3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018529ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Geografie
Onderwijsteam
Jan Parys (titularis)
Onderdelen en contacturen
21 contacturen Hoorcollege
27 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus wil inzicht bieden in recente ruimtelijke ontwikkelingen en zienswijzen die bijdragen tot het hedendaagse “landschaps-paradigma” debat. Hierbij wordt inzicht geboden in de wijze waarop het landschap in theoretische onderzoeken maar ook in projecten en beleidsplannen wordt behandeld.

Door het analyseren van de landschapsstrategieën en methoden en door het onderzoeken van de complexe relatie tussen verscheidene vormen van stedelijkheid wordt deze reflectie aangescherpt.

Analyse en bespreking van projecten die blijk geven van een geïntegreerde aanpak tussen verschillende disciplines of die exemplarisch zijn voor de hedendaagse omgang met het landschap :

                Case “parkbos Gent” : ruimtelijke concepten voor een vernieuwend landbouw- en bosbeheer: adoptie van platteland en stad, alternatieve ruimtelijke perceptie van het buitengebied

                Case “geïntegreerd landschapsbeheerplan parkdomein Roosendael”: samengaan van recreatieve, cultuurhistorische en ecologische landschapswaarden

                Case “Klimaatverandering : een ruimtelijke uitdaging voor het waterbeleid in Vlaanderen”; Sigmaplan- ruimte voor de rivierprojecten en het Kustbeveiligingsplan Vlaanderen.

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Landschap 1, Cursustekst
Bijkomende info

Begeleiding:
Vragen stellen na de les, na afspraak en per email.

Leerresultaten

Doelstellingen

Binnen die globaliserende context vragen bewoners meer aandacht voor de kwaliteit van de eigen 'plek', de eigen leefomgeving en de gemeenschap waarvan zij deel uitmaken. Het gemeentelijk en stedelijk omgevingsbeleid moet daarom 'globaal' zijn: rekening houden met de context maar gericht zijn op de lokale omgeving.
Binnen dit gegeven worden een aantal vragen gesteld:
- is duurzame ruimtelijke ordening een logisch gevolg van de discussies met betrekking tot duurzame ontwikkeling;
- wat met het instrumentarium voor een gemeentelijk en stedelijk omgevingsbeleid;
- is op het vlak van leefbaarheid het stedelijk en randstedelijk groen van fundamenteel belang
 

Eindcompetenties

Inzicht hebben in de holistische nadering van het ecologisch denken in functie van de ruimtelijke planning.
Het begrippenkader kunnen hanteren.
ALGEMENE COMPETENTIES*
A1 denk- en redeneervaardigheid: 5
A2 informatie verzamelen en verwerken: 5
A3 zelfstandig een onderzoek opvoeren en verwerken: 5
A4 projectmatig en teamgericht werken: 4
A5 doelgericht communiceren: 5
A6 internationaal opereren: 2
SPECIFIEKE COMPETENTIES*
S1 analyseren en interpreteren van de ruimtelijke structuur: 5
S2 ontwerpen: nvt
S3 instrumenten en technieken beheersen: 4
S4 functioneren in een breed actorveld, m.i.v. beleidscontext: 5
S5 regisseursschap: nvt
S6 besef van inbedding en maatschappelijke verantwoordelijkheid als planner: nvt
* Competentieniveaus: (0) Competentie niet aanwezig; (1) Weten; (2) Weten hoe; (3) Tonen hoe; (4) Doen & kunnen; (5) creatief &
kritisch omgaan met competentie. Meer gedetailleerde informatie bij de competentieniveaus zie document competentieprofielen.
** nvt = niet van toepassing

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • mondeling examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen met schriftelijke
    voorbereiding

Aanvullende info mbt evaluatie

Geen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 1 (Bachelor via SCH of VRB)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 2 (Master op dossier)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 3 (Bachelor of Master rechtstr)