3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018475CNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.
We leren de technieken van de verschillende soorten interviews: het informatieve, humaninterest en kritische interview. De studenten leren hoe ze het meest doeltreffend als interviewer opereren. Een belangrijk facet daarvan is de voorbereiding, in welke fasen komt deze tot stand, waar moeten studenten op letten, welke zijn de problemen die zich met deze specifieke interviewee kunnen voordoen en welke oplossing kan daarvoor worden aangereikt. Welke soorten vragen bestaan er en wat is hun impact? Wat is het doel van het interview en hoe kan dat bereikt worden? Bij het interviewen gaat het voor een belangrijk deel om de strategie die de interviewer (IR) in het gesprek volgt. Wat zijn de cruciale momenten en hoe reageert IR als de interviewee afwijkt van het patroon dat IR in gedachten had. Hoe kan IR een vastgelopen gesprek weer op gang brengen, hoe kan IR een crisis in het interview oplossen, hoe verleidt IR de interviewee tot uitspraken over een onderwerp dat hij of zij liever wil vermijden? Hoe kan IR tijdens het interview van strategie wisselen? Het zijn enkele vragen die aan bod zullen komen en uitputtend zullen worden beantwoord. Belangrijk is ook dat de studenten tijdens de cursus praktijkervaring zullen opdoen met interviewen waardoor ze in staat zullen zijn zelfstandig te interviewen. We oefenen die technieken in “live”-situaties en nemen ze eventueel op met de camera. We analyseren de interviews nadien kritisch, met oog voor vraagtechniek, formulering, vlotheid en alert inpikken.
• [nieuwsgaring] Elk nieuwsitem bevat informatie. Alle informatie moet ergens vandaan komen. Deze herkomst noemen we nieuwsbronnen. We gaan na welke die nieuwsbronnen zijn, welk belang de journalist erbij kan hebben (of eventueel: welke nadelen), hoe echte bronnen kunnen worden onderscheiden van valse. In de praktijk gaan we uitvissen hoe rigoureus de journalist de richtlijnen i.v.m. nieuwsbronnen opvolgt. Wat te doen als we in een grijze zone terechtkomen? Domineert het recht op informatie of de plicht om een deadline te halen?
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling examen voor het onderdeel Interviewtechnieken van het vak Nieuwsgaring en Interviewtechnieken. De evaluatie voor Nieuwsgaring blijft permanente evaluatie. Elk onderdeel op de helft van de punten, student is geslaagd als het gemiddelde > of = 10, student kan niet slagen indien niet beide onderdelen afgelegd.
Permanente evaluatie in de vorm van opdrachten/werkstukken.
Studenten kunnen alleen slagen voor het vak als ze beide onderdelen hebben afgelegd. Een deelresultaat dat voldoende is, kan worden overgedragen naar de volgende zittijd/het volgende academisch jaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de journalistiek: radio- en TV-journalistiek
Master in de journalistiek: gedrukte en onlinemedia