3 ECTS credits
84 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4019023ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor 'Aircraft Structures' moet men geslaagd zijn voor 'Sterkteleer'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Industriële ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Tim De Troyer (titularis)
Jan Rik Decuyper
Antoine Serge V Vergaerde
Lieven Standaert
Luc Rabet
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
18 contacturen Lecture
16 contacturen Practical exercises
Inhoud
Deze cursus beschrijft de structurele opbouw van hedendaagse vliegtuigen, een discussie van de belastingen die inwerken op de structuur en de materialen die aangewend worden om hieraan te weerstaan.
 
Hoorcollege:
  • Structurele opbouw van een vliegtuig
    • Algemene structurele opbouw van de romp
    • Algemene structurele opbouw van de (semi-monocoque) vleugel
  • Belastingen op een vliegtuig
    • Ontwerpvereisten, het manoeuvre and gust load diagram
    • Statische krachten en momenten
    • Statische aeroëlasticiteit
  • Vliegtuigmaterialen
    • Inleiding tot het falen in dienst van een vliegtuig; bespreken van de meest courante oorzaken, praktijk van de schadeanalyse
    • Studie van verschillende materiaalgebonden oorzaken van het falen (en de testmethoden)
    • Studie twee specifieke families metalen specifiek voor vliegtuig- en motorenbouw: aluminiumlegeringen en superlegeringen
 
Werkcollege:
In het werkcollege lossen de studenten onder begeleiding vraagstukken op die een directe toepassing zijn van de in het hoorcollege aangeleerde begrippen.
 
Practicum:
In het labo wordt een schaalmodel van een vliegtuig ontworpen, gebouwd en getest.
De laboratoriumproeven, die door de studenten op voorhand moeten worden voorbereid en zelfstandig worden uitgevoerd, sluiten aan bij de theoretische cursus. Alle meetresultaten worden door de studenten verwerkt gebruikmakend van foutentheorie.
Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Introduction to aerospace structural analysis, D.H. Allen and W.E. Haisler, John Wiley & Sons, 9780471888390, 1985
Handboek (Aanbevolen) : Analysis and design of flight vehicle structures, E.F. Bruhn, 2de, BIB, 9780961523404, 1973
Handboek (Aanbevolen) : Airframe stress analysis and sizing, M.C.Y. Niu, BIB, 9789627128083, 2011
Handboek (Aanbevolen) : Aircraft structures for Engineering Students, T.H. Megson, 6de, Arnold, 9780081009147, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Theory and analysis of flight structures, R.M. Rivello, BIB, 9780070529854, 1969
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides/hand-outs van de theorielessen, T. De Troyer en L. Rabet, Canvas
Bijkomende info

Omschrijving begeleiding: na de les, na afspraak of via e-mail.

Leerresultaten

Doelstellingen

D1: heeft inzicht in de structurele opbouw van een vliegtuig (MaLO 3, MaSLO EM 2, 4 LT)
D2: heeft inzicht in de belastingen op een vliegtuig (MaLO 1, 3, 4, 6, MaSLO EM 2, 4 LT)
D3: heeft inzicht in de factoren die de keuze voor een bepaalde productietechniek bepalen (materiaalkundige, verwerkingstechnische, of ook economische factoren) (MaLO 2, 4, 6)
D4: kan een schaalmodel ontwerpen, bouwen, en testen en hierover rapporteren (MaLO 3, 9, 15)
D5: heeft inzicht in de materiaalkeuze voor luchtvaarttoepassingen (MaLO 4, 6, MaSLO EM 2, 4 LT)
 
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (MaLO 3)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (MaLO 14)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (MaLO 11, 14, 16)
 
 

 

Leerresultaten

  • MaLO_1 Gevorderde toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in het specialisme met aandacht voor de actuele ontwikkelingen van de technologie en techniek.
  • MaLO_2 Gevorderd, toepassingsgericht inzicht hebben in geavanceerde theorieën en -methodes voor het schematiseren en modelleren van processen of systemen en aanwending ervan bij het oplossen van problemen binnen het specialisme.
  • MaLO_3 Zelfstandig integreren en uitdiepen van eerder verworven kennis met het oog op innovatie van praktische implementatiemogelijkheden en hierbij de grenzen van de eigen competenties kennen.
  • MaLO_4 Oplossingsgericht formuleren en analyseren van complexe problemen binnen het specialisme, deze desgevallend herleiden tot beheersbare deelproblemen, en hiervoor implementatiegericht oplossingen ontwerpen met aandacht voor de concrete context.
  • MaLO_6 Uitgaande van het verworven disciplinespecifiek en vakoverschrijdend inzicht, geavanceerde onderzoeks-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk verwerken, de gemaakte keuzes argumenteren op grond van toepassingsgericht inzicht en de eisen van de bedrijfscontext.
  • MaLO_9 Beheersen van systeemcomplexiteit met behulp van kwantitatieve methoden. Voldoende parate kennis, inzicht en ervaring met de praktijkomgeving bezitten om resultaten kritisch te toetsen.
  • MaLO_11 Projectmatig werken vanuit een hoofdzakelijk vakspecifieke context: doelstellingen formuleren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden, functioneren als lid van een (inter- en multidisciplinair) team, beginnend leiding geven, een brugfunctie vervullen naar de werkvloer, opereren in een internationale of interculturele omgeving, gericht rapporteren.
  • MaLO_14 Schriftelijk en mondeling communiceren over het eigen vakgebied in de opleidingstaal en de voor het specialisme relevante taal of talen.
  • MaLO_15 Over het vakgebied talig en grafisch communiceren en presenteren aan vakgenoten en aan leken.
  • MaLO_16 Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.
  • MaSLO-EM_2 Analyseren, optimaliseren en beheren van productieprocessen en machines.
  • MaSLO-EM_4-LT Verwerft diepgang in de elektromechanische discipline: Luchtvaarttechnologie.
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:
    Hoorcollege en Werkcollege: schriftelijk examen: 65% (niet overgedragen naar 2de zittijd)
    - gedeelte vliegtuigmaterialen: 20%
    - gedeelte vliegtuigbelasting: 20%
    - gedeelte oefeningen: 25%
    Practicum:
    - verslag per groep: 15% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    - realisatie taak/opdracht/werkstuk/project/dossier van groep: 20% (overgedragen naar 2de zittijd indien 10/20 of meer)
    Examenmoment 2de zittijd:
    Hoorcollege en Werkcollege: schriftelijk examen: 65%
    - gedeelte vliegtuigmaterialen: 20%
    - gedeelte vliegtuigbelasting: 20%
    - gedeelte oefeningen: 25%
    Practicum:
    - verslag per groep: 15%
    - realisatie taak/opdracht/werkstuk/project/dossier van groep: 20%

    Indien bij de voorbereiding, de uitvoering, of het maken van het verslag van een practicum het laboreglement niet nageleefd wordt, kan dit resulteren in een nul voor het betreffende practicum.

Aanvullende info mbt evaluatie
Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de practicumsessies geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het practicum. De sancties genomen voor de eerste zittijd worden overgedragen naar de tweede zittijd.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: luchtvaarttechnologie