8 ECTS credits
200 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018688ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.
Dit opleidingsonderdeel staat synoniem voor het 1ste jaar waarin de student zeer actief deel uitmaakt van een lokale onderzoeksgroep in binnenland (VUB, UGent, …) en/of (tijdelijk in het) buitenland in het kader van een lopend onderzoeksproject, en dit onder de supervisie van een begeleider (= PhD (student)) en (minstens) één promotor (= ZAP).
De student staat mee in voor het uitvoeren van uiteenlopende onderzoeksactiviteiten, waaronder bijvoorbeeld het verwerven van een uitgebreide kennis van de specifieke internationale literatuur, het formuleren van een specifieke onderzoeksvraag binnen het onderzoeksproject, het mee helpen uitdenken en uitwerken van het specifieke onderzoeksdesign, het contacteren en rekruteren van proefpersonen, het assisteren bij dataverzameling, -cleaning, -verwerking en -analyse, het uitschrijven van de bevindingen en de bijhorende interpretatie, alsook het bijwonen van vergaderingen en besprekingen in het kader van het gekozen onderzoeksproject.
De nadruk ligt dus op het ontwikkelen van de nodige wetenschappelijke onderzoekscompetenties binnen het domein van Fysieke Activiteit, Fitheid en Gezondheid (FAFG). De exacte inhoud en het persoonlijke takenpakket is vanzelfsprekend sterk projectgebonden, maar voor elke student gelden dezelfde vereisten inzake rapportering (met een focus op persoonlijke progressie), individuele feedbackgesprekken met de stagecoördinator (N=2) en het gewenste eindproduct, nl. een volledige draft van een submitbaar A1 artikel (in ENG) met auteurschap.
De studenten worden aangemoedigd om in de loop van het academiejaar minstens 1 binnen- of buitenlandse doctoraatsverdediging binnen het domein van FAFG bij te wonen. Daarnaast zullen zij ook systematisch (vrijblijvend) worden uitgenodigd voor deelname aan de activiteiten die door de UGent-VUB Alliantieonderzoekgroep PANU worden georganiseerd.
Het onderwerp van het lopende onderzoeksproject, waarin de student participeert n.a.v. deze stage, moet voldoende verschillend zijn van het onderwerp dat in het kader van de masterproef wordt onderzocht!
Eventueel kan er op aangeven van de promotor van de eigenlijke onderzoeksstage aan de individuele student gevraagd worden om geslaagd of ingeschreven te zijn voor extra opleidingsonderdelen (bovenop de hoger vermelde inschrijvingsvereisten) i.f.v. (de inhoud van / benodigde expertise voor) het specifieke onderzoeksproject.
Aangezien Engels de internationale voertaal is binnen wetenschappelijk onderzoek, is een goede kennis en beheersing hiervan aanbevolen. Een deel van de lessen zal dan ook in het Engels gedoceerd worden.
- De studenten maken tijdens de stage op een heel actieve manier kennis met de essentiële aspecten van wetenschappelijk onderzoek zoals het gevoerd wordt binnen academische instellingen in binnen- en buitenland.
- De studenten trachten de vooropgestelde academische competenties (eigen aan de onderzoeksstage) zo goed mogelijk te ontwikkelen en bij te schaven. Dit omvat onder meer het verwerven een uitgebreide kennis van de specifieke onderzoeksliteratuur en het formuleren van gepaste onderzoeksvragen, het kunnen uitvoeren van veld- en/of labowerk, het correct kunnen toepassen van methodologie en statistiek, het hanteren van een kritische ingesteldheid en een vlotte pen.
- De studenten kunnen goed functioneren in een (internationaal) onderzoeksteam.
- De studenten kunnen op basis van het werk verricht tijdens het 1ste deel van de onderzoeksstage en enkele gezamenlijke schrijfsessies op het einde van het academiejaar een submitbaar A1 artikel (in ENG) met auteurschap voorleggen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 3 examenonderdelen:
- Beoordeling van de A1 artikel draft (in ENG) met auteurschap door zowel de coördinator als de begeleider/promotor van de onderzoeksstage o.b.v. vooraf gedefinieerde criteria [= productevaluatie].
- Beoordeling van het door de student bij te houden E-portfolio (via OneDrive, Office 365), waarin verworven onderzoekscompetenties worden aangetoond, onderzoeksactiviteiten worden gerapporteerd, realistische planningen worden opgesteld en zelfkritische reflectieverslagen worden gepost, en dat in combinatie met een eindbeoordelingsformulier ingevuld door de begeleider/promotor van de onderzoeksstage [= procesevaluatie].
- Beoordeling o.b.v. 2 periodieke en individuele feedbackgesprekken met de coördinator over inhoudelijke en praktische aspecten van de onderzoeksstage en het doorgemaakte leerproces (i.f.v. het honoreren van relatieve vooruitgang, inzet en wetenschappelijke attitude) [= procesevaluatie].
[OPGELET:] Afwezigheid op een verplicht onderdeel van de evaluatie, leidt tot een ‘afwezig’ als resultaatcode.
[OPGELET:] Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel moet voor elk examenonderdeel (N=3) minimum 10/20 behaald worden! In het geval er een onvoldoende is op één of meerdere examenonderdelen, wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en wordt de laagste deelscore gehanteerd als totaalscore. Het deelresultaat van een examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar de 2de zittijd. Indien het opleidingsonderdeel opnieuw opgenomen dient te worden, zal het deelresultaat van een examenonderdeel, bij een resultaat van minstens 10/20, ook automatisch worden overgedragen naar het volgend academiejaar. Een student kan niet afzien van deze automatische overdracht(en) van het deelresultaat.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping