6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018481BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Geografie
Onderwijsteam
Nele Aernouts (titularis)
Onderdelen en contacturen
21 contacturen Hoorcollege
15 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
87 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus worden theorievorming over ruimte gekoppeld aan hedendaagse stedenbouwkundige ontwerp- en planningspraktijken en verschillende onderzoeksmethoden om de stedelijke omgeving te analyseren. Naast het werk van sociaal-geografen en sociologen die de relatie tussen ruimte en samenleving probeerden te vatten, worden in deze cursus stemmen uit de progressieve, feministische en postkoloniale stedenbouwkundige en planningstraditie behandeld - die zich met deze methoden hebben beziggehouden en aandacht hebben gevraagd voor diversiteit, subjectiviteit en epistemologie in planning. De cursus wordt ondersteund door een inductieve benadering en empirische kwalitatieve onderzoeksmethoden.

 

 

Bijkomende info

De cursus wisselt hoorcolleges af met practica, waarin men in groep verschillende methoden toepast in een specifieke Brusselse wijk.

Leerresultaten

Doelstellingen

  1. De student is in staat om verschillende theorieën te identificeren die de relatie tussen samenleving en ruimte trachten te vatten. De student is in staat om stedenbouwkundige en planologische benaderingen te plaatsen binnen deze theorieën.
  2. De student kan Lefebvre's 'triade van de ruimte' in eigen woorden uitleggen en karakteriseren, de drie elementen (‘bedachte’, ‘waargenomen’, en ‘geleefde’ ruimte) ervan herkennen en deze koppelen aan hedendaagse methodologische stedenbouwkundige en planningsconcepten die deze elementen proberen te vatten. De student is in staat de ethische en politieke onderbouwing van deze concepten te benoemen.
  3. De student is in staat kwalitatieve en kwantitatieve gegevens van de beleids- en planningscontext waarin stedenbouwkundigen en planologen zich begeven, en de discoursen en machtsverhoudingen die daaraan ten grondslag liggen, kritisch te analyseren. 
  4. De student kan verschillende methoden van gebiedsgericht onderzoek toepassen.
  5. De student ontwikkelt een vrije en kritisch onderzoekende houding bij de interpretatie van verschillende onderzoeksmethoden en de positionering van deze methoden ten opzichte van elkaar.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Participatie en groepsopdracht met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit de volgende categorieën:

  1. Participatie en groepsopdrachten tijdens practica bepalen 20% van het eindcijfer
  2. Examen schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 1 (Bachelor via SCH of VRB)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 2 (Master op dossier)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 3 (Bachelor of Master rechtstr)