3 ECTS credits
84 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019093CNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Informatica’ gevolgd, alvorens 'Gevorderde programmeertechnieken’ op te nemen.​
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Thibaut Vandervelden
An Braeken (titularis)
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Hoorcollege
21 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud
In de cursus gevorderde programmeertechnieken leren de studenten een systeemtaal aanwenden voor de programmatie van ingebedde systemen, de organisatie van datastructuren en de interfacing met het besturingssysteem.

Hoorcollege:
  • Structuur van de computer
  • Voorstelling van getallen
  • Programmatie
  • Inleiding tot C
  • Eenvoudige datastructuren
  • Pointers
  • Elementaire datastructuren (lijsten, stapels, wachtrijen)
  • Bomen
  • Hash tabel
  • Lineaire programmatie

Werkcollege en zelfstandig werk:
In de werkcolleges worden gradueel moeilijker vraagstukken opgelost, waarbij
  • algoritmisch denken gepaard gaat met 
  • programmeer-efficiëntie en 
  • doelgerichte debuggingstechnieken.

 

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Gevorderde programmeertechnieken, Braeken, VUB, 2220170008288, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Werkcollege: Informatie en documentatie, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : C in a Nutshell, The Definitive Reference, P. Prinz and T. Crawford, 2de, O’Reilly, Beijing, Köln, 9781491904756, 2015
Handboek (Aanbevolen) : The C Programming Language, B.W. Kernighan en D.M. Ritchie, 2de, Prentice-Hall, Inc, 9780131103627, 1988
Handboek (Aanbevolen) : Professional C#, S. Robinson, C. Nagel, K. Watson, J. Glynn, M. Skinner en B. Evien, BIB, 9780764557590, 2004
Handboek (Aanbevolen) : Find the Bug, A Book of Incorrect Programs, A. Barr, BIB, 9780321223913, 2004
Bijkomende info
Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.
Leerresultaten

Leerresultaten

  • BaLO_2 Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben op het gebied van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken.
  • BaLO_3 Vanuit inzicht in de basistheorie en -methoden voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen ingenieurstechnische problemen oplossen.
  • BaLO_6 Uitgaande van het verworven inzicht, onderzoek-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken.
  • BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
  • BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
  • BaLO_11 Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch communiceren en presenteren aan de peergroep.
  • BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • BaSLO_14-ELO Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het brede domein van de ingenieurswetenschappen en ingenieurstechnieken: Elektronica-ICT.
     

Doelstellingen

D1: begrijpt de structuur en opbouw van een computer (BaSLO 14 ELO)
D2: begrijpt de voorstelling van gehele en reële getallen in computer en houdt hierbij rekening bij programmatie (BaSLO 14 ELO)
D3: kan gestructureerd programmeren gebruik makend van bomen, lijsten en andere datastructuren (BaLO 2, 3, 6, BaSLO 14 ELO)
D4: kan efficiënt fouten opsporen in programma (BaLO 3, 6, BaSLO 14 ELO)

AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege en Werkcollege:
    - mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 40% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    - evaluatie van uitgevoerde opgaven en taken: 60% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege en Werkcollege:
    - mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 40%
    - evaluatie van project: 60%

    Bij een quotatie van minder dan 8 op 20 op één van de onderdelen, wordt het laagste cijfer het eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel.

Aanvullende info mbt evaluatie

Bij de start van het examen van dit opleidingsonderdeel wordt er een drempelvraag gesteld. Deze drempelvraag bestaat uit meerdere korte vragen over leerstof die als noodzakelijk geacht wordt om het opleidingsonderdeel te beheersen. De leerstof die bevraagd wordt in de drempelvraag wordt duidelijk gecommuniceerd via Canvas. Bij een score van minder dan 8 op 10 voor de drempelvraag wordt het examen stopgezet.

Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de oefeningensessies geeft aanleiding tot een weigering tot deelname aan het oefeningenexamen en geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het betreffende examen. De sanctie wordt overgedragen naar tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektrotechniek.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT: Standaard traject (90 ECTS)
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT: Verkort traject (60 ECTS)