6 ECTS credits
152 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018703FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Er is een algemeen geloof in het goede van de sport , die bijna ' vanzelf ' leidt tot het gebruik van sport als een antwoord op een aantal persoonlijke en sociale kwesties. Naast de fysieke fitheid en een betere gezondheid , zijn de veronderstelde voordelen van deelname aan sport: betere mentale gezondheid en psychologisch welzijn ( die leidt tot vermindering van angst en stress ) , persoonlijke ontwikkeling (via verbeterde zelfbeeld , fysieke en globale eigenwaarde / vertrouwen, zelfvertrouwen en vergroot locus of control ) , sociaal- psychologische voordelen ( zoals empathie , integriteit , tolerantie , samenwerking , betrouwbaarheid en de ontwikkeling van sociale vaardigheden ) en bredere sociologische effecten ( zoals verhoogde gemeenschap identiteit , sociale samenhang en integratie ).
Toch is er een groeiend besef dat er meer kennis en expertise nodig is om het vermeende sociale potentieel van de sport te verhogen. Deze module is bedoeld om de student meer inzicht te geven in de bredere rol die sport kan spelen in de samenleving, en hoe zo'n bredere rol kan worden geconceptualiseerd, geoperationaliseerd en geëvalueerd.
Deze module wordt georganiseerd onder de vorm van blokonderwijs door middel van een ‘intensive week’. Voor de module wordt een hoge mate van zelfstandigheid verwacht.
Deze module vereist 100% verplichte aanwezigheid tijdens de intensieve week, tijdens de tussentijdse presentaties én tijdens de presentaties op het einde van het semester. Bij een ongewettigde afwezigheid kan de student niet deelnemen aan het examen. Bij een gewettigde afwezigheid dient de student contact op te nemen met de docent voor een alternatieve opdracht.
De student is in staat om maatschappelijke uitkomsten die via sport vooropgesteld worden kritisch te benoemen en conceptualiseren en dit op basis van bestaande praktijkvoorbeelden.
De student heeft inzicht in de methodiek van 'theory-based evaluation'.
De student is in staat om inzichten vanuit bijkomende wetenschappelijke literatuur met betrekking tot 'sport-for-development' en 'theory-based evaluation' te raadplegen en te gebruiken.
De student kan een analytisch logisch model opstellen van een geselecteerde praktijk. En kan dit op een professionele manier presenteren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Groepswerk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
WPO Groepswerk bepaalt 100% van het eindcijfer.
De WPO Groepswerk omvat het volgende en wordt geëvalueerd als volgt:
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Literary Studies (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sportbeleid en sportmanagement