6 ECTS credits
152 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018703FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om voor dit studiedeel te kunnen inschrijven moet je geslaagd zijn voor 'Sport en ontwikkeling'
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Marc Theeboom (titularis)
Tessa Commers
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
20 contacturen Practical exercises
40 contacturen Self study
Inhoud

Er is een algemeen geloof in het goede van de sport , die bijna ' vanzelf ' leidt tot het gebruik van sport als een antwoord op een aantal persoonlijke en sociale kwesties. Naast de fysieke fitheid en een betere gezondheid , zijn de veronderstelde voordelen van deelname aan sport: betere mentale gezondheid en psychologisch welzijn ( die leidt tot vermindering van angst en stress ) , persoonlijke ontwikkeling (via verbeterde zelfbeeld , fysieke en globale eigenwaarde / vertrouwen, zelfvertrouwen en vergroot locus of control ) , sociaal- psychologische voordelen ( zoals empathie , integriteit , tolerantie , samenwerking , betrouwbaarheid en de ontwikkeling van sociale vaardigheden ) en bredere sociologische effecten ( zoals verhoogde gemeenschap identiteit , sociale samenhang en integratie ).
Toch is er een groeiend besef dat er meer kennis en expertise nodig is om het vermeende sociale potentieel van de sport te verhogen. Deze module is bedoeld om de student meer inzicht te geven in de bredere rol die sport kan spelen in de samenleving,  en hoe zo'n bredere rol kan worden geconceptualiseerd, geoperationaliseerd en geëvalueerd.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

Deze module wordt georganiseerd onder de vorm van blokonderwijs door middel van een ‘intensive week’. Voor de module wordt een hoge mate van zelfstandigheid verwacht.

Deze module vereist 100% verplichte aanwezigheid tijdens de intensieve week én tijdens de presentaties op het einde van het semester. Bij een ongewettigde afwezigheid kan de student niet deelnemen aan het examen. Bij een gewettigde afwezigheid dient de student contact op te nemen met de docent voor een alternatieve opdracht.

Leerresultaten

Leerresultaten

De student  is  in staat om maatschappelijke uitkomsten die via sport vooropgesteld worden kritisch  te benoemen en conceptualiseren en dit op basis van bestaande praktijkvoorbeelden.

De student heeft inzicht in de methodiek van 'theory-based evaluation'.

De student is in staat om inzichten vanuit bijkomende wetenschappelijke literatuur met betrekking tot 'sport-for-development' en 'theory-based evaluation' te raadplegen en te gebruiken. 

De student kan een analytisch logisch model opstellen van een geselecteerde praktijk. En kan dit op een professionele manier presenteren.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Groepswerk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 25% van het eindcijfer

ZELF Groepswerk bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • groepswerk presentatie vragen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • evaluatie organisatie met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • peer assessment met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De totaalscore van de student in de werkgroep is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie.

De student moet hebben deelgenomen aan alle onderdelen van het examen – zo niet krijgt deze een ‘afwezig’ op het puntenblad. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sportbeleid en sportmanagement