5 ECTS credits
140 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018418ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Tim De Troyer (titularis)
Robin Verbruggen
Jonas Verbeke
Roald Van Glabbeek
Lieven Standaert
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
72 contacturen Practical exercises
36 contacturen Self study
Inhoud

Dit studiedeel introduceert enkele essentiële ingenieursvaardigheden. Het studiedeel bestaat uit volgende delen:

  • Deel plannings- en examenvaardigheden
  • Deel ingenieursproject: De student ontwerpt en implementeert individueel een digitaal toestel (thermometer, wekker, of dergelijke), gebruik makend van de kennis die aangebracht werd tijdens Basiselektronica en Informatica. Het project omvat:
    • Inleiding tot rapid protoyping via workshops
      • CAD
      • lasersnijden
      • 3D-printen
      • PCB etsen
      • Programmeren van een micro-controller (Arduino)
    • Het ontwerpen en bouwen van een digitaal toestel
      • digitale en analoge basiscomponenten
      • elektronische besturingselementen
      • inleiding tot 'schematic capture' en 'Printed Circuit Board' ontwerp
      • soldeer- en bekabelingstechnieken
      • microcontrollers programmeren
  • Deel taal: taaltest en taalbegeleiding. Er wordt een (verplichte) taaltest afgenomen.
    • Wie onvoldoende scoort (<12/20), wordt veplicht deel te nemen aan het STAN-traject (Stimulans Academisch Nederlands) ingericht door ACTO.
    • Wie voldoende scoort, volgt zelfstandig leermodules via het platform Universiteitstaal.
Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Practical Research, Planning and design, P.D. Leedy, J.E. Ormrod, 12de, Prentice-Hall, 9781292339245, 2021
Handboek (Aanbevolen) : Producttekenen en -documenteren van 3D naar 2D, A. Breedveld, 6de druk, Academic Service, 9789024400461, 2020
Bijkomende info
Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.
 
Deelname aan de werkcollege's en practica is verplicht.
Leerresultaten

Doelstellingen

D1: kan onderdelen ontwerpen via een 3D CAD pakket (BaLO 3, 4)
D2: kan mogelijkheden en beperkingen bepalen van een mechanisme (BaLO 3, 4, 6)
D3: heeft inzicht in de werking en productie van mechanische onderdelen (BaLO 1, 4, 6)
D4: heeft inzicht in meetfouten en de bijhorende meetonzekerheid en kan dit toepassen (BaLO 1, 6, 8)
D5: heeft inzicht in de voortplanting van fouten en kan dit toepassen (BaLO 1, 6, 8)
D6: heeft inzicht in de elementaire principes van veiligheid en risicobeheersing, en past dit toe (BaLO 9, 13) 
D7: kan datasets inlezen, verwerken, en grafisch voorstellen m.b.v. rekenbladsoftware (BaLO 1, 6, 8, 11)
D8: is zich bewust van wat een ingenieur in de industrie doet (BaLO 13) 
D9: kan fysische gegevens opmeten en inlezen in een PC (BaLO 6, 11)

AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)
 

Leerresultaten

BaLO_1 Diepgaande, toepassingsgerichte kennis, inzicht en praktische vaardigheden hebben met betrekking tot wiskunde en de natuurwetenschappen met het oog op ingenieurstoepassingen.
BaLO_3 Vanuit inzicht in de basistheorie en -methoden voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen ingenieurstechnische problemen oplossen.
BaLO_4 Implementatiegericht en analytisch probleemoplossend denken, ontwerpen, ontwikkelen en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties van de specifieke casus.
BaLO_6 Uitgaande van het verworven inzicht, onderzoek-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken.
BaLO_8 Blijk geven van een onderzoeksattitude: nauwkeurigheid, kritische reflectie, wetenschappelijke en technische nieuwsgierigheid, verantwoording van gemaakte keuzes.
BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
BaLO_11 Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch communiceren en presenteren aan de peergroep.
BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Taaltest en taalbegeleiding via STAN-traject of modules Universiteitstaal: vooraf aangekondigde toetsen (taaltesten): 20% (onmiddellijk overgedragen naar 2de zittijd)
    Deel wekkerproject: realisatie opdracht: 80% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Taaltest en taalbegeleidingvia STAN-traject of modules Universiteitstaal: vooraf aangekondigde toetsen (taaltesten): 20% (onmiddellijk overgedragen uit 1e zittijd)
    Deel ingenieursproject: realisatie opdracht: 80%

    Bij een quotatie van minder dan 8 op 20 op één van de onderdelen (behalve het gedeelte taaltest en taalbegeleiding), wordt het laagste cijfer het eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel.

    Indien bij de voorbereiding, de uitvoering, of het maken van het verslag van een practicum het laboreglement niet nageleefd wordt, kan dit resulteren in een nul voor het betreffende practicum.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de practicumsessies geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het practicum. De sancties genomen voor de eerste zittijd worden overgedragen naar de tweede zittijd.

Voor elk onderdeel met WPO (deel project, deel plannings- en examenvaardigheden) geldt dat een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de oefeningensessies aanleiding geeft tot een weigering tot deelname aan het eventuele oefeningenexamen en/of test en aanleiding geeft tot een afwezigheidsscore voor het betreffende deel. De sanctie wordt overgedragen naar tweede zittijd.
 

Het deel ingenieursproject omvat een inleiding tot rapid protoyping. De student wordt verwacht zelfstandig (aan de hand van tutorials) te leren werken met de rapid prototyping machines (3D printen, lasersnijden, PCB-etsen) en met Arduino. De student moet aantonen dat de tutorials succesvol gevolgd zijn bij aanvang van het tweede semester. Indien dit niet het geval is, wordt de student niet toegelaten tot de WPOs van het wekkerproject in het tweede semester.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: Startplan
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject eektromechanica na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, elektrotechniek, luchtvaart, autotechnologie, mechanische ontwerp- en productietechnologie en bouw
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektrotechniek.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica: Traject na voorlopleiding lijnpiloot.