3 ECTS credits
84 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019071BNR voor alle studenten in het 2e semester
met een verdiepend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Je hebt ‘Toegepaste Analyse’ gevolgd, alvorens ‘Statistiek’ op te nemen.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Ingenieurswetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Industriële ingenieurswetenschappen
- Onderwijsteam
- An Braeken
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 14 contacturen Hoorcollege
20 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
- Inhoud
Hoorcollege: Deze cursus omvat een inleiding in de basisconcepten van de waarschijnlijkheidsberekening en statistiek. De bedoeling is niet om een uitgebreide theoretische opbouw te verzorgen. Er wordt integendeel gestreefd naar een praktische bruikbare kennis, zodat de studenten (als toekomstige ingenieurs) de methoden/technieken kunnen toepassen op hun ingenieursproblemen.
- Statistiek, gegevens en statistisch denken
- Methoden voor het beschrijven van gegevensverzamelingen
- Kansrekening
- Discrete random variabelen
- Continue random variabelen
- Verdelingen van steekproefgrootheden
- Conclusies gebaseerd op één enkele steekproef: Schatten met betrouwbaarheidsintervallen
- Statistische conclusies gebaseerd op één steekproef: Het toetsen van een hypothese
- Conclusies gebaseerd op twee steekproeven: Betrouwbaarheidsintervallen en het toetsen van hypothesen
- Enkelvoudige lineaire regressie
De lessen worden georganiseerd volgens het flipped classroom principe:
- Alle hoorcolleges zijn beschikbaar als video opname op Canvas
- De studenten bekijken op voorhand de video opnames, volgens instructies in de leerwijzer.
- Tijdens gezamenlijke sessies, wordt de leerstof besproken en daar waar nodig verder toegelicht of uitgediept.
Werkcollege: In het werkcollege lossen de studenten vraagstukken op die een directe toepassing zijn van de in het hoorcollege aangeleerde begrippen en methoden in een online leeromgeving.
- Studiemateriaal
- Handboek (Vereist) : Statistiek (met code MyLab), McClave - Sincich - Knypstra, 13de, Pearson Education, 9789043033466, 2023
Handboek (Aanbevolen) : Statistiek in de praktijk, Theorieboek, D.S. Moore en G.P. McGabe, 5de herziene druk, Academic Service, 9789039523605, 2006
Handboek (Aanbevolen) : Statistics for Business and Economics, J.T.McClave, P.G. Benson and T. Sincich, 14de, Pearson Education, 9781292413396, 2021
- Bijkomende info
Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.
- Leerresultaten
-
Leerresultaten
- BaLO_1 Diepgaande, toepassingsgerichte kennis, inzicht en praktische vaardigheden hebben met betrekking tot wiskunde en de natuurwetenschappen met het oog op ingenieurstoepassingen.
- BaLO_3 Vanuit inzicht in de basistheorie en -methoden voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen ingenieurstechnische problemen oplossen.
- BaLO_6 Uitgaande van het verworven inzicht, onderzoek-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken.
- BaLO_8 Blijk geven van een onderzoeksattitude: nauwkeurigheid, kritische reflectie, wetenschappelijke en technische nieuwsgierigheid, verantwoording van gemaakte keuzes.
- BaLO_9 Blijk geven van een ingenieursattitude: aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden en voor bedrijfskundige implicaties, inschatting van risico’s en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief denken.
- BaLO_10 Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct hanteren in de voor de opleiding relevante talen.
- BaLO_11 Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch communiceren en presenteren aan de peergroep.
- BaLO_13 Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
Doelstellingen
D1: kan data beschrijven met behulp van gepaste grafieken en kengetallen (BaLO 1, 6, 8, 11)
D2: kan combinatoriek en kansrekening uitvoeren (BaLO 1)
D3: kent de belangrijkste discrete en continue random variabelen en kan deze toepassen (BaLO 1)
D4: kan betrouwbaarheidsintervallen opstellen en interpreteren voor gemiddelde, fractie en variantie (BaLO 1, 6, 8)
D5: kan hypothesetesten opstellen en interpreteren voor gemiddelde, fractie en variantie op basis van 1 steekproef (BaLO 1, 6, 8)
D6: kan hypothesetesten opstellen en interpreteren voor gemiddelde, fractie en variantie op basis van 2 steekproeven (BaLO 1, 6, 8)
D7: kan enkelvoudige lineaire regressie opstellen, interpreten en bespreken naar efficiëntie (BaLO 1, 6, 8)
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Examen andere
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
Hoorcollege en werkcollege: schriftelijk examen: 70% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
Evaluatie oefeningen en taak: 30% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
Examenmoment 2de zittijd:
Hoorcollege en werkcollege: schriftelijk examen: 70% of 100% (indien punten van permanente evaluatie niet overgedragen zijn naar 2de zittijd)
- Aanvullende info mbt evaluatie
Niet van toepassing.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: Startplan
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject eektromechanica na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, elektrotechniek, luchtvaart, autotechnologie, mechanische ontwerp- en productietechnologie en bouw
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektrotechniek.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT: Standaard traject (90 ECTS)
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT: Verkort traject (60 ECTS)
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica: Traject na voorlopleiding lijnpiloot.
Schakelprogramma Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica: Standaard traject (76 ECTS)