3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018432EER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
Dit opleidingsonderdeel vertrekt vanuit het toekomstdenken over de gebouwde omgeving en haar mogelijke rol in de samenleving van de toekomst. De verschillen in benadering van deze kwestie door stadssociologen enerzijds, en stedenbouwkundigen anderzijds, wordt toegelicht aan de hand van Richard Sennett’s concept van de ‘open stad’. Vervolgens worden een aantal aspecten van de wisselwerking tussen de gebouwde omgeving en de samenleving bestudeerd. Voortbouwend op inzichten uit de sociale ecologie en de studie van de modernisering, wordt specifiek aandacht besteed aan de rol van planners en stedenbouwkundigen in het toekomstig functioneren van de stedelijke samenleving, ook - maar niet uitsluitend - binnen formele planningsprocessen.
In het eerste luik van het opleidingsonderdeel wordt deze problematiek theoretisch benaderd, georganiseerd binnen de volgende thema’s:
• Utopie en toekomstverkenning
• De open stad
• Maakbaarheid
• Sociale mix en gentrificatie
• De duurzame stad
• Woonecologie en plannen op mensenmaat
• Plannen voor buurten en dorpen
• Ruimtelijke planning versus mobiliteitsplanning
Het tweede luik van het opleidingsonderdeel bestaat uit bijzondere vraagstukken, waarbij zowel actuele als twintigste-eeuwse cases worden besproken. De cases hebben telkens betrekking op een planningsvraagstuk, dat echter niet noodzakelijk beantwoord wordt binnen de formele kaders van de ruimtelijke planning. Voorbeelden van cases die reeds aan bod kwamen zijn de Vlaamse planningscultuur in de afbakening van de stedelijke gebieden, planningsfiasco’s, het complexe project Klein Rusland, het Brusselse voetgangersgebied, het planningsproces voor de Oosterweelverbinding, en de rol van ruimtelijke planning in het Israëlisch-Palestijnse conflict.
Er wordt een digitale syllabus ter beschikking gesteld op Canvas. De syllabus bestaat uit boekhoofdstukken en wetenschappelijke artikels, en vormt samen met de ter beschikking gestelde slides het studiemateriaal, dat gekend dient te zijn voor het examen.
• De studenten verwerven theoretische en praktijkgerichte kennis over courante benaderingen van de rol van planning in het mee vormgeven van de stedelijke samenleving.
• De studenten ontwikkelen een theoretische basis om inzicht te verwerven in interactieprocessen tussen ruimte en samenleving.
• De studenten begrijpen welke rol planners en stedenbouwkundigen spelen in sociaal-economische ontwikkelingen.
• De studenten zijn vertrouwd met een aantal actuele planningsvraagstukken en -processen in en buiten België.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Geen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de geografie: Standaard traject
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 1 (Bachelor via SCH of VRB)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 2 (Master op dossier)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 3 (Bachelor of Master rechtstr)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)