5 ECTS credits
133 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018705FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Tijdens high performance management (HPM) worden performance management en topsport belicht vanuit drie perspectieven. Op het macro niveau komen de Commerciële, politieke, sociale en culturele factoren met impact op het management van topsport aan bod. Het mesoniveau omvat het meten van prestaties en succes in topsport, het management van high performance sportbeleid, vergelijking van topsportmodellen, kwaliteits- en prestatiemanagement van sportorganisaties en het besturen (governance) in topsport. Op het microniveau staat de ontwikkeling van een topsportcarrière (en na-carrière) centraal vanuit een holistische benadering, evenals ondersteuning en services van topsporters, trainers en het topsportteam. Tot slot wordt aandacht gegeven aan de omgevingsfactoren die topsport beïnvloeden, zoals de toegenomen commercialisering en globalisering van topsport, risicomanagement en topsportevenementen en drugsbeleid en management.
De cursus high performance management wordt aangeboden als een ‘intensive course’ en bestaat uit een introductieles, een volledige week waarbij verplichte aanwezigheid vereist is (100%) en een groepswerk. Tijdens deze week worden een aantal thema’s diepergaand belicht en worden de studenten aangezet om via zelfstudie (zie studiemateriaal) diepergaand inzicht te krijgen in de materie.
Daarnaast make de studenten een groepswerk, ‘HPM topsportproject’, waarbij ze in staat moeten zijn om zelf een thema met betrekking tot HPM in sport kritisch te benaderen, te analyseren en strategisch te plannen in functie van beleidsdoeleinden. Daarbij moeten ze de verschillende perspectieven en contexten van (ofwel) bestuurlijke en organisatorische ontwikkelingen in de topsport interpreteren, (ofwel) een individuele ontwikkeling van een topsporter, dit door een case study uit te werken rondom een vooraf bepaald (jaarlijks) thema dat door de docent wordt voorgesteld.
Deze cursus wordt onder de vorm van een intensive course aangeboden voorafgegaan van een introductieles.
Handboek: (vereist)
P. Sotiriadou, V. De Bosscher (2013). Managing high Performance Sport. London and New York, UK: Routledge. ISBN: 978-0-415-67195-8 (322p)
Aanbevolen literatuur:
• per hoofdstuk worden artikels voor guided reading voorgesteld in het vereiste handboek.
• De Bosscher, V., Shibli, S., Westerbeek, H. & van Bottenburg, M. (2015). Successful elite sport policies. An international comparison of the Sports Policy factors Leading to International Sporting Success (SPLISS 2.0) in 15 nations. Aachen: Meyer & Meyer.
• De Bosscher, V., De Knop, P., Van Bottenburg, M. (2008). Vlaanderen Sport. Ook aan de top. Een internationale vergelijking van het topsportbeleid en topsportklimaat in zes landen [Flanders ‘practices in sports’, also at the top level. An international comparison of the elite sport climate and policies in six nations]. Nieuwegein: Arko Sports Media. ISBN 978-90-5472-066-9 (247p).
De master student sportwetenschappen zal:
1. heeft gespecialiseerde kennis en inzicht in het domein van de sport- en bewegingswetenschappen om deze te implementeren (wetenschapper)
2. heeft inzicht in actuele internationale wetenschappelijke vraagstellingen binnen het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (wetenschapper)
3. heeft een 'vrije' onderzoekende houding, evalueert (eigen) onderzoeksresultaten kritisch en kan deze vertalen naar de diverse actoren (wetenschapper, beroepsinnovator)
4. kan op basis van internationale wetenschappelijke onderzoeksinformatie zelfstandig innoverende praktijkvoorstellen uitwerken en evalueren (wetenschapper)
6. kan mondeling en schriftelijk onderzoeksresultaten op een wetenschappelijk verantwoorde wijze aan vakgenoten en niet-vakgenoten rapporteren, presenteren en kan deze met hen bediscussiëren (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker)
13. neemt gefundeerde, kritische en creatieve standpunten in over actuele maatschappelijke, juridische en ethische aspecten in de multidisciplinaire werkcontext (beroepsinnovator, promotor & adviesverstrekker)
14. kan op gefundeerde en kritische wijze beleidsvoorbereidende activiteiten ontwikkelen, beleidsproblemen oplossen en aan het beleid participeren (manager)
16. kan op een professionele wijze communiceren met zowel groepen als individuen uit diverse sectoren (manager, promotor & adviesverstrekker)
17. kan holistisch omgaan met de effecten van (prestatie)druk op zichzelf, individuen en in teamverband (manager, educator & coach)
19. kan participeren aan het strategisch en of operationeel management van een organisatie (manager)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Het is verplicht om tijdens de intensive course aanwezig te zijn. In geval van wettige afwezigheid (e.g. Erasmus, topsportstudent, ziekte (met doktersattest)), kan in overeenkomst met de titularis worden beslist om de student via zelfstudie/een opdracht de intensive course te laten inhalen. Zij krijgen een specifieke opdracht, gebaseerd op het handboek. De student neemt dan contact op met de docenten voor de start van de intensive course.
De evaluatie bestaat uit:
Studenten die gedurende de intensive course volledig ongewettigd afwezig waren, krijgen als resultaatscode 0/20 in beide zittijden.
De totaalscore wordt als volgt verdeeld:
· Peer-assessment presentatie: 20%
· Literatuurstudie - groepswerk: 40%
· Schriftelijke casestudy: 40% (waarvan 10 pt op persartikel)
Tweede zittijd: Indien de student een onvoldoende haalt op de totaalscore, is het mogelijk om deelpunten over te zetten van eerste zittijd naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar. De student contacteert hiervoor de docent. In tweede zittijd zal de student voor het respectievelijke deel waarvoor hij/zij een onvoldoende haalde:
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs