6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018699ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Paul Wylleman (titularis)
Koen De Brandt
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
8 contacturen Lecture
16 contacturen Practical exercises
54 contacturen Self study
Inhoud

Het eerste deel van deze cursus richt zich op het vertalen van specifieke (theoretische) concepten die op de voorgrond staan in HRM in specifieke competenties (kennis, vaardigheden, ervaring en attitude) en die door HR managers binnen een sport context dienen gebruikt te kunnen worden.

In het tweede deel worden deze competenties in specifiek gedrag vertaald die door HR managers gehanteerd kunnen worden in een sport context.

In het derde deel wordt een model ‘gedragsverandering’ besproken die kan gebruikt worden in het aansturen van personeelsleden. De evaluatie wordt door middel van een groepspresentatie, door alle studenten samen gebracht, gemaakt.

De practische oefeningen bestaan uit oefeningen die tijdens als naast de lessen dienen gemaakt te worden en die in samenwerking met andere studenten tijdens een groepspresentatie dienen gepresenteerd te worden.

Bijkomende info

- Het cursusmateriaal bestaat uit slides van de lessen, wetenschappelijke artikels beschikbaar via Canvas en de VUB digitale bibliotheek.

- Aanwezigheid tijdens de lessen is verplicht. Studenten die afwezig zullen zijn dienen via mail de docent informeren voor de start van die les die ze zullen missen.

- De lessen vinden plaats tijdens een beperkt aantal weken. De duur van de lessen is lang en kan tussen 4 à 6 uur variëren (met regelmatige pauzes).

- Tijdens de lessen zal de student verschillende practische oefeningen op individuele wijze als in groep dienen te maken, te presenteren en te bediscussiëren met de docent.

- Indien vereist kan deze cursus in een combinatie van ‘live’ (op de campus) en afstandsonderwijs gedoceerd worden.

Leerresultaten

Algemene competenties

OpleidingsLeerResultaten (OLR) Master BESW

Accent op academisch-wetenschappelijke vorming

1. Heeft een 'vrije' onderzoekende houding, evalueert (eigen) onderzoeksresultaten kritisch en kan deze vertalen naar de diverse actoren (wetenschapper, beroepsinnovator)

2. Kan op basis van internationale wetenschappelijke onderzoeksinformatie zelfstandig innoverende praktijkvoorstellen uitwerken en evalueren (wetenschapper)

3. Kan zowel mondeling als schriftelijk onderzoeksresultaten op een wetenschappelijk verantwoorde wijze aan (niet-)vakgenoten rapporteren, presenteren en kan deze met hen bediscussiëren (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker)

4. Kan op een professionele manier bewegingsbevorderende initiatieven evidence-based ontwikkelen, plannen, uitvoeren en evalueren bij verschillende individuen en uiteenlopende doelgroepen (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker)

5. Blijft zich permanent (professioneel) ontwikkelen (zowel op praktisch als theoretisch vlak) door het opvolgen van de actuele wetenschappelijke evidentie en de nieuwe inzichten in  het internationale vakgebied (wetenschapper, beroepsinnovator, promotor & adviesverstrekker)

Accent op beroepspraktijk

1. Kan ethisch verantwoord leiding nemen en een groep (bege)leiden en aansturen in een (onvoorspelbare) professionele, multidisciplinaire en diverse context (educator & coach, manager)

2. Kan vanuit een vakoverschrijdende benadering inspelen op de leefwereld en de (fysieke, mentale en sociale) gezondheidstoestand van verschillende individuen en uiteenlopende doelgroepen op basis van gespecialiseerde multidisciplinaire inzichten (promotor & adviesverstrekker, educator & coach)

3. Kan op een professionele wijze communiceren met zowel groepen als individuen uit diverse sectoren (manager, promotor & adviesverstrekker)

4. Kan holistisch omgaan met de effecten van (prestatie)druk op zichzelf, individuen en in teamverband (manager, educator & coach)

5. Kan participeren aan het  strategisch en of operationeel management van een organisatie (manager)

OpleidingsLeerResultaten

Niet vertaald wegens geen uniforme Engelstalige vertaling beschikbaar.

1. heeft gespecialiseerde kennis en inzicht in het domein van de lichamelijke opvoeding,  sport- en bewegingswetenschappen om deze te implementeren (wetenschapper)

3. heeft een 'vrije' onderzoekende houding, evalueert (eigen) onderzoeksresultaten kritisch en kan deze vertalen naar de diverse actoren (wetenschapper, beroepsinnovator)

4. kan op basis van internationale wetenschappelijke onderzoeksinformatie zelfstandig innoverende praktijkvoorstellen uitwerken en evalueren (wetenschapper)

6. kan mondeling en schriftelijk onderzoeksresultaten op een wetenschappelijk verantwoorde wijze aan vakgenoten en niet-vakgenoten rapporteren, presenteren en kan deze met hen bediscussiëren (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker)

8. kan nieuwe trends in lichamelijke opvoeding, bewegingscultuur en bewegingswetenschappen detecteren, beoordelen en communiceren vanuit gespecialiseerde en geavanceerde wetenschappelijke kennis en inzichten (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker, beroepsinnovator)

9. blijft zich permanent (professioneel) ontwikkelen (zowel op praktisch als theoretisch vlak) door het opvolgen van de actuele wetenschappelijke evidentie en de nieuwe inzichten in het vakgebied (wetenschapper, beroepsinnovator, promotor & adviesverstrekker).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepspresentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten dienen samen een oefening te presenteren. Het eindcijfer op deze groepspresentatie geldt voor alle studenten samen.

Aanvullende info mbt evaluatie

- Een student kan enkel aan het examen deelnemen indien zij/hij aan alle van de volgende voorwaarden voldoet:

1. tijdens de lessen actief hebben meegewerkt aan de oefeningen en aan de voorbereiding van de groepspresentatie. Informatie over de groepspresentatie wordt tijdens de lessen en op Canvas aangekondigd;

2. niet meer dan 1 les afwezig zijn geweest.

- Het examen tijdens de eerste examenperiode is een groepspresentatie. Alle studenten dienen actief mee te werken aan de voorbereiding en het presenteren van de groepspresentatie en aan de discussie tijdens en/of volgend op de groepspresentatie.

- Het eindresultaat bestaat uit: (a) de groepspresentatie (telt voor 50% van het eindresultaat), (b) de responsen op de vragen van de docent (telt voor 25% van het eindresultaat) en (c) de actieve participatie van alle studenten die deel uitmaken van de groep (telt voor 25% van het eindresultaat).

- Studenten die niet kunnen of mogen deelnemen aan het examen tijdens de eerste examenperiode kan deelnemen aan het examen tijdens de tweede examenperiode indien ze een individueel werkboek hebben ingediend voor de datum zoals aangekondigd op Canvas. De inhoud, de procedure van indienen van het individuele werkboek wordt aangekondigd op Canvas. Het examen verloopt mondeling.

- Indien vereist kan de evaluatie van deze cursus ‘live’ (op de campus) of onine of een combinatie van beide verlopen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sportbeleid en sportmanagement