3 ECTS credits
84 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018538BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor 'Objectgeoriënteerd programmeren' moet men geslaagd zijn voor 'Informatica'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Jurgen Vandendriessche
Thibaut Vandervelden
An Braeken (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
15 contacturen Lecture
18 contacturen Practical exercises
Inhoud

Hoorcollege:
Deze cursus bouwt voort op Informatica. De basisprincipes van object-geörienteerd programmeren worden uitgebreid. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van de programmeertaal C#.

  • Klassen schrijven
  • Overerving: abstracte klassen, interfaces, polymorfie
  • Foutafhandeling
  • Bestanden
  • Console programma's
  • Object geöriënteerd ontwerp

De lessen worden georganiseerd volgens het flipped classroom principe:

  1. Alle hoorcolleges zijn beschikbaar als video opname op Canvas
  2. De studenten bekijken op voorhand de video opnames, volgens instructies in de leerwijzer.
  3. Tijdens gezamenlijke sessies, wordt de leerstof besproken en daar waar nodig verder toegelicht of uitgediept.

Werkcollege:
Tijdens het werkcollege worden oefeningen aan de PC uitgewerkt ter ondersteuning van de theorie.

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Programmeren in C#, D.Bell, M. Parr, 3de, Pearson, Prentice Hall, 9789043036139, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Essential C# 6.0, M.Michaelis, E. Lippert, 5de, Pearson Education, 9780134141046, 2015
Bijkomende info

Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.

Leerresultaten

Doelstellingen

D1: kan een probleem vertalen naar een object geöriënteerde implementatie  (BaLO 2, 6, BaSLO 14 ELO)
D2: kent de verschillende vormen van overerving en kan deze toepassen (BaLO 2, 6, BaSLO 14 ELO)
D3: kan bestanden inlezen en uitschrijven, gebruik makend van gepaste foutafhandelingstructuren (BaLO 2, BaSLO 14 ELO)
D4: kan een complex object geöriënteerd programma begrijpen en bespreken in functie van zijn efficiëntie (BaLO 2, 6, BaSLO 14 ELO)

AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13).

Leerresultaten

  • BaLO_2 Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben op het gebied van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken.
  • BaLO_6 Uitgaande van het verworven inzicht, onderzoek-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken.
  • BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
  • BaLO_11 Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch communiceren en presenteren aan de peergroep.
  • BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • BaSLO_14-ELO Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het brede domein van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken: Elektronica-ICT.
     

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege: schriftelijke examen van theoretische begrippen: 20% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Werkcollege:
    - examen oefeningen aan PC: 50 % (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    - evaluatie oefeningen/uitgevoerde opgaven/project: 30% (overgedragen naar 2de zittijd indien 12/20 of meer)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege: schriftelijke examen van theoretische begrippen: 20%
    Werkcollege: examen oefeningen aan PC: 50 % of 80% (indien score permanente evaluatie wel of niet is overgedragen naar 2de zittijd)

    Bij een quotatie van minder dan 8 op 20 op één van de onderdelen, wordt het laagste cijfer het eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de oefeningen-en theoriesessies geeft aanleiding tot een weigering tot deelname aan het oefeningenexamen en geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het betreffende examen. De sanctie wordt overgedragen naar tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: Startplan
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT: Traject na voorlopleiding Prof. Bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie