, 2, 3, 4 VT, 4 MT) 
D7: heeft praktisch inzicht en competenties mbt ophangingen (MaLO 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11, MaSLO EM 1, 2, 3, 4 VT, 4 MT)
D8: heeft praktisch inzicht en competenties mbt banden en velgen (MaLO 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11, MaSLO EM 1, 2, 3, 4 VT, 4 MT)
D9: is in staat om de resultaten van praktische testen mbt voertuigtechnologie in een duidelijk en gestructureerd rapport te gieten (MaLO 3, 4, 6, 9, 10, 11, 13, 15)
 
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (MaLO 3)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (MaLO 14)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (MaLO 11, 14, 16)

 

Leerresultaten

  • MaLO 1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het specialisme met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek (zie voor de concrete invulling de aanvullende leerresultaten per specialisme).
  • MaLO 3 Zelfstandig integreren en uitdiepen van eerder verworven kennis met het oog op innovatie van praktische implementatiemogelijkheden en hierbij de grenzen van de eigen competenties kennen.
  • MaLO 4 Oplossingsgericht formuleren en analyseren van complexe problemen binnen het specialisme, deze desgevallend herleiden tot beheersbare deelproblemen, en hiervoor implementatiegericht oplossingen ontwerpen met aandacht voor de concrete context.
  • MaLO 6 Uitgaande van het verworven disciplinespecifiek en vakoverschrijdend inzicht, geavanceerde onderzoeks-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk verwerken, de gemaakte keuzes argumenteren op grond van toepassingsgericht inzicht en de eisen van de bedrijfscontext.
  • MaLO 9 Beheersen van systeemcomplexiteit met behulp van kwantitatieve methoden. Voldoende parate kennis, inzicht en ervaring met de praktijkomgeving bezitten om resultaten kritisch te toetsen.
  • MaLO 10 Binnen een hoofdzakelijk vakspecifieke context handelen vanuit een ingenieursattitude: resultaatgerichtheid, aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden zoals duurzaamheid, inschatting van risicoís en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • MaLO 11 Projectmatig werken vanuit een hoofdzakelijk vakspecifieke context: doelstellingen formuleren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden, functioneren als lid van een (inter- en multidisciplinair) team, beginnend leiding geven, een brugfunctie vervullen naar de werkvloer, opereren in een internationale of interculturele omgeving, gericht rapporteren.
  • MaLO 13 Specificaties en randvoorwaarden afwegen en omzetten in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces. Extraheren van bruikbare informatie uit onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens.
  • MaLO 14 Schriftelijk en mondeling communiceren over het eigen vakgebied in de opleidingstaal en de voor het specialisme relevante taal of talen.
  • MaLO 15 Over het vakgebied talig en grafisch communiceren en presenteren aan vakgenoten en aan leken.
  • MaLO 16 Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • MaSLO EM 1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in de elektromechanica met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek.
  • MaSLO EM 2 Analyseren, optimaliseren en beheren van productieprocessen en machines.
  • MaSLO EM 3 Elektromechanische systemen ontwerpen en onderbouwen met geavanceerde software-tools of experimentele validatie.
  • MaSLO EM 4 VT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Voertuigtechnologie.
  • MaSLO EM 4 MT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Mechatronica.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege en Practicum:
    - evaluatie uitvoering practicum door docent: 25% (onmiddellijk overgedragen naar 2de zittijd)
    - verslag: 50% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    - realisatie opdracht: 25% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege en Practicum:
    - evaluatie uitvoering practicum door docent: 25% (onmiddellijk overgedragen uit 1ste zittijd)
    - verslag: 50%
    - realisatie opdracht: 25%

    Indien bij de voorbereiding, de uitvoering, of het maken van het verslag van een practicum het laboreglement niet nageleefd wordt, kan dit resulteren in een nul voor het betreffende practicum.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de practicumsessies geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het practicum. De sancties genomen voor de eerste zittijd worden overgedragen naar de tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: elektromechanica met specialisatie vervoertechnologie