3 ECTS credits
84 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019069BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Trillingen en golven’ gevolgd, alvorens ‘Moderne Fysica’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Greeshma Boohalli Shivamallegowda
Mark Runacres (titularis)
Onderdelen en contacturen
24 contacturen Hoorcollege
6 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud
Hoorcollege:
Het hoorcollege geeft een overzicht van de belangrijkste natuurkundige ontdekkingen van de 20ste en 21ste eeuw en hun technologische toepassingen. Volgende onderwerpen worden behandeld:
  • speciale relativiteitstheorie
  • quantummechanica
  • atomaire fysica
  • vaste stoffen
  • kernfysica
  • kernenergie
  • supergeleiding.
Practicum:
De laboratoriumproeven, die door de studenten op voorhand moeten worden voorbereid en zelfstandig worden uitgevoerd, sluiten aan bij de theoretische cursus.
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Natuurkunde: deel 2 + masteringphysics, Elektriciteit, magnetisme, optica en moderne fysica, D. C. Giancoli, 5de, Pearson Education Benelux, 9789043038720, 2023
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Moderne fysica: nota's bij het practicum, M. Raadschelders, 2010
Handboek (Aanbevolen) : Schaum's Outline of Modern Physics, R. Gautreau, 2de, McGraw-Hill, 9780070248304, 1999
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides hoorcollege, M. Runacres, 2015
Bijkomende info

Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.

Leerresultaten

Leerresultaten

  • BaLO_1 Diepgaande, toepassingsgerichte kennis, inzicht en praktische vaardigheden hebben met betrekking tot wiskunde en de natuurwetenschappen met het oog op ingenieurstoepassingen.
  • BaLO_2 Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben op het gebied van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken.
  • BaLO_3 Vanuit inzicht in de basistheorie en -methoden voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen ingenieurstechnische problemen oplossen.
  • BaLO_4 Implementatiegericht en analytisch probleemoplossend denken, ontwerpen, ontwikkelen en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties van de specifieke casus.
  • BaLO_6 Uitgaande van het verworven inzicht, onderzoek-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken.
  • BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
  • BaLO_11 Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch communiceren en presenteren aan de peergroep.
  • BaLO_12 Functioneren als lid van een team in verschillende rollen en inzicht hebben in het eigen functioneren, medeverantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen en behalen van de doelstellingen van het team.
  • BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.


 

Doelstellingen

D1: kent van alle gebruikte grootheden de juiste eenheden en gebruikt deze consequent (BaLO 1)
D2: kent de basisprincipes van de algemene relativiteitstheorie met inbegrip van Lorentztransformaties en de uitdrukkingen voor relativistische energie en bewegingshoeveelheid, en kent hiervan een aantal praktische toepassingen (BaLO 1, 3, 6)
D3: weet hoe de experimentele studie van de interactie van straling en materie aan de basis ligt van de vroege quantummechanische theorieÎn en kan de experimenten vanuit deze theorieÎn verklaren (BaLO 1, 3, 6)
D4: kan stralingsverschijnselen zoals absorptie, emissie, verstrooiing, fluorescentie en fosforescentie quamtummechanisch verklaren (BaLO 1, 3, 6)
D5: kan de tijdonafhankelijke Schrˆdingervergelijking opstellen en oplossen voor een geÔdealiseerd systeem en kan het verband leggen met reÎle systemen (BaLO 1, 3)
D6: kent de verschillende types van supergeleiders en hun praktische toepassingen, met inbegrip van hun voor- en nadelen (BaLO 1, 3)
D7: kent de basisprincipes van al dan niet gedopeerde halfgeleiders en hun belangrijkste toepassingen (BaLO 1, 2, 3)
D8: kent de verschillende soorten radio-actieve straling en hun effect op menselijk lichaam (BaLO 1, 3, 9, 13)
D9: kent de werkingsprincipes van een nucleaire reactor (BaLO 1, 2, 4, 9, 13)
D10: kan de vorming van een Rˆntgenspectrum verklaren, dit zowel voor het lijnenspectrum als voor het onderliggend continu¸m (BaLO 1, 3, 6)
D11: kan zelfstandig experimenten uitvoeren die de gegeven leerstof illustreren en de gegevens verwerken volgens de gangbare methoden (BaLO 1, 4, 6, 9, 10, 11)
D12: kan werken in teamverband (BaLO 12, 13)
 
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)
 

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege: schriftelijk examen: 75% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Practicum: verslag per groep: 25% (onmiddellijk overgedragen naar 2de zittijd)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege: schriftelijk examen: 75%
    Practicum: verslag per groep: 25% (onmiddellijk overgedragen uit 1ste zittijd)

    Indien bij de voorbereiding, de uitvoering, of het maken van het verslag van een practicum het laboreglement niet nageleefd wordt, kan dit resulteren in een nul voor het betreffende practicum.

Aanvullende info mbt evaluatie
Bij de start van het examen van dit opleidingsonderdeel wordt er eendrempelvraag gesteld. Deze drempelvraag bestaat uit meerdere korte vragenover leerstof die als noodzakelijk geacht wordt om het opleidingsonderdeelte beheersen. De leerstof die bevraagd wordt in de drempelvraag wordtduidelijk gecommuniceerd via Canvas. Bij een score van minder dan 8 op10 voor de drempelvraag wordt het examen stopgezet.

Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de practicumsessies geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het practicum. De sancties genomen voor de eerste zittijd worden overgedragen naar de tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: Startplan
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT